06.09.16

29.08.16

OLYMPIC - Prázdniny na Zemi

OLYMPIC - Prázdniny na Zemi

čas: 37:49
styl: art rock

Art-rock se postupem sedmé dekády částečně transformoval do pinkfloydovských barev, kde namísto pouhého exhibování byl kladen důraz na rozmáchlejší kytarově-klávesové plochy a sevřenější písňové útvary, ovšem poskládané do podoby velkolepě komponovaných pořadů. Není divu, že tento dobový trend tehdy silně inspiroval rovněž domácí scénu, jak o tom svědčí PROGRES 2, SYNKOPY, ba dokonce i Václav Neckář s BACILY. Právě zde operující textař Zdeněk Rytíř se pro svůj další takto laděný projekt spojil se skupinou OLYMPIC, čehož výsledkem se stalo výtečné koncepční album "Prázdniny na Zemi", přesvědčivý důkaz toho, že soubor opravdu chytil druhý dech.

Zlatá edice – CD 6: OLYMPIC – Prázdniny na Zemi (1979)

LP – 1980 Supraphon
CD – 1993, 2007, 2010 Supraphon

Planeta Země před třiceti lety. Lidstvo si již uvědomuje ekologické důsledky své činnosti, ale skoro nic s tím nečiní. Na polozničenou planetu přilétá na výlet čtyřčlenná posádka v kosmických kombinézách, která s ironizující fascinací komentuje vše, co vidí kolem sebe. Přestože způsobu ztvárnění nelze upřít určitou naivitu, téma se jeví jako dostatečně silné a nosné.

Kde varovně vztyčený prst funguje o něco méně, tam vypomáhá ještě přesvědčivější hudební složka. Instrumentalisté své nepochybné umění předvádějí způsobem, kdy nikterak nevyzdvihují sami sebe, ale spíše jen pokorně slouží pečlivě promyšlenému a hlavně nebývale soudržnému celku, kde vše do sebe logicky zapadá a skoro nic odnikud netrčí. Navzdor nepřítomnosti prvoplánových hitů lze ocenit aranžérsky, tempově, zvukově, výrazově i melodicky nesmírně působivou nahrávku, kterou ještě více umocňuje víceméně plynulá návaznost všech písní.

Také při rozdrobení celku na jeho jednotlivé součásti překvapivě boduje téměř všechno. Kompozičně monumentální "Kraj, odkud odletěli ptáci", čarokrásně akustické "Co všechno se může stát", nápaditý hardrockový nářez "Nechoď dál!", z kytarového kvílení mohutně vzrostlý "Strom" i ostatní rockovější položky "Vzdálenosti" a "To nic, to jen vzduch". Snad jen reggae "Rezervace motýlů" je textově lehce nedotažené, zdařilému kompletu však příliš neubližuje. Když pak na úvodní "Přílet" hudebně i textově naváže závěrečný "Návrat", po jeho ostrém useknutí se rozhostí zlověstné ticho vhodné k přemýšlení o tom, kam to lidstvo za těch dalších třicet let dotáhlo.

Album se dočkalo nejen koncertního programu nebo anglické verze "Holidays On Earth", ale dokonce také televizního ztvárnění. Když se k tomu připočtou singlovky "Osmý den" a "Vlak, co nikde nestaví", pak nemůže překvapit, že popularita šla prudce nahoru a vystřelila do neskutečných rozměrů. Druhá zlatá éra kapely se právě rozjížděla. "Tady ta planeta lidí, planeta nezvyklých krás, už nikdo je neuvidí, ještě že stihli jsme alespoň poslední část. Noci i dny stejně tmavé a v lidech se nevyznám, je to tu tak zajímavé, přesto jsem rád, že se vracíme zpátky tam k nám." Poslední sdělení celého alba nenápadně napovědělo, o čem bude to následující. Ano, o lidech.

sestava: Petr Janda – kytara, zpěv, Miroslav Berka – klávesy, Petr Hejduk – bicí, Milan Broum – baskytara
1. Přílet
2. Kraj, odkud odletěli ptáci (Ptáci)