06.09.16

06.09.16

29.08.16

Jean Michel Jarre - Téo & Téa

Jean Michel Jarre - Téo & Téa

2007 Aero Productions

Přiznám se, že když jsem slyšel CD "Téo & Téa" poprvé, byl jsem docela zaskočen jeho minimalistickým pojetím, nezakrytě inklinujícím k mainstreamové diskotékové scéně. Hudebně je materiál opravdu na hony vzdálený klasickým epickým opusům, jimiž se Jarre proslavil v 80. letech. Dokonce i s předchozím (nepočítám-li různé kompilace a "best-ofky"), o sedm let starším, počinem "Metamorphoses" ho spojuje snad jen chytlavější a především moderně vyznívající produkce. Po dlouhé době jeden z nejvýznamnějších interpretů elektronické hudby složil materiál, jenž by bezesporu neurazil jak v rozhlasovém éteru, tak na tanečním parketu. Když se nad tímto faktem zamyslíme, de facto nemůžeme Jarremu vyčítat, že si v období "podzimu" své kariéry nahrál jedno oddychovější album. Na druhou stranu platí, že čehokoliv se Jarre dotkne svým uměleckým charismatem, prakticky bez výjimky se jedná o nadprůměrný počin. A nikterak tomu není i v případě dlouho očekávaného řadového alba "Téo & Téa".

Nebudu se nijak rozepisovat nad zvukovou konzervou alba, produkcí či hráčskými výkony, neboť po této stránce patří Jarreho nahrávky (včetně jejich živé prezentace) k absolutní světové špičce a přistoupím rovnou k emocím, jež u mě "Téo & Téa" vzbuzuje. Mé prvotní rozčarování velmi rychle vymizelo a desku jsem si doslova zamiloval. Jistěže platí vše řečené v úvodu recenze, nicméně pojem taneční hudba z pohledu Jeana Michela Jarreho získává zcela jinou perspektivu, než jakou známe z klubových parketů. "Téo & Téa" je především extrémně chytlavá nahrávka a nesčetněkrát ji "sjíždím" několikrát po sobě. Někdo možná namítne, že to obvykle komerční nahrávky bývají, ale jedním dechem musím dodat, že chytlavost této hudby je na hony vzdálená marketingové podbízivosti (především) popových škvárů.

Chytlavost či chcete-li hitovost desky způsobují především inteligentní aranže přemýšlivého hudebníka a byť si Jarre na komerční úspěch rozhodně nemůže stěžovat, nespatřuji v jeho muzikantských afektech podbízivě levné pohnutky, nýbrž s poctivou upřímností tvořená díla. Jarre dokazuje, že i taneční hudba se dá tvořit inteligentně. Na druhou stranu se nabízí otázka, zdali dnešní mladé tancechtivé publikum jeho vizionářský přístup ocení, neboť hudba Jeana Michela Jarreho včetně této poslední řadovky bezesporu nemá v této subkultuře na růžích ustláno. A možná je tomu dobře, neboť jeho díla patří spíše do hi-fi přehrávačů skutečných audiofilů, než konzumentům pofiderních statků, připomínajících hudbu jen sporadicky.

sestava: Jean Michel Jarre - klávesy, syntezátory a programování bicích, hlas (Vocoder-filtered) v "In the Mood for You", hosté: Claude Samard - strunné nástroje, hudební software, Francis Rimbert - klávesy a syntezátory, Tim Hüfken - Groove Box, Sonar Sequencer, Bertrand Lajaudie - programování, Anne Parillaud-Jarre - hlas v "Beautiful Agony"
produkce: Jean Michel Jarre
studio: JMJ Studios
čas: 50:37