06.09.16

29.08.16

OLYMPIC 4

OLYMPIC 4

čas: 37:26
styl: pop-rock

Personální proměna skupiny OLYMPIC na počátku sedmdesátých let proběhla asi nejhorším možným způsobem. Ti, kteří vnášeli humor, nadhled, hravost a tím i kvalitu, z různých důvodů odešli, přičemž je nahradili ti, co točili kormidlo popovějším směrem, tedy bubeník Petr Hejduk a již tehdy převelice populární zpěvák a baskytarista Jiří Korn. První takto realizovaný singl s písněmi "Agáta" a "Planetář" měl úspěch, jenže rockové podstatě se notně vzdálil. Exportní výběrovka "Handful" sice zaznamenala mnohé dosavadní hity, čerstvě prožívaná realita byla ale špatná. Na souběžné sólové dráze fungující Korn se věnoval hlavně sobě, čím dál častěji jezdil do NDR, zatímco Jandu s kolegy trochu zanedbával. Smutným dokumentem této blbé doby je album "OLYMPIC 4".

Zlatá edice – CD 4: OLYMPIC 4 (1973)

LP – 1974 Supraphon
CD – 1993, 2006, 2010 Supraphon

Měla to být oslava desátého výročí vzniku kapely, jenže je to docela hrůzná záležitost. Jakožto důkaz může sloužit hned úvodní "Karneval". Píseň, kterou někdy o dvacet let později proslavilo XIII. STOLETÍ, je v Hejdukově originále stěží poslouchatelným estrádním blábolem, podobně jako jeho další a patrně ještě otřesnější pitomost s příznačným názvem "Konec konců".

Ovšem to stále není to nejhlubší dno. Nechce se tomu snad ani věřit, ale dějí se tu ještě strašidelnější věci, hlavně pak v Kornově podání. Jakože rozverný "Blázen" je ve skutečnosti nehorázně trapný a tím naprosto nejhnusnějším završením všeho neštěstí je naprostá sračka "Kánon", jejíž katastrofální text nelze poslouchat, přičemž středová pasáž hraničí až s debilitou. Zejména tyto příšerné hovadiny jsou smutnou ukázkou toho, jak hluboko lze někdy klesnout.

Kde náhodou nestraší popová vlezlost, úřaduje nefunkční art-rocková bombastičnost songů "Harém" a "Jsem zvláštní", jež se naoko tváří jako ohromné umění, jenže ve skutečnosti jsou to jen aranžérské slátaniny, postavené na modelu nesmyslného vrstvení vzájemně nesourodých pasáží. Žel, podobně se v té době chovala celá řada přežilých rockových průkopníků.

Pokud něco ujde, je to snad jen příjemná "Stará láhev", "Vůně benzínu" a samozřejmě "Únos", jediná rozmáchlejší věc, která hudebně má hlavu i patu, pokud se ovšem promine onen problematický text, ve své době považovaný za angažovanou úlitbu režimu. Jenže ani tato ojediněle povedenější skladba nedokáže zachránit značnou rozplizlost desky jako celku.

Přestože Korn nakonec odešel, již zde částečně přítomný další baskytarista Ladislav Chvalkovský přišel jen na chvíli. Byť za jeho kratičkého působení vznikly dodnes populární "Slzy tvý mámy", na popovém zaměření se nezměnilo nic. Skupina se utápěla v zajetích nablýskaných estrádních pořadů, nahrávala neskutečné bláboly a na krátkou chvíli se dokonce rozpadla.

sestava: Petr Janda – zpěv, kytara, sopránsaxofon, Jiří Korn – zpěv, baskytara, Miroslav Berka – klávesy, Petr Hejduk – zpěv, bicí, Ladislav Chvalkovský – baskytara, zpěv
1. Karneval
2. Stará láhev