06.09.16

06.09.16

29.08.16

OLYMPIC - Marathón

OLYMPIC - Marathón

čas: 39:26

Výrazně povadlý OLYMPIC se v půlce sedmdesátých let brodil tím nejmazlavějším popovým bahnem. Rockovější songy typu "Já tam byl" byly vzácnou výjimkou, na čemž nic nezměnil ani další baskytarista Pavel Petráš. Ani on však dlouho nevydržel, takže teprve jeho nástupce Milan Broum se projevil jako ten spásonosný, jenž do kapely vnesl novou chuť a pomalu probouzené rockové nadšení. Roku 1976 vyšla docela zdařilá výběrovka "12 nej…", na kterou později navázala pátá řadová deska, jež nějakým dobovým nedopatřením dostala chybný název "Marathón".

Zlatá edice – CD 5: OLYMPIC – Marathón (1977)

LP – 1978 Supraphon
CD – 1993, 2006, 2010 Supraphon

Přestože album ještě zcela nesetřáslo popové doteky, zní o poznání rockověji, čemuž také napomáhá Broumova příjemně broukající baskytara. Navzdor patrnému posunu se však kolekce jeví coby hodně nesourodá splácanina, kterou umocňují strašlivé texty.

Je to snad poprvé, kdy si kapela začala připadat stará a počala se nostalgicky ohlížet, jak o tom svědčí úvodní "Jako kluci začli jsme hrát" a koncové "Tak jedem dál", rozsáhlejší kompozice hyzděné textově nesnesitelnými pasážemi, z nichž nejvíce trhá uši kýčovité blábolení "Tak mě poslouchej když zpívám, zvláště o tom, co mám rád, tu o koních, tu o lukách, o jabloních, když začnou zrát". Docela udivuje, že i čehosi takového byl schopen slovutný Zdeněk Borovec.

Přetrvávající art-rockovou přeplácanost těchto skladeb doplňuje značně mravokárná "Černá kronika", ale zejména téměř osmiminutový titulní "Marathón", jehož instrumentální explozi podtrhuje na svou dobu až šokující hardrockové znění. Přímým opakem je příjemně obyčejné "Nech to být", ale hlavně "Taky jsem se narodil bos", další sentimentálně vzpomínková záležitost s místy trochu prapodivnými formulacemi, přesto obstojná a dodnes známá balada.

Zvláštním střetem jednoduchosti i složitosti je Hejdukův "Mráz", v rámci jeho obvyklé bídy snesitelná věc, zatímco rozverná, houslově rozvrzaná a naštěstí jen krátká blbůstka "Tak teto, tady je to" zní jako nepříliš povedený pokus o ozvěnu hravější minulosti. Právě asi tyto songy nejvíce dokreslují značnou žánrovou a výrazovou rozpolcenost desky, která s připočtením problematických textů míří k výsledku zjevné nesoudržnosti a kvalitativní nevyrovnanosti.

Ve stejném roce vyšlo i anglicky zpívané album "Overhead", poskládané z některých písní posledních let. Kapela uspořádala vzpomínkové rokenrolové koncerty, oslavila patnácté výročí a zplodila několik singlů, na nichž zaujala zejména píseň "Ty slzy dávno vpila tráva" či Broumova tepající instrumentálka "Sprcha". Opět po dlouhých letech se začalo dařit.

sestava: Petr Janda – kytara, zpěv, housle, Miroslav Berka – klávesy, Milan Broum – baskytara, Petr Hejduk – bicí, zpěv
1. Jako kluci začli jsme hrát
2. Mráz