06.09.16

06.09.16

29.08.16

OLYMPIC - zlatá edice / komplet 14 CD

OLYMPIC - zlatá edice / komplet 14 CD

styl: bigbít / rock

Čtrnáct dílů seriálu kompletně zmapovalo supraphonská alba skupiny OLYMPIC z let 1968-1990, která obsahuje čerstvě vydaný balíček. Není to zdaleka poprvé, co něco takového vyšlo. Když kapela na jaře 1993 uzavírala svou existenci, vyšla všechna alba, tehdy však včetně živáku "Rokenrol", v nedůstojné podobě improvizovaných kompaktů, které namísto bookletu nabídly jen vložený papírek s reprodukcí přední i zadní strany původního vinylu, přičemž rub každého nosiče byl uniformně stejný. Ačkoliv tato všechna alba byla v uvedené podobě k mání jak samostatně, tak společně v menší krabici, bylo zcela zřejmé, že jde o značně nereprezentativní provedení. Nemluvě o tom, že původní záminka tehdejšího vydání zůstala nenaplněna a soubor se zanedlouho obnovil.

Mnohem důstojnější vzezření nabídla "zlatá edice", započatá roku 2004 a ukončená na začátku roku 2010. Tituly vycházely s pravidelným půlročním intervalem, oproti původnímu záměru však bylo takto provedeno jen dvanáct dílů, vztažených k jednotlivým studiovým řadovkám. Nosiče byly sice vloženy do pěkných kartonových krabiček se středovými výřezy, na jejichž velikost však musely být zmenšeny původní motivy obalů. Předností byly informačně a fotograficky dobře zpracované booklety, slabinou však naprosto nedotažená až ledabylá koncepce singlových či jiných bonusů, díky níž některá vydání připomínala odpadkový koš, kam lze naházet všechno možné, včetně ukázek z jiných nahrávek nebo připomínek výročí zemřelých členů. Producent edice Jaromír Tůma žel nezvládl svou práci a občas se dopouštěl nepochopitelných a nelogických věcí, zvláště když jistou píseň z jistého alba zařadil o díl dál ve stejné verzi mezi singlové bonusy, případně když u posledních dvou částí vyplnil zbytkový prostor neúplnými verzemi některých neřadových desek.

Právě čerstvé další vydání je v mnohém odlišné. Je k mání pouze v kompletním celistvém balení, tedy v jakémsi menším boxu, graficky završujícím onu předchozí edici. Uvnitř vložená alba jsou však zcela bez bookletů či krabiček, jen v papírových pošetkách, nicméně s plnohodnotně ztvárněnými lícovými obaly, jež s přispěním gramodeskového vzezření samotných disků vypadají jako takové malé vinylky, včetně kdysi klasických oranžových supraphonských etiket. Současně chybějí jakékoliv bonusy, takže každý kompakt nabízí pouze dotyčné album a nic víc, což je po předchozích neblahých experimentech úlevné zjištění. Stejně tak je potěšitelné, že prolínání písní v rámci "Ulice" bylo upraveno do původní podoby. Součástí balení je také nově realizovaný speciální booklet, ovšem co je zcela nejpodstatnější, oproti jednotlivě šířené edici jsou zde dva disky navíc, konkrétně slavný záznam z Lucerny a doposud nikdy nevydaná sbírka rarit. Její zařazení nutno chápat v jistém smyslu kontroverzně, protože ten, kdo je sběratel a několik let si poctivě kupoval celou minulou edici, je "nucen" si kvůli nově sestavenému a samostatně nevydanému disku znovu zakoupit i všechna dávno vlastněná alba. Řečeno jinými slovy, firma se snaží počtvrté prodat třikrát již prodaná alba. Žel, v oblasti velkofirem jsou podobné praktiky velmi časté, tudíž zcela běžné a patrně nevymýtitelné.

Na adresu celého balíčku lze směřovat ještě jednu poznámku. Mýlí se ten, kdo si myslí, že jeho koupí získá kompletní diskografii souboru. Ono slůvko "komplet" nutno chápat pouze tak, že jde o naprosto veškerá česky zpívaná supraphonská alba. Chybí tudíž rokenrolové prapočátky, tedy včetně programu "Ondráš podotýká…", mnoho čistě singlových písní, anglické verze některých alb, nemluvě pak o celé comebackové éře s výtvory "Dávno" (1994), "Brejle" (1997), "Karavana" (1999), "Dám si tě klonovat" (2003), "Sopka" (2007) či neřadovými nahrávkami jako "Unplugged" (1995), "Rockové Vánoce" (2008) a dalšími, což už je ovšem produkce jiné firmy. Každopádně to však znamená, že některé slavné písně nejsou ani na jednom disku, popřípadě ne zrovna v těch nejklasičtějších verzích. Takže z velkých hitů jako "Dej mi víc své lásky", "Dynamit" a "Slzy tvý mámy" jsou tu jen nedlouhé úryvky v rámci raritního medley, "Osmý den", "Vlak, co nikde nestaví" a "Jasná zpráva" pouze živě z Lucerny, zatímco totálně chybí třeba "Kufr", "Otázky" nebo "Strejček Jonatán".

Jednotlivé položky již byly samostatně zhodnoceny předchozími díly seriálu. Proto nyní stačí si pouze zrekapitulovat celý obsah i procentuální hodnocení:

CD 1 – Želva (nahráno 1967, vydáno 1968) – 90 %
CD 2 – Pták Rosomák (nahráno 1968-1969, vydáno 1969) – 80 %
CD 3 – Jedeme, jedeme (nahráno 1970, vydáno 1971) – 50 %
CD 4 – OLYMPIC 4 (nahráno 1973, vydáno 1974) – 20 %
CD 5 – Marathón (nahráno 1977, vydáno 1978) – 40 %
CD 6 – Prázdniny na Zemi (nahráno 1979, vydáno 1980) – 80 %
CD 7 – Ulice (nahráno a vydáno 1981) – 70 %
CD 8 – OLYMPIC v Lucerně (nahráno a vydáno 1982) – 80 %
CD 9 – Laboratoř (nahráno a vydáno 1984) – 50 %
CD 10 – Kanagom (nahráno a vydáno 1985) – 50 %
CD 11 – Bigbít (nahráno a vydáno 1986) – 50 %
CD 12 – Když ti svítí zelená (nahráno 1988, vydáno 1989) – 60 %
CD 13 – O, jé (nahráno 1989-1990, vydáno 1990) – 30 %
CD 14 – Rarity (nově sestavená kompilace) – 40 %

Vývoj přidělených známek vcelku přehledně mapuje kvalitativní vzestupy a pády legendární skupiny. Nezahrnuje prastarou "ondrášovskou" éru spíše doprovodného souboru armády zpěváků či zpěvaček, zachycuje však vůbec nejklasičtější bigbítové období, jeho postupné rozmělnění v popovém marastu, pozvolné rockové probouzení, velkolepou slávu lemovanou tematickou trilogií i postupné vyhasínání, oživené skoro metalovým výbojem. Zatímco desky jako "Želva", "Pták Rosomák", "Prázdniny na Zemi" a možná "Ulice" náleží do zlatého fondu českého rocku a "OLYMPIC v Lucerně" bývá občas považován za vůbec nejlepší tuzemský živák všech dob, alba typu "OLYMPIC 4", "O, jé" a částečně i "Marathón" jsou slátaniny, které netřeba připomínat. Zcela průměrným počinům "Jedeme, jedeme", "Laboratoř", "Kanagom" a "Bigbít" se pak jen nepatrně vymyká album "Když ti svítí zelená", kde kapela hraje jako pokropená živou vodou. Nepochybné klasiky trvalého lesku i značně rozbředlé estrádní bahno. To vše pospolu vytváří kvalitativně a někdy i stylově nesourodý slepenec, na který lze sice vydatně nadávat, ale zároveň jej nutno, navzdor četným výhradám, respektovat.

sestava: všichni členové z let 1967-1990
CD 1 – Želva
CD 2 – Pták Rosomák