29.08.16

John Foxx And The Maths - Evidence

John Foxx And The Maths - Evidence

2012 Metamatic Records

čas: 51:34
styl: electronic

Je vidět, že tvůrčí potenciál tandemu John Foxx a Ben "Benge" Edwards (aka The Maths) rozhodně nechybí a v uplynulých dvou letech přichází již s třetím dílem "Evidence". Co však považuji za stěžejní, že podruhé nevstupují do stejné řeky a třetí studiovka tudíž prozkoumává opět poněkud odlišné končiny než dva předchůdci. Hudební přístup zůstal samozřejmě zachován a hned po první vteřině lze jasně identifikovat nezaměnitelný kompoziční rukopis obou pánů. Benge opět dává pořádně zabrat svým "vintage" analogovým mašinkám ze sedmdesátých let (jako vášnivý sběratel jich prý vlastní nejvíce na světě), především hřejivý sound legendárního velkého Moogova modulárního syntezátoru snad nikdy nezevšední. Foxx pro změnu experimentuje se svým vokálem, který rozmanitě efektuje pomocí hlasového vokodéru (snad v žádné kompozici nepůsobí totožně).

"Evidence" přináší pestrou sbírku kompozic od těch chytlavějších až po rozjímavé kousky. Tentokrát pánové vsadili na notně temnější notu a některé kompozice svou naléhavostí či pronikavou melancholičností doslova ohromí. Mezi mistrovské momenty alba patří hned druhý eponymní track "Evidence" - majestátní syntezátorové kouzlení jdoucí ruku v ruce s Foxxovým čistým, naléhavým zpěvem (snad jako jediný nezefektovaný na CD). Svým éterickým nábojem posluchače doslova paralyzuje i křehká "Changelings" s přenádherným pěveckým přispěním hostující Gazelle Twin (Foxx měl vždy velmi šťastnou ruku při výběru hostů ponejvíce z ranku mladé krve alternativní elektronické scény), ovšem opravdovým tahákem alba se pro mě stal cover od PINK FLOYD "Have a Cigar" (milujete-li výtečný soundtrack k filmu Drive, víte přesně co čekat) s geniálně zefektovaným vokálem a výtečnou recitací legendárního textu (And did we tell you the name of the game, boy?).

S dalším a dalším poslechem vytanou na povrch další extatické momenty tentokrát z rozjímavějšího soudku, třeba skoro až hymnický epický opus "A Falling Star" (opět dokreslen nadpozemským zpěvem sirén Gazelle Twin) – výtečná gradace, zneklidňující napětí a poněkud pesimistická dystopická atmosféra (tedy sci-fi témata Foxxovi vlastní). K Foxxovu ambientnímu období série "Cathedral Oceans" vzhlíží závěrečná "Only Lovers Left Alive". Protipól sklíčených či zasněných kompozic zastávají rytmicky tepající "That Sudden Switch" s chytlavými klávesami v půli skladby, ostatně v nich se Foxx doslova vyžívá a zastávají sympatický protipól k Bengeho až strojové nekompromisnosti. V podobném pozivním duchu se nese též "My Town" či " Walk" (urbánní témata jsou Foxxovi taktéž vlastní).

CD "Evidence" je jednoznačná trefa do černého, v nekonečném zástupu laptopových pseudo retro alternativců působí John Foxx And The Maths jako čiré zjevení, nacházející se na absolutním žánrovém olympu a především znějíc absolutně nepozérsky. Což kvalitativně nikterak nepřekvapí, když si uvědomíme, že John Foxx patří mezi pionýry nové vlny elektronického subžánru jako takového, tudíž retro electronic v koopperaci se oldschoolovým syntezátorovým maniakem Bengem získává zcela jiný rozměr.

sestava: John Foxx - zpěv, nástroje, Benge - nástroje
produkce: John Foxx a Benge
1. Personal Magnetism