29.09.16

06.09.16

06.09.16

29.08.16

CREAM - Royal Albert Hall London 2-3-5-6 2005

2005 Reprise Records

Je jen velmi málo seskupení, která, ač existovala krátce, ovlivňují velké množství kapel i několik desetiletí po svém rozpadu. Mezi ně zaslouženě patří i CREAM. Jejich existence trvala něco málo přes dva roky, ale dodnes se na ně mnoho kapel odkazuje. Ovlivnili mimo jiné LED ZEPPELIN, DEEP PURPLE, JEFF BECK GROUP a jejich živá vystoupení zase RUSH, THE ALLMAN BROTHERS BAND, GRATEFUL DEAD, PHISH i BLACK SABBATH. Tříčlenné obsazení CREAM zvané "power trio" je dodnes prototypem kvalitní muziky s minimem muzikantů.

Některé kapely dělaly reuniony průběžně, aby své fanoušky stále drželi v naději, že jednou se dají naplno znovu dohromady. Jiné tak v devadesátých letech minulého století i učinily, vyjely na turné a vydaly nová alba. Jak se to komu povedlo, může posoudit každý sám.

Jestli se dá s něčím srovnat slavný reunion koncert LED ZEPPELIN v Londýnské O2 Areně, pak to je bezesporu reunion kapely CREAM, který se konal hned ve čtyřech dnech v londýnské Royal Albert Hall. Před téměř sedmatřiceti lety zde hráli naposled, tudíž nebylo vhodnějšího místa pro znovuzrození. 2., 3., 5. a 6. května 2005 se tedy v Royal Albert Hall v Londýně konal svátek hudby. Nešlo v něm o pouhé přehrání všech slavných hitů; písně "Badge" a "Pressed Rat and Warthog" byly naživo zahrány vůbec poprvé. A jako upomínka na tuto mimořádnou událost bylo vydáno dvoj-CD a DVD zachycující tento historický okamžik.

Ačkoliv titul zmiňuje všechna data, ve kterých CREAM v květnu hráli, neobsahuje nahrávka žádný materiál z druhého května. Tři skladby jsou z 3. května, dvě z 5. května a zbylé skladby byly zachyceny v poslední den. O nic nejsme ochuzeni, protože kapela hrála každý den totéž. Proč CREAM použili pro nahrávku v převážné většině až záznam posledního koncertu, je celkem zřejmé. Nehráli spolu téměř čtyřicet let, na nazkoušení materiálu neměli příliš času, a proto byl první koncert lehce nervózní, což posluchač téměř nepozná, ale hudebníci sami ano.

Už od prvních tónů je jasné, že pánové vsadili na jistotu. Skladby si upravili tak, aby byli schopni je odehrát a odzpívat, aniž by z nich učinili parodie. Když hráli v Royal Albert Hall naposled (1968), představili devět skladeb. Nyní jich odehráli devatenáct. Chtěli zahrát více, a proto se muselo zkracovat. Nejde nicméně o žádná drastická zkracování - odpadlo spíše jen jamování uprostřed skladeb.

Od "I'm So Glad" přes bluesový standard "Spoonful" k překvapivému "Outside Woman Blues," které mnoho lidí neočekávalo, a přitom se nejedná o žádnou slabou skladbu, která však nezazněla snad na žádném z turné CREAM. "Pressed Rat And Warthog" rovná se velké překvapení. Skladba, kterou CREAM nikdy nehráli naživo. Zde se jako zpěvák představuje bubeník Ginger Baker. No, ono ani nejde tolik o zpěv, jako o recitaci, což u téhle písně vůbec není na škodu, protože její základ je v zásadě básnický. "Sleepy Time Time" následovaná "N.S.U." byly naopak očekávány a obě opět zazněly v "kratších" koncertních verzích.

Ani zařazení "Badge" není až takovým překvapením, přestože tuto píseň CREAM nikdy nehráli naživo. Ač se rozpadli dříve, než byla vydaná, stala se "Badge" jednou z jejich populárních písní a velmi často zněla na Claptonových sólových koncertech. "Politician" a "Sweet Wine" jsou standardy kapely CREAM a opět ukázaly, proč kapela může ještě dnes tolik ovlivňovat mladé kapely díky svým skvělým písním vycházejících z blues. "Rollin' and Tumblin'" - stále výborná věc, kde Jack exceluje na foukací harmoniku s energií, jaká byla zachycena na "BBC Sessions". Velké překvapení se koná, když se v playlistu objevuje "Stormy Monday", skladba, kterou Jack a Eric vytvořili před mnoha lety ještě s Johnem Mayallem. "Deserted Cities of the Heart" je zase píseň, kterou do playlistu při svých vystoupeních přidávali příležitostně…

Druhé CD otvírá píseň "Born Under a Bad Sign", která zazněla předtím v živém provedení pouze jednou a to při uvedení CREAM do Rock and Rollové síně slávy v roce 1993. "We're Going Wrong" je jednou z nejlepších věci, co kdy CREAM natočili, a ani v nové úpravě neztrácí svoji naléhavou atmosféru. Jedno z poznávacích znamení CREAM - skladba "Crossroads" - zaznělo v kratší verzi, než v jaké byla hrávána kdysi, z kvality jí to ale nijak neubralo.

"White Room" znamená dělení pěveckých partů a taky skladbu, která také patří mezi ty vůbec nejznámější. Nesmí se zapomenout na bubenické sólo "Toad", které dokazuje, že Ginger Baker ještě nepatří do starého železa. Koncert CREAM nemůže být zakončen ničím menším, než největší klasikou a tou je "Sunshine of Your Love", která je též postavena na bluesových základech. Ještě je zde alternativní verze "Sleepy Time Time", ale to už je opravdu konec snu všech pamětníků.

Na jednu stranu je sympatické, že se CREAM rozhodli udělat reunion v té nejsyrovější podobě a původním triu muzikantů, občas by nicméně neškodilo mít zde nějakého hosta nebo úpravu písně. Bylo to asi způsobeno velmi krátkou dobou na nazkoušení materiálu, ale i tak to stojí za to. Oni prostě zahráli písně, které lidé chtěli slyšet. A kdo CREAM zná, pro toho je toto CD nutností. Pro ostatní může místy působit nudně, ale kdo chce slyšet, jak vypadá nové vydání rockového slabikáře, ten určitě bude hltat minutu po minutě. Deska, ze které číší čiré muzikantství.

sestava: Eric Clapton - kytara, zpěv, Jack Bruce - baskytara, zpěv, Ginger Baker - bicí, zpěv
produkce: Simon Climie
nahráno: Royal Albert Hall 2., 3., 5., a 6. května 2005