06.09.16

29.08.16

HERBIE MANN - Memphis Underground

HERBIE MANN - Memphis Underground

1969 Atlantic

Asi každý zná českého flétnového virtuóze Jiřího Stivína. Ale kdo zná flétnistu Herbieho Manna, který se dávno před Stivínem zasadil o expanzi příčné flétny do jazzu a nejen tam?

Již léta se rockové kapely, které dosáhly určitého stupně hráčských dovedností, snaží kombinovat rock s jazzem. Některým se to daří více, jiným méně. A co když se někdo pokusí o opačný postup? Okořenit jazz rockem. Co z toho může vzniknout? Co třeba "Memphis Underground"? Herbie Mann vzal do Tennessee svoji regulérní kapelu mladých schopných muzikantů (Sonny Sharrock – kytara, Roy Ayers – vibrafon a Miroslav Vitouš – baskytara), k nim přidal skupinu neuvěřitelně soudržných muzikantů memphiského studia a nejlepšího z tehdejších jazzrockových sólových kytaristů Larryho Coryella. Setkání těchto světů funguje na výbornou.

Celé album zní jako jeden velký jam. Když už se zdá, že každý si hraje, co chce, přijde zvrat a všichni opět hrají "podle pravidel". Tato deska není pouze jedním velkým sólem Herbieho Manna, ale též vibrafonisty Roy Ayerse a kytaristů Larryho Coryella a Sonny Sharrocka. Všichni zde mají šanci vyniknout a ukázat, co v nich je. Sólisté jsou navíc podporováni bezchybnou rytmickou sekcí, díky které jsou schopni "mluvit" mezi sebou v kombinaci rockového a jazzového frázování a vše zní naprosto přirozeně. Pro muzikanty ovládající jednotlivé nástroje, je tato nahrávka přímo učebnicí toho, co se vše dá na každý z nich zahrát. Například Mannova flétna se pohybuje zejména ve druhé a třetí oktávě, což ne každý s přehledem a v takové rychlosti improvizace zvládá a ještě hraje jako by se nechumelilo a jakoby s "lajdáckým" přístupem a všemožnými přefuky.

Lehkost. To je to slovo. Hlavně též člověk nemá pocit, že poslouchá studiovou nahrávku. Ta zní jako živý záznam ze studiového jamování. Je to i díky tomu, co řekl Herbie Mann Alu Bennettovi v roce 1967: "Moje obecenstvo není studiově jazzové obecenstvo, které přemýšlí o jazzu jako o koncertní hudbě. Je to portorikánské nebo černošské dítě které se narodilo ve městě mladých lidí okolo swingu, kteří rádi flámují, kdykoliv mají možnost. Rádi tancují."

Tři z pěti písní na tomto albu jsou cover verze písní soulových umělců. "Hold On, I´m Comin´" (Sam &Dave), "Chain of Fools" (Aretha Franklin) a "New Orleans"(Gary U.S. Bonds). Avšak nejedná se o pouhé přehrání písní instrumentálně. Mnohokrát se člověk přistihne, kterak se snaží si vzpomenout, jakže daná píseň zněla původně. Jedním s příkladů je závěrečný tradicionál "Battle Hymn of the Republic", která je u nás známá spíše od táborových ohňů ("Černý muž pod bičem otrokáře žil..."), a kterou člověk při velmi soustředěném poslechu pozná pouze ze začátku.

Ačkoli byla pro toto album vytvořena pouze jedna autorská skladba, tak setkání mladých muzikantů z New Yorku s jižanskou rytmickou sekcí se ukázalo jako dokonalé spojení, které neznělo ani jako memphiský soul ani jako newyorský jazz. Tento unikátní zvuk způsobil, že se tato nahrávka stala jedním z nejprodávanějších jazzových alb všech dob, protože byla přístupné široké veřejnosti.

sestava: Herbie Mann – flétna, Roy Ayers – vibrafon, konga, Larry Coryell – kytara, Sonny Sharrock – kytara, Miroslav Vitouš – baskytara, THE MEMPHIS RHYTHM SECTION: Reggie Young – kytara, Bobby Emmons – varhany, Bobby Wood – elektrické a akustické piano, Gene Christman – bicí, Tommy Cogbill, Mike Leech – baskytara
produkce: Tom Dowd
studio: Chips Moman's American Studios
čas: 36:13