06.09.16

06.09.16

29.08.16

HEAVEN & HELL - The Devil You Know

HEAVEN & HELL - The Devil You Know

2009 Roadrunner Records/Universal Music

Raději hned na úvod předesílám, že z větší části tentokrát nepůjde ani tak o další recenzi v pravém slova smyslu – těch je všude plno a s velmi pestrými hodnotícími závěry. Dejme se tedy spíš do lehce upovídané úvahy…

Jsou desky, ke kterým se váš vztah po jednotlivých posleších dramaticky vyvíjí. Záměrně jsem si nechal čas na dostatek náslechů s patřičným odstupem, ovšem v případě CD "The Devil You Know" jsou mé pocity víceméně konstantní snad od druhého setkání a věřím, že ani po letech se, na rozdíl od mnoha jiných alb, tento dojem výrazně nezmění. I to je, myslím, důkazem, že HEAVEN & HELL natočili dílko, které je podloženo tvrdší měnou, než naznačují někteří zklamaní a nelítostní kritici.

Ale popořadě. Tvrzení pánů Dia a Iommiho, že se před pár lety přiklonili k jinému názvu kapely proto, aby si mohli na nových nahrávkách dovolit v podstatě cokoliv, považuji za nadnesený bonmot, který snad ani nemohli myslet vážně. Vydá-li fanoušky uctívaná sestava legendární kapely po nějakých patnácti letech od poslední rozluky bestofku s třemi novými songy a následně vyjede na koncertní turné s památným materiálem, očekávání a nároky jsou jasně dané, ať už je prezentovaný název souboru a úroveň nových písní jakákoliv.

Přiznám se, že rozhodnutí pánů přejmenovat se na HEAVEN & HELL, jsem vnímal jako "politicky" podmíněné či přímo vynucené zákulisními tahy Sharon Osbournové. Lehce bizarní podtext se umocnil poté, co se znovu vzdal své stoličky Bill Ward (jestli byly důvody ryze zdravotní, už se asi nedozvíme) a personálně podmíněná paralela pojmenování podle nejlepšího alba diovské éry ztratila svou věcnou přesnost. Zpětně vzato ale nelze než uznat, že rezignace na majestátní pojmenování BLACK SABBATH asi byla opravdu blahosklonným a dobrovolným gestem současné Iommiho party. Ostatně tuhle tezi svým paradoxním a groteskním útokem potvrdil nedávno i sám Ozzy se svou obžalobou, že práva na jméno BLACK SABBATH by měla patřit rovným dílem všem čtyřem původním členům.

Scestné mi naopak připadají poznámky některých chytrolínů, že změna názvu je zcela pochopitelná, protože Iommiho tvorba posledních let není hodna slovutného jména BLACK SABBATH. Jasně, sólovky nazpívané plejádou významných hlasů současné rockové scény byly svou formou spíš takové all-star projekty a výborná spolupráce s Glennem Hughesem se taky odvíjela od specifické motivace. Vezmeme-li ale bez předsudků novou desku a srovnáme ji s leckdy pochybnými experimenty zejména z pozdních 80. let, opravdu by mě zajímalo, v čem je album "Devil You Know" méně reprezentativní a méně hodno.

K možným výhradám, které mají v prvním plánu opravdu něco do sebe: deska víceméně shrnující formou a s ne tak pronikavými a opojnými výsledky revokuje vše typické, co pánové Dio, Iommi, Butler (plus Appice, resp. Ward) stvořili v dávných mytizovaných dobách a nepřináší nic zřetelně nového – snad kromě určitých modernizujících prvků v aranžích a hlavně v produkci a síle zvuku, což je vzhledem k letopočtu vlastně povinnost. Iommi klene své hutné riffy jako pokaždé a Dio zpívá zase jako už tolikrát, až se místy může zdát, že atmosféra desky tíhne k monotónnímu splývání.

Ale co by měli dělat jiného? Má hrát Tony na banjo nebo klarinet a starý skřítek rapovat? Nemůžu si pomoct, ale slyším na desce relativně velice silné, dynamické a chytlavé písničky, ve kterých si stará garda pokročilých šedesátníků – v případě Dia téměř sedmdesátníků – užívá to, co jí jde nejlíp a čím okouzlila svět skoro před třiceti lety. Je téměř zázrak, že po všem, čím si už spolu i každý zvlášť prošli, dokáží natočit desku, která má jen velmi málo hlušších momentů, naopak spoustu výrazných melodií, jimž přirozeně vládne pilotní "Bible Black".

Ano, HEAVEN & HELL nachystali řemeslně precizní konglomerát typických rysů svých tří předchozích desek, atmosféra je kapku přibroušená a lehce zatažená ještě víc do doomova. Nic víc, nic míň. Rutina, ovšem podpořená prvotřídním umem a nejvyšší dávkou všestranné solidnosti. Prostě dobrá deska, kterou si rád pustím i po čase, aniž by bylo potřeba ji násilně rvát do škatulky nějakých přelomových monstr-eposů. Ostatně pro příhodná srovnání nemusíme chodit daleko – stačí si uvědomit, jaké desky natočili či natáčejí v takhle pozdní fázi své kariéry třeba PINK FLOYD nebo ROLLING STONES a nebo přímo hodit očkem přes plůtek do zahrádky k Ozzymu.

sestava: Ronnie James Dio – zpěv, Tony Iommi – kytara, Geezer Butler – baskytara, Vinny Appice – bicí
čas: 53:58
styl: heavy/doom metal