15.11.14 | 16:00 hod.

CANNIBAL CORPSE

15.11.14 | 19:00 hod.

Rick Wright - Broken China

Rick Wright - Broken China

1996 EMI

Úmrtí Ricka Wrighta, jednoho ze zakládajících členů legendárních PINK FLOYD, který 15. září 2008 bohužel zemřel ve věku pětašedesáti let na rakovinu, bylo pro mě osobně nejbolestivější ztrátou pro rockovou hudbu za poslední léta. Přestože za vůdčí dvojici téhle kapely byli považováni pánové Gilmour a Waters a největší pozornost se soustředila především na ně, Wright rozhodně nestál pozadu a měl poměrně velký vliv na zvuk zásadních desek PINK FLOYD jako "Atom Heart Mother", "Meddle", "The Dark Side of the Moon" či "Wish You Were Here". Trochu opomíjenou však zůstala jeho sólová tvorba. Tato recenze budiž v druhém plánu poctou velkému umělci a jednomu z nejvlivnějších klávesistů rockové hudby.

První samostatný počin "Wet Dream" vydal Rick v roce 1978, tedy nedlouho před svým vyhazovem z PINK FLOYD. Tam v té době již pevnými otěžemi zavládl Waters, který chtěl kapelu směřovat spíše k písničkovější formě, což vyvrcholilo deskou "The Wall", na které už se však Rick nepodílel. "Wet Dream" je velice příjemnou, melancholickou a vzdušnou nahrávkou. Je vidět, že v této době měl Wright v rukávě spoustu dobrých nápadů a je jen škoda, že je nemohl realizovat i v rámci samotných PINK FLOYD. Po odehrání několika koncertů na podporu alba však nastala poměrně dlouhá pauza a další počin "Identity" pod hlavičkou projektu ZEE spatřil světlo světa až roku 1984. Desku "Identity" osobně považuji za Rickův největší přehmat. Až příliš se zde nechal unést syntezátorovým zvukem 80. let a samotné skladby také žádnou velkou nápaditostí neoplývají. Roku 1987 se trochu nečekaně pouze jako host objevil na nové desce znovuobnovených PINK FLOYD "A Momentary Lapse of Reason". Poté se nakrátko vrátil i do základní sestavy, se kterou nahrál zřejmě již definitivně poslední počin "The Division Bell" z roku 1994, aby se kapela po mamutím turné ubrala ke spánku. Posledním počinem, pod nímž je Rick Wright podepsán, je deska "Broken China", na kterou se právě zaměříme.

"Broken China" byla vydána roku 1996 a považuji ji nejen za Rickův nejlepší sólový počin a i nejzdařilejší sólovku členů PINK FLOYD ze všech. Deska je bolestivým konceptem, s jehož pomocí se Wright očišťuje od svých depresí a nočních můr. Tomu samozřejmě odpovídá i hudební obsah, který se nese ve velmi melancholickém až beznadějně ponurém tónu. Potemnělé skladby se pomalu a bezútěšně linou prostorem, jsou doplňovány či přerušovány psychedelickými pasážemi a Rick zde naplno ukazuje své instrumentální mistrovství. Atmosféra desky je opravdu intenzivní až mystická, což lze přičíst na vrub právě Rickovi a jeho skvělé práci s klávesami.

Klavírní pasáže jsou obestírány psychedelicky vesmírnými zvuky a rozličnými samply a dokazují, že jejich autorem je skutečný mistr, který ví, jak patřičně navodit danou atmosféru. A ta je zde skutečně tíživá, bolestná a hluboce niterná. Na desce je logicky cítit silný vliv PINK FLOYD, což navíc umocňují gilmourovsky podmanivé kytary. Přestože se skladby občas ztrácí v psychedelickém oparu, mají víceméně písničkovou formu a přes svou křehkost disponují mocí pohltit posluchače již po prvním ohledání. Zajímavostí pak bezesporu je, že se mezi velkou škálou účinkujících hudebníků objeví i irská populární zpěvačka Sinéad O'Connor, jejíž hlas zazní ve dvou skladbách, přičemž duet s Rickem "Reaching for the Rail" patří k nejpodmanivějším místům desky. Velký vliv na zvuk alba "Broken China" měl i britský experimentátor Anthony Moore, který se do značné míry podílel na kompozičním procesu celé nahrávky. Ten samý člověk se mimo jiné podílel i na posledních dvou řadovkách PINK FLOYD.

"Broken China" je bolestivou zpovědí jednoho velkého umělce. Ponurá a teskná atmosféra se křehce line celou deskou a dává dohromady sevřený komplet unikátních skladeb, které vás stáhnou až na dno. To kontrastuje s čirou hudební krásou a neodolatelnou podmanivostí a dělá z tohoto počinu opravdový klenot, který by rozhodně neměl zapadnout ani mezi fandy samotných PINK FLOYD.

sestava: Rick Wright – klávesy, zpěv, samply, Anthony Moore – samply, aranže, programování, Manu Katche – bicí, Sinéad O'Connor – zpěv, Tim Renwick – kytary, Dominic Miller – kytary, Steve Bolton – kytary, Sian Bell – cello, Kate St John – hoboj, Maz Palladino – doprovodný zpěv
studio: soukromé studio Ricka Wrighta
čas: 59:13
styl: psychedelic art rock