29.09.16

06.09.16

06.09.16

29.08.16

THE PLASTIC PEOPLE OF THE UNIVERSE - Maska za maskou

2009 Guerilla Records

Bořit mýty, které jsou spojené s PLASTIC PEOPLE OF THE UNIVERSE (PPU), jejich současnou podobou a hudebním rozpoložením, je velmi nevděčná úloha. Sám jsem se mnohokrát bavil s lidmi, kteří nespadají do generace vnímající kapelu jako nedílnou součást let, které prožili v době totality. A je velmi těžké vyvézt je z všeobecné učebnicové představy a přesvědčit, že se již dlouhou dobu jedná o plnohodnotnou kapelu, která nežije pouze ze svého jména, ale především vlastní hudební svébytnosti a jedinečnosti.

S novým albem "Maska za maskou" se PPU podle mě podaří utlumit mnoho prohlášení o vyčerpání a konci, která se na svět dostala v roce 2001, když vyšlo nedobře přijaté album "Líně s tebou spím". To jen trpce zapadalo do těžkého období, kterým si všichni zúčastnění procházeli po smrti Mejly Hlavsy. Od té doby však uplynulo mnoho času, ve kterém se do sestavy adaptovala nová baskytaristka Eva Turnová a kapele pomohla ke znovuobnovení koncertní činnosti a natočení aktuálního počinu.

Je to právě její hudební přínos, který se na desce možná i díky osobním textům saxofonisty Vráti Brabence a Jiřího Koláře vymyká nejvíce zaběhané představě o tvorbě PPU. Pasáže od Evy Turnové sice nepatří k těm vyloženě nejsilnějším momentům, ale velmi příjemně hudbu PPU zpestřují a dodávají jí dosud neslyšený element ženskosti. A svým způsobem ještě více rozšiřují už tak velké emocionální rozpětí, kterými jsou PPU charakterističtí. Spousta těchto emocí vychází právě ze zmiňovaných textů, které byly vybrány z děl generačně spjatých básníků Andreje Stankoviče, J. H. Krchovského nebo vůbec poprvé použitého textu Martina Jirouse.

"Maska za maskou" skrývá mnoho dalších silných momentů, z nichž lze jmenovat Brabencem sugestivně odzpívanou "Marie, vstávej!", "Cizí vlasy, "Non stop opera", dále pak "Magorův šém" nebo koncertně profláklou "TV idylka". Když zpětně procházím celé album, nevidím na něm žádný vyloženě slabý moment. Snad jedinou skladbou, která se vymyká této i všem předešlým deskám, se ukrývá na konci pod jménem "Tygr v Praze". Barová odrhovačka Josefa Janíčka hraná na harmoniku by určitě mnohem lépe zapadla do tvorby kapel jako byl například NAHORU PO SCHODIŠTI DOLŮ BAND.

Právě zmiňované množství poloh je pro tuto desku velmi charakteristické a svým způsobem by ji i mohlo definovat. Je těžké popsat, jaká vlastně je, poněvadž se na ní autorsky podíleli všichni členové a každá z písní vybočuje z případného jednolitého konceptu. Přesto lze v drtivé většině stopovat vliv hlavních dvou protagonistů a tahounů Joa Karafiáta a Vratislava Brabence. Karafiát drží svou hrou většinu skladeb a buď nese jejich nosný motiv nebo jen dokresluje atmosféru různými vyhrávkami či sóly. Obrovskou sílu má pak Brabencův saxofon, který jednou melancholicky hladí, podruhé free-jazzovou expresivní hrou vykopne skladby do avantgardních výšek.

Pokud se ptáte na otázku "jací vlastně jsou PPU v roce 2010?", je odpověď vcelku jednoduchá. Jedná se o kapelu, která na rozdíl od jiných hraje vyzrálou, inteligentní hudbu úměrnou svému věku a existenci. V jejich tvorbě se dokonale kloubí zkušenost s nadhledem a muzikantskou vyzrálostí. Proto se podle mě "Maska za maskou" řadí k počinům, které by mohly odolat času a být i díky svému tématu stále aktuální.

sestava: Vratislav Brabenec – altsaxofon, klarinet, zpěv, Josef Janíček – klávesy, tahací harmonika, zpěv, Jiří Kabeš – viola, zpěv, Joe Karafiát – elektrické, akustické kytary, zpěv,Eva Turnová – basová kytara, zpěv, Jaroslav Kvasnička – bicí, hosté: Ludvík Kandl – bicí, Tomáš Čístecký – tenorsaxofon, Josef Klíč – violoncello, Ivo Kopecký – trombon, Ladislav Kozderka – trubka
produkce: Petr Kaláb
studio: Cox
čas: 60:14