06.09.16

06.09.16

29.08.16

QUEEN + PAUL RODGERS - The Cosmos Rocks

QUEEN + PAUL RODGERS - The Cosmos Rocks

2008 EMI

Legendu, jakou je kapela QUEEN, snad není třeba představovat. Počátky tohoto seskupení se datují rokem 1967, kdy začalo hrát pod názvem SMILE. Zásadní změna ale přišla až s příchodem charismatického a nenapodobitelného Freddieho Mercuryho, po němž následovala i změna názvu. Čtyřčlenná sestava se tedy ustálila v obsazení Freddie Mercury – klavír, zpěv, Brian May – kytary, John Deacon – baskytara a Roger Taylor – bicí. V této sestavě pak vydržela kapela po celou dobu své existence od první do poslední desky a rozdělila ji až Freddieho smrt na sklonku roku 1991. Zbytek QUEEN poté koncertoval s různými vokalisty počínaje Georgem Michaelem a konče Eltonem Johnem, ale vydání další řadové desky bylo po Freddieho smrti spíše utopií. Změna přišla až s příchodem zpěváka Paula Rodgerse, známého především z kapel FREE a BAD COMPANY. S ním QUEEN odstartovali sérii velkých turné a vydali živé CD a DVD "Return of the Champions". Tato spolupráce nakonec vyvrcholila natočením další řadové desky "The Cosmos Rocks", která spatřila světlo světa roku 2008.

Natočit po třinácti letech další řadovku bez vokalisty, na kterém byla z největší části popularita kapely postavena, navíc v poloviční sestavě, neboť John Deacon rezolutně odmítl se na něčem takovém podílet, se jeví jako dosti kontroverzní krok. I když bych nerad shazoval kvality Paula Rodgerse, jeho zpěv je Freddiemu na hony vzdálen a nemá v sobě ani zdaleka takové charisma. A v tom tkví asi největší problém. Docela chápu, když se dají zkušení staří pardálové dohromady, aby odjeli megalomanské turné a vzdali tím Freddiemu opět čest, ale jaký má smysl vydávat nové studiové album pod názvem QUEEN, to opravdu netuším.

Když se mi deska dostala do rukou, snažil jsem se oprostit od všech předsudků a rozhodl jsem se k ní přistupovat tak nezaujatě, jak to jen půjde. Po několika posleších však moje hořkost nevyprchala a naopak se potvrdila zbytečnost počínání všech tří zúčastněných. Na "The Cosmos Rocks" totiž najdete prostě jen pár obyčejných rockových fláků a pokud říkám obyčejných, mám tím na mysli často především nudných a průměrných. Pokud se budete snažit najít zde odkaz QUEEN či jakoukoliv paralelu s předchozími deskami, budete nejspíš hledat marně. Obsah kotoučku je totiž zaměnitelný s jakoukoliv anonymní rockovou bandou a zoufale mu chybí vlastní ksicht a výraznější hudební nápady. To potvrzuje i fakt, že naživo z této desky QUEEN a Paul Rodgers prakticky nehrají a zřejmě dobře vědí proč. Upozaděna je kupodivu i osobitá kytarová hra Briana Maye, další z poznávacích znamení QUEEN. Zde však působí trochu beztvaře a do aranžérsky odvážnějších pasáží se pouští jen výjimečně. Ale abych jen nehanil, mezi tou spoustou vaty se dá najít i pár dobrých písní. Skladby jako "We Believe", "Some Things That Glitter", "Through the Night" či "Say It's Not True" přece jen úroveň desky o nějaký ten kousíček pozvedají a poměrně pěkně se poslouchají, zbytek ale více než cokoliv jiného nudí.

"The Cosmos Rocks" osobně hodnotím jako největší hudební přešlap roku 2008. Pokud si staří rockoví dinosauři chtěli udělat radost a natočit spolu studiovou desku, měli tak učinit výhradně pod svými civilními jmény nebo dát tomuto projektu jiný název. Pak bych byl v hodnocení možná shovívavější. Osobně bych totiž novou studiovou desku QUEEN uvítal jen v jediném případě. V kapele by museli figurovat všichni tři zbývající členové (tedy včetně Deacona) a zpěvu by se musel ujmout sám Brian May, který, ač nemá zdaleka takový rozsah, je výrazově Freddiemu nejblíže a fanoušci ho navíc dobře znají i z předchozích desek, kde zdatně Mercurymu sekundoval. V této sestavě koneckonců kapela nahrála i singl "No One But You", kde na vás typicky "queenovská" atmosféra přímo dýchala. To se bohužel o "The Cosmos Rocks" nedá říci ani náhodou a vzhledem k celkové nevýraznosti a plytkosti skladeb nezbývá než doufat, že si Brian May a Roger Taylor vydání další řadovky pod názvem QUEEN propříště již odpustí...

sestava: Brian May – kytary, doprovodný zpěv, Roger Taylor – bicí, Paul Rodgers – zpěv
produkce: Brian May , Paul Rodgers , Roger Taylor
studio: The Priory Studio