06.09.16

06.09.16

29.08.16

LYNYRD SKYNYRD - Edge of Forever

LYNYRD SKYNYRD - Edge of Forever

1999 SPV Recordings

Americká skupina LYNYRD SKYNYRD, jejíž vznik je datován již rokem 1965 (kdy bylo jádro kapely zformováno na vysoké škole v Jacksonville), je známá nejen třemi kytaristy v sestavě, veleslavným hitem "Sweet Home Alabama" (píseň byla vydána 27.7.1974), ale bohužel i smutnou událostí - dne 20.10.1977 tři členové skupiny (a ještě personální manager) přišli o život při leteckém neštěstí poblíž Gilsburgu v americkém státě Mississippi. Zbylí členové (kromě bubeníka A.Pyleho) se hudbě dál věnovali prostřednictvím kapely THE ROSSINGTON-COLLINS BAND a následně dalších kapel. Díky reakcím publika na hraní skladeb LYNYRD SKYNYRD se kapela v roce 1987 rozhodla pokračovat v činnosti a ve vydávání nových desek (prvním novodobým albem, po 14-ti letech od poslední studiové desky kapely, bylo jednoduše nazvané album "LYNYRD SKYNYRD 1991"). No a to už se pomalu dostáváme až k roku 1999, kdy LYNYRD SKYNYRD u SPV Recordings vydávají výborné album "Edge of Forever".

Parádní jízda ve stylu sedmdesátých let začíná úvodní "Workin'", a stejně jako ostatní skladby má jasný "sedmdesátkový" southern rockový rukopis: melodické chytlavé refrény, všudypřítomné kytarové vyhrávky a sólíčka (mnohdy zdvojovaná), nechybí výborné vokály, dotvářející tu správnou rockově pompézní atmosféru, rovněž zvuk kláves (u první skladby klasické Hamondky) do hudby skvěle zapadá. Pomalejší rytmus ve druhé skladbě "Full Moon Night" nic neubírá na její údernosti - vlastně si uvědomuji, že rychlejší a pomalejší skladby se na tomto albu pravidelně střídají. Výjimkou je pátá skladba, která se stala mojí srdcovou záležitostí - nádherný ploužák s názvem "Tomorrow's Goodbye", začínající pouze akustickou kytarou a jemně se přidávajícími smyčci, které pak dále ve skladbě umocňují romantickou atmosféru. Tato skladba (text je samozřejmě o lásce) je další z mnoha, které dokazují, že nejkrásnější ploužáky jsou právě ty rockové. Do bluesovější odnože rocku nás zavede sedmá "Gone Fishin'" (jo, při rybaření se dá přemýšlet o spoustě věcí). Následující "Through It All" má zase nádech hard rocku, ovšem zvuk řádně zbustřené kytary zde nahrazuje zvonivá akustická kytara. Úvod "Money Back Guarantee" obstará pěkný zvuk klavíru, což je jasným znamením, že bude následovat rock'n'roll. Klavírové vyhrávky nechybí ani v další tvrdší skladbě "G.W.T.G.G." Druhým ploužákem je předposlední skladba "Rough Around the Edges", povedené album končí rock'n'rollem "FLA", při kterém chtě nechtě přidávám grády kolečkem "volume" a podupávám si do rytmu (a po skončení si ho pustím ještě jednou).

V úvodu bookletu se píše: "Edge of Forever je albem, o jakém fanoušci LYNYRD SKYNYRD snili tak od roku 1977. Kapela zní jako znovuzrození LYNYRD SKYNYRD". Rozhodně musím říct, že duch sedmdesátých let je cítit z každé noty, stejně jako muzikantská vyzrálost kapely. Žádná ze skladeb nepostrádá svůj určitý půvab a jasnou výrazovost, o zvukové čitelnosti a skvělém mixu všech nástrojů netřeba u takovéto kapely ani psát. U mnohých skladeb jsem si říkal, že si je dokážu představit i v tvrdším podání mladších a žánrově trochu odlišných kapel, např. u osmé "Through It All" mě napadají BON JOVI (vznik 1983), pár dalších skladeb bych rád slyšel v syrovějším podání v devadesátých letech znovuobjevených AEROSMITH (vznik 1970), ale to už by bylo stylově někde jinde. Toto album je totiž klasikou southern rocku se vším všudy, co k southern rocku patřilo, a díky takovým kapelám, jako jsou LYNYRD SKYNYRD, stále ještě patřit bude! Toto skvělé album nás přenese v čase do sedmdesátých let, které si díky modernímu zvuku můžeme opravdu vychutnat. A kdyby snad někdo chtěl nově objevit kouzlo staronového southern rocku, tak album "Edge of Forever" je pro tento účel podle mého názoru tím pravým.

sestava: Johnny Van Zant - zpěv, Gary Rossington - kytara, Rickey Medlocke - kytara, doprovodný zpěv, Hughie Thomasson - kytara, doprovodný zpěv, Billy Powell - klávesy, Leon Wilkeson - baskytara, Kenny Aronoff - bicí, Dale Krantz-Rossington - doprovodný zpěv, Carol Chase - doprovodný zpěv
produkce: Ron Nevison
studio: Ocean Way Studio
čas: 54:29