06.09.16

06.09.16

29.08.16

SANTANA - Abraxas

SANTANA - Abraxas

1970 Columbia

Carlos Santana patří bezesporu mezi nejvýznamnější a nejosobitější kytaristy rockové scény. Poté, co prožil dětství v rodném Mexiku, se s rodinou počátkem šedesátých let přestěhoval do amerického San Francisca. Tam roku 1966 založil SANTANA BLUES BAND, jehož jméno bylo později zkráceno jednoduše na SANTANA. Velký zlom přišel o tři léta později, kdy kapela vystoupila na legendárním festivalu Woodstock a sklidila velmi nadšené ohlasy. Ještě ten samý rok tedy mohl vzniknout bezejmenný debut, který se na několik let napevno usídlil mezi nejprodávanějšími deskami. Nemalá očekávání byla samozřejmě spjata i s jeho nástupcem, kterým se roku 1970 stalo legendární album "Abraxas".

Konec šedesátých let byl příznačný pro vznik spousty neotřelých a originálních spolků, které se nebály nekonvenčního přístupu a hudební scéna díky tomu zažívala ohromný rozmach. Po těchto kapelách byl navíc značný hlad i u hudebních fanoušků. V tomto období vyšly debuty nejvýznamnějších rockových veličin, jakými jsou PINK FLOYD, JETHRO TULL, THE DOORS, LED ZEPPELIN, GRATEFUL DEAD, GENESIS či YES. Nastala tak na další dekádu vzácná doba, kdy byly součástí hudebního mainstreamu skutečně kvalitní a svým přístupem novátorské spolky. Mezi takové můžeme s klidným svědomím počítat i kapelu SANTANA.

Ta přinesla do tohoto období nevídanou kombinaci. Umně totiž propojila jazz/rockovou hudbu s prvky latinskoamerické hudby a vrcholem tohoto spojení se stala právě deska "Abraxas". Středobodem dění je zde samozřejmě samotný Carlos Santana a jeho osobitá hra na kytaru, která kombinuje jazzovou hravost s bluesovou posmutnělostí. Ta je doplněna vkusně zakomponovanými hammondy Gregga Rolieho, které lehce podbarvují atmosféru a místy vás zavedou do psychedeličtějších zákoutí. Všudypřítomné rytmy samby obstarává dvojice kongistů a perkusionistů Michael Carabello a Jose Chepito Areas.

Výsledkem je neuvěřitelně charismatická a exoticky znějící směs, která přímo vybízí k pohybu a zároveň nutí k pozornému poslechu. Deska nabídne převážně rozjímavá instrumentální jazz/rocková sousta s bluesovou patinou, psychedelickým oparem a latinskoamerickými rytmy, ale najdeme zde i svižné vypalovačky "Mother's Daughter" a "Hope You're Feeling Better", které mají patřičný rockový drajv. Nejpopulárnějším kouskem se ale stala znamenitá předělávka od Petera Greena "Black Magic Woman/Gypsy Queen", která se v této podobě dočkala kultovního statusu. Dalšími velkými hity se staly skladby "Oye Como Va" a "Samba Pa Ti". Pravdou však zůstává, že deska je nejpůsobivější právě jako celek a od začátku do konce vás hypnotizuje svou zvláštně mystickou a svobodomyslnou atmosférou.

"Abraxas" rozhodně patří mezi nejpůsobivější a nejvýznamnější novodobá hudební díla a zároveň je spolu s převážně jazzovým "Caravanserai" vrcholem diskografie SANTANY. Je jen škoda, že již v druhé polovině 70. let přišla umělecká krize, která se v další dekádě ještě výrazněji prohloubila. To prakticky pokračuje dodnes, kdy už je SANTANA jen loutkou hudebního byznysu a vydává mainstreamově orientované pop/rockové desky bez špetky invence a originality. Nezbývá tak, než nostalgicky vzhlížet ke zlaté první polovině sedmdesátek a oprašovat desky, které kapelu tohoto osobitého kytaristy vyšvihly mezi nejlepší spolky své doby a minimálně počinem "Abraxas" ji nesmazatelně zapsali do hudební historie.

sestava: Carlos Santana - kytary, zpěv, Gregg Rolie - klávesy, zpěv, Michael Shrieve – bicí, David Brown – baskytara, Michael Carabello – konga, perkuse, Jose 'Chepito' Areas – timbales, konga, perkuse
čas: 37:32
produkce: Fred Catero, Carlos Santana
studio: Wally Heider Recording Studio, San Francisco