06.09.16

06.09.16

29.08.16

OLYMPIC - Kanagom

OLYMPIC - Kanagom

čas: 38:12

Ačkoliv se OLYMPIC první poloviny osmdesátých let mohl jevit coby nejen úspěšné, ale také soudržné těleso, byl to jen optický klam, protože spolupráce s popově cítícím a proto čím dál více utlačovaným bubeníkem nebyla zrovna optimální. Ještě před časem potřebné změny však bylo zplozeno album, jež bylo po mnoha letech naprostým odpoutáním se od jakékoliv tematičnosti. Běžná kolekce vzájemně nesouvisejících písní dostala unikátní název "Kanagom".

Zlatá edice – CD 10: OLYMPIC – Kanagom (1985)

LP – 1985 Supraphon
CD – 1993, 2008, 2010 Supraphon

Přestože trilogie jako celek rozhodně splnila svůj účel, následné písničkové album proti ní působí jako vysvobození z koncepčních stereotypů. Zatímco titulní hitovka "Kanagom" svým robotickým rytmem připomíná předchozí desku, celkově lze vypozorovat snahu o písňovou obyčejnost, jemné přitvrzení či textové náznaky dávné hravosti. Jednoznačně nejlepší a nejznámější obsažený song "Jako za mlada" se úměrně svému názvu snaží přesvědčit, že se podařilo vzkřísit ducha šedesátých let, jenže celé toto dobře míněné úsilí vyznívá tak trochu polovičatě.

Vedle již zmíněných si lépe vedou skladby "Tůdle – nůdle", "Je to "dej"" a zejména "Mínus a plus", jež hudebně inklinují k nové vlně a které jediný textař alba Pavel Vrba opatřil nepatrně úchylnější slovní náplní. Přesto jde o tuctový průměr, podobně jako v případě volnějších písní "Zloděj" a "Tak se půlím" či balady "Žárlíš", která je však pořád lepší než její vyloženě nezáživná kolegyně "Jen sám…". Dlouhá, ale nečekaně vítězná lyrovka "Co je vůbec v nás" je sice nudná rovněž, v rámci všeho repertoáru však disponuje jakousi prazvláštně vážnou a důstojnou atmosférou.

Anglická verze, poslední v historii kapely, vyšla pod odlišným názvem "Hidden In Your Mind", protože nějaké lepidlo by přespolním posluchačům asi nic neřeklo. Janda mezitím zažil úspěch s Petrou Janů, jíž napsal desku "Jedeme dál", včetně veleslavných duetů, k nimž vedle titulní palby patří také balada "Není nám už sedmnáct". Domovskou kapelu brzy na to opustil bubeník Petr Hejduk, čímž se navěky uzavřela mimořádně úspěšná éra druhé klasické sestavy.

sestava: Petr Janda – kytara, zpěv, Miroslav Berka – klávesy, Petr Hejduk – bicí, Milan Broum – baskytara
1. Kanagom
2. Tůdle – nůdle