06.09.16

06.09.16

29.08.16

ULTRAVOX - Lament

ULTRAVOX - Lament

1984 Chrysalis

Slovo umění vyřčené v souvislosti s popem vyznívá až ironicky. V 80. letech minulého století však existovali interpreti, kteří popu vtiskli osobitou tvář a jejich hlavním hnacím motorem byla především samotná hudba. Někteří, jako třeba Britové ULTRAVOX, se dočkali i zasloužilého věhlasu a komerčního úspěchu. Nezpochybnitelnou kvalitativní laťku u ULTRAVOX zřejmě zajistil prostý fakt, že na rozdíl od ryze popových ikon, pro něž byla hudba dost možná na posledním místě, vystupovali jako semknutá skupina talentovaných muzikantů a především, že jejich leader – multiinstrumentalista Midge Ure – nejenže disponoval nesmírně vyzpívaným a charismatickým vokálem, ale též se měrou vrchovatou podílel na samotné realizaci nahrávek.

Mezi vrcholná díla kvarteta patří sedmé album z roku 1984 "Lament", které nejenže představilo skupinu ve svého času nezvyklé experimentální rovině, ale především hodilo rukavici žánrové konkurenci. Ostatně pro svůj specifický kompoziční rukopis se onen žánr mnohdy časoval pojmy jako synthpop či new romantic. Přestože ULTRAVOX v 80. letech narozdíl od post-punkrockových počátků svoji tvorbu postavili na výrazných syntezátorech, na "Lament" se do popředí dostává též organická složka (kytara, živé bicí). Ano, syntezátory zde opět hrají prim, nicméně narozdíl od předešlé tvorby či konkurenčních souputníků klávesista Billy Currie zcela rezignoval na líbivé melodie a volil mnohem sofistikovanější postupy.

Stejně tak Ure se (s výjimkou vygradovaných refrénů) pohybuje převážně nižších hlasových polohách, čímž lze s jistou nadsázkou spatřit jistou paralelu s v té době pučící gothicrockovou scénou. Ve výsledku se album "Lament" jeví jako velmi melancholické a spíše než jako oddechová hudba na disco parketech vynikne jako poslechová záležitost na hi-fi aparatuře. ULTRAVOX se svým způsobem odprosili od komerčních a hitových manýrů, přesto se nahrávka setkala s vřelým přijetím posluchačů.

Na "Lament" nalezneme prakticky jediný ryzí hit a to velmi nakažlivou skladbu "Dancing with Tears in My Eyes". Navzdory nesmírně hitové hudební náplni působí kompozice pro své existenciální téma (město sežehne výbuch atomové elektrárny) paradoxně nepodbízivě, naléhavě a především inteligentně. Ure zde předvádí vrcholný pěvecký výkon, neméně poutavě působí i stylový videoklip. V oficiálních britských žebříčcích se singl "Dancing with Tears in My Eyes" umístil na bronzové pozici, v Belgii dokonce obhájil druhé místo.

Přestože v jistých intencích působí hitově i některé další skladby jako "One Small Day", zbytek alba lze považovat ryze za poslechovou záležitost s přesahy až k relaxační hudbě reprezentované v té době vrcholícím žánrem new age. Pokud bychom totiž separovali aranže, mohly by svou nadčasovostí trumfnout soudobé mistry syntezátorového kouzlení. V tomto ohledu triumfuje až étericky podmaňující tryzna "Lament". Přestože se jedná o titulní kompozici alba, svým uměleckým provedením je na hony vzdálená kýčovité podbízivosti "osmdesátek". Magická energie prýští též z "Man of Two Worlds". Před posluchačem se zjevují zelené skotské pláně a nad nimi se v mlžném oparu vznáší andělský hlas hostující Mae McKennaové.

ULTRAVOX šli ve svém ambiciózním a nonkonformním přístupu ještě dále a na album zařadili též ryze experimentální postupy. Atypické syntezátorové aranže obsahuje překvapivě třeba hned úvodní poměrně náročná "White China". Zajímavé klávesové zvraty uslyšíme též v "Heart of the Country", v níž vynikne i nezvykle vytáhnutá rytmika. Pokud jsem výše hovořil o gothicrockových elementech, za skladbu "A Friend I Call Desire" by se jistě nemuseli stydět ani takoví THE DAMNED.

CD "Lament" vyšlo ve více vydáních, silně doporučuji rozšířené jedenáctiskladbové (později vyšly i víceskladbové verze). Ačkoliv mám vůči různým remixům či extended mixům averzi, v případě tohoto alba musím naopak smeknout. Rozšířené či zmixované písně nepůsobí nikterak odlidštěně, právě naopak. Když jsem je slyšel poprvé, ani jsem si de facto nepovšiml, že se jedná o remixy. Rafinovaným vydavatelským tahem se jeví fakt, že ony bonusové skladby jsou nenápadně roztroušené mezi originální albové. Díky tomu získáme až šedesát minut opravdu výtečné muziky.

sestava: Midge Ure - zpěv, kytara, syntetizátory, Chris Cross - baskytara, syntetizátory, doprovodný zpěv, Billy Currie - klávesy, syntetizátory, housle, Viola, Warren Cann - bicí, programování bicích, doprovodný zpěv
produkce: ULTRAVOX
studio: Musicfest Studio
čas: 62:38