14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

29.08.16

čas: 43:02

Megapopulární OLYMPIC počátku osmdesátých let necharakterizuje jen trilogie, ale i slavné veleakce v pražské Lucerně. Jenže zatímco exportní "Rock And Roll", u nás pak šířený pod názvem "Rokenrol", byl jen nostalgickou odbočkou s množstvím hostů, ostatní koncerty se staly zdolanými vrcholy druhé klasické sestavy Janda-Broum-Berka-Hejduk. Jeden z oněch nejpamátnějších proběhl 26. dubna 1982 a byl zvěčněn pod prostým názvem "OLYMPIC v Lucerně".

Zlatá edice – CD 8: OLYMPIC v Lucerně (1982)

LP – 1982 Supraphon
CD – 1993, 2010 Supraphon

Pravděpodobně nejlepší tuzemské živé album všech dob charakterizuje povedený zvuk, kde je slyšet naprosto vše, včetně rostoucí lidské vřavy. Nijak zvlášť nevadí, že obsažený repertoár čerpá výhradně z tehdy poslední čtyřletky, když jako jediný dlouhohrající počin předložil všechny podstatné hity a stal se proto jejich nejreprezentativnější přehlídkou. Údajně se vůbec nic neopravovalo, výsledek lze tudíž brát jako naprosto autentický dokument gradující extáze.

Na průměrné singlovky "Já je znám" a "Nic víc" navazuje "Osmý den", první z velkých balad oné doby. Byť vytržené z "prázdninového" kontextu, nemohou zklamat songy "Nechoď dál!" a "Strom", po nichž se "Vlak, co nikde nestaví" řítí vpřed s odbržděnou nezadržitelností. Broumova jiskřící instrumentálka "Sprcha" je smažením se v pekelně žhavé výhni, pod kterou ještě více přikládá energický "Každý den", nemluvě o přeslavné velkobaladě "Jasná zpráva", znějící jako celosálový majestátní sbor. Ohromující sepětí s bouřícím lidem kulminuje finální částí, když při nářezovce "Já" může posluchač získat dojem, že se lidi vyvalí z protržených repráků, takže během poslední megabalady "Okno mé lásky" i samotná kapela pochopí, že může přestat zpívat i hrát, přesto publikum bez potíží dokončí celé sloky i refrény. Neskutečná gradace, obrovská smršť, nádherná atmosféra.

Snad ještě zápalnějším způsobem bylo následně oslaveno dvacáté výročí, kdy přítomný lid jisté songy odzpíval skoro sám, takže není divu, že kapela tehdy třikrát za sebou s obrovským náskokem vyhrála Zlatého slavíka. Nově vznikající písně už byly o trochu slabší, přesto lze zmínit "Nikdo nejsme akorát", podle které byla nazvána výběrová kazeta "Akorát…". Na zamýšlený třetí díl trilogie však bylo třeba si ještě nějakou chvíli počkat, protože jistý soudruh se nasral.

sestava: Petr Janda – kytara, zpěv, Mirek Berka – klávesy, Petr Hejduk – bicí, Milan Broum – baskytara
1. Já je znám
2. Nic víc