06.09.16

06.09.16

29.08.16

AC/DC - Black Ice

AC/DC - Black Ice

2008 Columbia Records

Po dlouhých osmi letech opět udeřil do rock'n'rollového světa blesk, který už si stačil vydobýt slávu takovou, že se po několik generací stále ozývají hromové ohlasy za dílem a za tím vším, co má tento symbol na svědomí. A není toho málo. Stačí prověřit diskografii kapely, která v době své největší slávy tvořila páteř australské a snad i celosvětové hudební mašinérie a musí být hned jasné, že s takovouhle porcí hudebních nahrávek mohli tito proslulí rockeři dosyta nakrmit hladové rock'n'rollové duše na téhle planetě. K tomu všemu Australané AC/DC nyní opět nažhavili dráty a stvořili v duchu svých tradic dílo hodné mistrů pojmenované "Black Ice".

Je zajímavé, že ačkoliv pánové tvrdošíjně odolávají vývoji a modernizaci rockového žánru, vždy si k sobě dokázali přitáhnout pozornost fanoušků, a i přes aranžérskou sterilnost a syrovost dokázali vždy vybudit ve svých písních patřičný náboj a jiskru s životadárnou energií.

Když podotknu, že AC/DC a jejich hudba fungují stejně jako kdysi, určitě tím nikoho nepřekvapím. Stejné postupy, stejná dramaturgie a odlehčenost s jakou se kdysi kapela dostala do světového povědomí. Australané si svůj hudební život zbytečně nekomplikují a na nějaké šokující zvraty či ústřelky už jsou pánové Johnson nebo bratři Youngové dostatečně vyzrálí a zkušení.

Svůj status nesmrtelných klasiků předvádí hned v úvodní "Rock 'n Roll Train", typické šlapavé rock'n'rollové vypalovačce, kterou táhnou sekané riffování s charakteristickým Johnsonovým nakřáplým hlasem a basová linka držící melodii. Nic se nepohne ani o kousíček jiným směrem. Do víru lehce šmrncovního punkovního šílenství nás AC/DC dále hrnou třeba ve skladbách "Big Jack", "Wheels" s totožným refrénovým pokřikem nebo "War Machine" s jejím trýznícím a drásajícím napětím. Pohodová "Anything Goes" v sobě skrývá zase čistou energii, takže pokud někdo touží začít den s vyrovnanou a patřičně pozitivně nabuzenou myslí, nechť zvolí tuhle samonavykací hudební terapii.

Dalším milým překvapením, které každý posluchač určitě docení, je počet stop na "Black Ice". Málokdy se stane, aby deska s celkovou délkou stopáže necelé hodiny v sobě nesla dokonce až takové atraktivní prvky, že by člověk zůstal stále nažhavený a vychutnal si další a další dávky s opojnými účinky stejnými jako několik skleniček dvanáctileté whiskey. Australané už za těch pětatřicet let zkrátka našli recept, jak svým pojetím zapůsobit a dostat se pod kůži a vypilovali svou naturální syrovost do nejmenších detailů. Jedinou daní však stále zůstává přílišná příbuznost, až klonová podobnost melodických motivů písní, což může vyvolat chtě nechtě splývající efekt. Na druhou stranu si AC/DC stále zachovávají autentičnost a rozpoznatelnost svých písní, což je samo osobě dostatečná satisfakce.

Pro někoho možná rutinně konzervativní hudba, pro někoho rocková modla, ať tak či tak, AC/DC rozhodně nepojali "Black Ice" jako splnění povinné školní docházky a s materiálem na novinkové album si dali záležet. Podle poslechu by pak člověk mohl soudit, že celá deska vznikala se stejným zápalem a entusiasmem, jako třeba proslulý "Back in Black". A stejně jako kolegové DEF LEPPARD s novinkovou záležitostí "Songs from the Sparkle Loungle" dokázali přijít s hitonosným a hlavně přínosným a neztrouchnivělým materiálem.

sestava: Brian Johnson - zpěv, Angus Young - kytara, Malcolm Young - kytara, zpěv, Cliff Williams - baskytara, zpěv, Phil Rudd - bicí, perkuse
produkce: Brendan O'Brien
studio: The Warehouse Studio