29.08.16

OZZY OSBOURNE - Scream

OZZY OSBOURNE - Scream

2010 Epic Records

čas: 48:53
styl: heavy metal

Minimálně jedno nelze Ozzymu Osbournovi upřít - tento svébytný bard nezdolně obohacuje tvrděrockovou scénu s nebývalým elánem i po šedesátce. Buďme rádi, že se snad u všech čertů zaslíbený metalový doyen naštěstí ještě nechystá k poklidnému životu penzisty, neboť jubilejní desátá studiovka "Scream" opět pěkně rozvířila rockové vody. Komu vadí, že album je znovu napěchováno až po okraj těmi nejokatějšími metalovými stereotypy, podtrhnutými frázovitou až infantilní lyrikou? Stručně lze konstatovat, že fanoušci Ozzyho dostanou naservírovaný přesně ten hudební pokrm, na jehož ingredience a chuť si za ta léta navykli. Jednoduše existují interpreti, kde jakékoliv vykročení ze zaběhnutého tvůrčího konzervatizmu znamená popření jejich osobitého uměleckého temperamentu. Někdo může Ozzyho tvorbu označit s jistým pejorativním nádechem jako poslechovou kulisu do auta a ať pravda leží kdekoliv, "Scream" prostě funguje a vzbuzuje v posluchači ony správné pozitivní vibrace. A není snad právě nalezení oné esence posláním poctivé rockové muziky?

Z nahrávky, natočené v poklidném teple domova v Ozzyho vlastním studiu Bunker v Los Angeles, cítím hlavně nefalšovaný entuziasmus. Od dob comebackového "Ozzmosis" se daří produkovat hutný metalový zvuk, ba co více, paradoxně čím je Ozzy starší, tím nahrává tvrdší a dynamičtější alba. Řekl bych, že zde nemálo riffů patří vůbec k těm nejzemitějším z jeho dosavadní diskografie. S "metalovostí" se snoubí též hitovost desky, především její první polovina skýtá jednu našlapanou hymnu za druhou. Nutno zdůraznit, že o nějaké prvoplánovitosti nemůže být ani řeč, musím, chtě nechtě, smeknout, že i po tolika letech Ozzy dokáže vyprodukovat na jedné straně moderně znějící pecky s vitálními riffy a zapamatovatelnými refrény, ovšem bez popření jeho typického naturelu vycházejícího ze staré poctivé hardrockové školy. Pokud o někom můžeme prohlásit, že hraje učebnicově vyprofilovaný heavy metal, tak právě o Ozzym, neboť kdo jiný než právě on patří mezi autory žánru. Ani personální rošáda na klíčovém postu kytaristy neohrozila kvalitativní náboj nahrávky. Jakkoliv patří Zakk Wylde k bravurním hráčům, pekelně rozjetá metalová mašina pod hlavičkou Ozzy Osbourne nemůže ani bez něj přibrzdit, natož se zastavit. Novic Gus G. díky svému řeckému původu vnesl na album část ze svého jižanského naturelu v podobě občasných svébytných kytarových vyhrávek. Ačkoliv by někdo mohl namítnout, že veskrze imituje Zakkův rukopis, a v tomto aspektu nemohu než souhlasit, nutno zdůraznit, že se stal více než suverénní náhradou.

Hudební náplň CD "Scream" nepřekvapí svým typickým schématem. Nechybí maximálně přímočarý otvírák "Let It Die", kde se na rozdíl od rezervovaného Ozzyho předvádí především nový kytarista Gus G., jehož nebývale hutné riffy (především thrashové záseky v závěru kompozice) bych si bez problému dokázal představit i u žánrově mnohem extrémnějšího interpreta. Typický Ozzyho hymnus na nás čeká hned v následující, téměř až diskotékově skočné, "Let Me Hear Your Scream" - "buď hlasitý, buď silný, buď hrdý, pokračuj, buď tvrdý nebo vypadni" - apeluje v refrénu. A když už jsme u té tvrdosti, "Soul Sucker" bezesporu aspiruje na nejmetalovější skladbu kolekce. V opozici oproti metalové nekompromisnosti figurují dvě oddechovky "Life Won't Wait" a "Time". První jmenovanou nejenže považuji za jeden z vrcholů alba, ale nebál bych se tvrdit, že se podařilo alespoň přiblížit k náladě nesmrtelné "Mama, I'm Coming Home", především díky dokonalé harmonii melancholických nápěvů, zklidněných i živelných kytar a ta sóla - opravdová ryzí esence heavy metalu. Zato "Time" lze označit za regulérní baladu, jaké šly Ozzymu vždy dobře od ruky a na žádném jeho albu nesmí nějaká podobná chybět.

Krom výtečných písní bohužel "Scream" obsahuje i poměrně tradicionalistické kompozice jako třeba "Diggin' Me Down", "Fearless" nebo "I Want It More", nacházející se v druhé půli alba. Nerad bych je označil rovnou za onu pověstnou vatu, ovšem díky absenci hitového potenciálu a celkově nižší dávce vitality méně utkví v paměti. Jistou originalitu nezapře předposlední " Laitimer's Mercy" především díky hravým a opět pořádně šťavnatým riffům. Ostatně i Ozzyho vokál se pohybuje v jakési laškovné poloze. Přesně minutový epitaf "I Love You All", jak vystřižený z partitury nějaké "sedmdesátkové" formace, tvoří netradiční tečku za jinak nadprůměrnou nahrávkou. Pokud někomu ze srdce věřím, že miluje své fanoušky, tak Ozzymu. Přejme si, ať se mu zubatá vyhýbá ještě pořádně dlouho, aby mohl stále plnit hudební studnici poctivými metalovými opusy.

sestava: Ozzy Osbourne - zpěv, Gus G. - kytara, Rob "Blasko" Nicholson - baskytara, Tommy Clufetos - bicí, Adam Wakeman - klávesy
produkce: Ozzy Osbourne a Josh Spence
1. Let It Die