06.09.16

06.09.16

29.08.16

Billie Holiday - Lady in Satin

Billie Holiday - Lady in Satin

1958 Columbia Records

To, že se díky obchodnímu řetězci Levné knihy dají za pakatel sehnat alba, která by se měla spíše vyvažovat zlatem, je věc již známá. Opět se o tom můžeme přesvědčit, pořídíme-li si album "Lady in Satin" od Billie Holiday. Pokud je někomu toto jméno neznámé, může si poslechnout sólové album zpěvačky Beth Gibbons z PORTISHEAD "Out of Season", kde se Beth nechává Billie otevřeně inspirovat. Obě zpěvačky vlastní roztřesený hlas znející, jako by písně zpívala žena kolem sedmdesáti let věku. Podobně tomu je i u alb Elly Fitzgerald, která dělala s kytaristou jménem Joe Pass, ale Ella měla v té době na tuto barvu hlasu už věk a tedy i právo.

U Billie však za takovýmto hlasem stojí nejen její nelehký život, ale též láska k tvrdým drogám. Její hlas se po celou dobu kariéry měnil a jeho finální podobu je možno slyšet na této poslední nahrávce. Po jejím natočení totiž Holidayová žila přibližně sedmnáct měsíců, než zemřela na cirhózu jater. Její hlas zde má již minimální rozsah, zatímco jeho barva je úžasná a velice emocionální. Nálada alba je díky tomu mnohem silnější, než na předchozích nahrávkách, kde hlas dosahuje formálně vyšších met. Možná i proto je toto album jedním ze zpěvaččiných oblíbených. Kdo ví, zda to je právě tím, že místo na svých třiačtyřiceti zde zní na třiasedmdesát. Emoce bolesti převažují nejvíce – nejen bolesti srdce, ale i bolesti života.

Výběr písní pochází z pro Billie obvyklého zdroje a tím je "American Songbook" klasického popu. Místo jazzového souboru zde Billie nezvykle zpívá s velkým orchestrem, podobně jako například Frank Sinatra nebo již zmíněná Ella Fitzgerald. Aranže jsou velmi decentní, objevují se zde i chorály. Nad tím vším vyniká utrápený "slabý" hlas Billie. Právě díky jemným aranžím je album velmi náročné na poslech. Napoprvé vám přijde nemastné, neslané a místy i nudné. Později se člověk přistihne, že má nutkání si pustit celou nahrávku znovu a znovu. Se zvyšujícím se počtem poslechů člověk postupně odkrývá, v čem tkví kouzlo "Dámy v saténu". Je zbytečné jej prozrazovat. Každý si v něm najde to své. The Penguin Guide to Jazz popsal album jako "voyeuristický pohled na zbitou ženu" a lépe desku ani vystihnout nešlo.

Ač se zde setkáváme s velkým orchestrem, má toto album velmi intimní atmosféru a Billie zde zpívá nejupřímněji, jak to jen jde.

Není to metal. Je to jazz. Je to upřímná výpověď ženy, která žila na vypůjčený čas a její labutí píseň je tou nejhezčí a zároveň nejsmutnější, jakou jen člověk může slyšet.

sestava: Billie Holiday – zpěv, Ray Ellis – aranže, dirigent, George Ockner – housle, koncertní mistr, David Sawyer – violoncello, Janet Putnam – harfa, Danny Bank – příčná flétna, Phil Bodner – příčná flétna, Romeo Penque – příčná flétna, Mel Davis – trubka, J.J. Johnson – trombón, Urbie Green – trombón, Tom Mitchell – trombón, Mal Waldron – klavír, Barry Galbraith – kytara, Milt Hinton – kontrabas, Osie Johnson – bicí, Elise Bretton – doprovodné zpěvy, Miriam Workman – doprovodné zpěvy
produkce: Irving Townsend
nahráno: 19.-21.02.1958
čas: 65:24