06.09.16

06.09.16

29.08.16

MARILLION - Happiness Is The Road

MARILLION - Happiness Is The Road

2008 Racket Records

Od vydání předchozího studiového počinu "Somewhere Else" anglických prog-rockerů MARILLION neuplynuly ani dva roky a prostřednictvím svého prosperujícího vydavatelství Racket Records se na sklonku podzimu roku 2008 dostala na trh patnáctá řadová deska "Happiness Is The Road". Toto dvojalbum přináší na světlo světa prozatím nejvyspělejší materiál, který, dle slov kapely, přesně vystihuje její nynější rozpoložení a cítění hudby. Od počátku nového tisíciletí, kdy se anglická legenda ocitla na pokraji samotného krachu, se jí, díky dobře vedené marketingové strategii, podařilo stát nezávislou na jakékoliv hudební instituci a sama tak řídí veškeré dění okolo sebe.

Za tohoto stavu absolutní svobody, která je také do velké míry dílem velmi početné a oddané fanouškovské základny, bylo složeno a nahráno velké množství materiálu, jenž byl nakonec rozdělen do dvou, na první poslech nijak zásadně odlišných, disků. Přesto se v případě této nahrávky hudebně jedná o pokračování a další rozvíjení stylu, kterým se MARILLION poprvé prezentovali v roce 2001 na desce "Anoraknophobia", stává se toto album v novodobé historii jedním z nejhůře uchopitelných počinů.

Na svědomí to má zejména obrovské množství rozmanitých hudebních ploch, které jsou každou vteřinou do maximální míry prosyceny emocemi a sugestivním projevem zpěváka Stevea Hogartha. Ten se po náročném turné k předešlému počinu ozdravil z fyzických a psychických neduhů a vrací se možná ve své nejlepší životní formě. Důkazem budiž skladby "Woke Up", "The Man From The Planet Marzipan", překrásná titulní "Happiness Is The Road" nebo "Essence", jež dala jméno prvnímu z dvojice disků. Posledně jmenovaná je zároveň ukázkovým příkladem, že hudebně se MARILLION nacházejí v poloze, ve které jim jde o maximální možnou expresi citů, charakteristických pro daný moment, než na to, aby za každou cenu danou skladbu udrželi pohromadě jako celek. Strukturu skladeb, až na výjimky nejde moc dobře popsat, poněvadž jednotlivé úseky zejména první desky na sebe zcela přirozeně navazují a spíše zapadají do jakéhosi více emočního, než-li hudebního konceptu, definujícího především první díl s názvem "Essence".

Mezi těmito jemnými a citlivými skladbami se především na druhém disku "The Hard Shoulder" objevují ty, které jsou pro britskou pětici charakteristické od počátku devadesátých let. Jedná se o klasické prog-rockové kompozice, postavené na silném vrstveném melodickém základě, kde hraje prim hlavně minimalistická kytara Stevea Rotheryho, který se svou úspornou hrou dá v poslední době čím dál více přirovnat třeba k Davovi Gilmourovi. Písně jako "Whatever Is Wrong With You", "Real Tears For Sale", "Trap The Spark"nebo těžko vstřebatelná "Assylum Satellite #1" patří mezi skladby pro MARILLION typické a v nichž se na této desce nepatrně vrací ke zvuku z devadesátých let kolem alb "Brave" nebo "Radiation", jenž se, stejně jako tento materiál, zabývá lidskou podstatou a vnímáním světa.

Krása většiny písní na obou discích spočívá především ve velmi jemných vrstvených melodiích. Ty, než aby ukazovaly kudy vede cesta k uchopení této hudby, spíše jen načrtávají její obrysy. Tím je dán poslouchači velký prostor pro vlastní představivost a vlastní prožitek tak nabývá na intenzitě. Přestože se v podání kapely jedná o klasickou desku, je právě přes svou naprostou uvolněnost a přirozenost, kterou na ní hudba plyne, velkým oříškem i pro uši dlouholetého fanouška. Odkrývání tajemství tohoto alba je běh na dlouhou trať, na níž budete mít čest s jedněmi z nejpůvabnějších momentů dosavadní tvorby MARLLION vůbec ("Throw Me Out", "Half The World"). Zároveň se setkáte s těžkými překážkami, při jejichž zdolávání budete muset sáhnout hluboko do svého nitra ("Assylum Satellite #1", "Especially True"). Cesta za štěstím, kterou se tato deska zabývá bude dlouhá a trnitá, ale vězte, že na jejím konci čeká něco, co vám nikdo nevezme. Zážitek natolik osobní, že se dá jen těžko popsat slovy. Pro každého jiný, ale přesto stejně krásný.

sestava: Steve Hogarth - zpěv, kytara, perkuse, Steve Rothery - kytara, Pete Trawavas - baskytara, Mark Kelly - klávesy, Ian Mosley - bicí
produkce: Michael Hunter & MARILLION
studio: The Racket Club