06.09.16

29.08.16

OLYMPIC - Želva

OLYMPIC - Želva

čas: 34:50
styl: bigbít

Čerstvou novinkou na trhu je balíček 14 CD skupiny OLYMPIC, jenž obsahuje – ovšem tentokrát již bez singlových či jiných bonusů a pouze v pošetkových obalech – všech 12 supraphonských řadových alb, jež v uplynulých letech zaznamenala tzv. zlatá edice, plus další dva disky navíc. Dříve než přistoupíme k celkovému hodnocení kompletu, mrkněme se postupně na všechny jeho obsažené položky.

Pojďte a poslyšte pověsti dávných časů

Když se roku 1963 ze členů kapel KARKULKA či BIG-BEAT QUINTET vyklubal tehdy ještě mnohočlenný BIG-BEAT OLYMPIC, který v listopadu téhož roku představil na pódiu divadla Semafor komponované pásmo "Ondráš podotýká…", těžko asi někdo mohl tušit, co všechno se později pod jménem OLYMPIC odehraje. Do roku 1966 postupně odešli všichni zpěváci, mezi nimi i třeba Pavel Bobek, Josef Laufer, Yvonne Přenosilová nebo Miki Volek. Kapelníkem se stal Petr Janda, který se mezitím pustil do vlastní písňové tvorby ovlivněné beatlemánií, jejímž přímým důsledkem byla i dodnes nepřekonatelná píseň "Dej mi víc své lásky" z roku 1965. Průběhem asi dvou sezón vykrystalizoval materiál, který pak byl od ledna do října 1967 zaznamenán a posléze částečně vydán na singlech, ale především na stále svěžím, od března 1968 šířeném albu "Želva", které nejenže obsadilo 5. místo v anketě "Deska desek" (1990), ale dokonce zvítězilo v anketě "Alba, která měnila Česko" (2006).

Zlatá edice - CD 1: OLYMPIC – Želva (1967)

LP – 1968, 1991 Supraphon
CD – 1991, 1993, 2004, 2010 Supraphon

Patrně nejklasičtější deska českého bigbítu a současně základní stavební kámen, protože pomineme-li několik málo kompilací, šlo o historicky vůbec první samostatné album nějaké české rockové kapely. Přestože bicí nejsou moc slyšet, na svou dobu povedená a skvěle šlapající nahrávka je čímsi, co zcela zásadně ovlivnilo a poznamenalo další vývoj domácího bigbítu, včetně jeho často kritizované českosti. Ta je ale v tomto případě synonymem nikoliv přízemního buranství, ale spíše lidové tvořivosti, o čemž krásně svědčí hlavně hospodský popěvek "Línej skaut". Navzdor všem zjevným vlivům mersey soundu a dalších dobových proudů je výsledek opravdu veskrze český, ovšem ve smyslu těch nejlepších tradic specifické národní kultury, včetně třeba jejího humoru.

Jen skutečně asi stěží lze uvést jinou podobně třaskavou nálož pravé a nefalšované písňové melodiky. Kolekce je natolik intenzivní sbírkou trvalých hitovek, že v celé české hudební historii lze jiných stejně charakterizovatelných desek nalézt jen několik – Krylova "Bratříčka", Kubišové "Songy a balady", prvního sólového Mišíka, případně debuty kapel LUCIE, TŘI SESTRY či MŇÁGA & ŽĎORP, nemluvě pak o kulturních fenoménech, jakými byla souhvězdí Voskovec-Werich-Ježek či Suchý-Šlitr. Přičemž lze-li jmenovat cosi ještě kvalitnějšího, nabízí se asi jen FLAMENGO – "Kuře v hodinkách" a PRAŽSKÝ VÝBĚR – "Straka v hrsti", popřípadě z mladších dob "Futuretro" od TATA BOJS.

Technicky sice nedokonalé, leč nezapomenutelné a dávno již klasické texty Pavla Chrastiny kulminují hned ve svižně gradované titulní skladbě "Želva", jejíž často až dadaisticky označované sdělení nikdo dodnes nepochopil, včetně autorů samotných. Mezi vrcholná čísla rozhodně patří i neméně kouzelný "Dědečkův duch", byť zde ještě bez pozdějšího speciálního dovětku, ale výborně zní také nedoceněné "Nikdo neotvírá", stejně jako úderné a přitom rozverné rokenroly "Nebezpečná postava" a "Telefon", odkazující na hybnější prapočátky souboru i veškerého bigbítu.

Nádherným baladám samozřejmě vévodí prvotřídní skvost "Snad jsem to zavinil já" či Kleinova dosud působivá "Vzpomínka plíživá", ale určitý půvab má také "Dám zejtra zas flám" a "Modravé mámení", takže jestli lze mluvit o čemsi průměrnějším, pak jedině v souvislosti s písní "Jen Bůh ví", jež v podání Chrastiny stěží konkuruje mnohem přesvědčivější většině.

Je-li možné ještě něco vytknout, je to snad jen částečná zvuková monotónnost. Té se mistrně vymyká zcela unikátní finále, jež obstarává šestiminutový "Psychiatrický prášek", jedna z naprosto nejlepších, nejúchvatnějších a nejgeniálnějších skladeb domácí rockové historie, jejíž středová improvizační orgie je i po tolika letech natolik vzrušující, že současné takzvaně alternativní kapely jako KVĚTY či OTK jsou proti tomu konzervativně sterilní a skoro až úsměvné záležitosti.

Album jako celek je nejen svědectvím úsvitu české rockové historie a jejím trvalým pomníkem, který nemohou povalit žádné minulé, současné ani budoucí trendové vlny, ale zejména hodnotou, jež platí i dlouhých 43 let od svého vzniku. Byť kapela samotná tento počin nikdy nepřekonala, ba co hůře, na čas počala klesat stále hlouběji, ale o tom v příštích dílech.

sestava: Petr Janda – kytara, zpěv, Ladislav Klein – kytara, zpěv, Pavel Chrastina – baskytara, zpěv, Miroslav Berka – klavír, cembalo, varhany, celesta, foukací harmonika, Jan "Sorry" Pacák – bicí, foukací harmonika, zpěv
1. Želva
2. Vzpomínka plíživá
3. Línej skaut