16.05.14 - 21.04.14 | 16:00 hod.

Jiří Schelinger - Čas 51:71:81

Jiří Schelinger - Čas 51:71:81

2011 Supraphon (3CD)

čas: 62:53 + 67:30 + 67:21
styl: bubblegum, pop, rock, hardrock

Zpěvák Jiří Schelinger se narodil 6. března 1951, takže letos by se dožil šedesátky. Zhruba roku 1971, tedy před čtyřiceti lety, započala jeho pěvecká kariéra. O deset let později, 13. dubna 1981 a ve věku pouhých třiceti let uzavřel nesmyslnou sázku, na jejímž základě v Bratislavě skočil z mostu do Dunaje a už nevyplaval. Po dalších třiceti letech se uvedené letopočty spojily v trojí důvod připomenutí dráhy této specifické postavy české hudební historie, což vedle vzpomínkového koncertu rovněž podkreslil další vydaný, a to hned trojdiskový bilanční komplet.

Různých Schelingerovských výběrovek po revoluci vyšlo již tolik, že se jejich počet jeví coby přehnaný. Některé byly laděné víceméně tematicky, tedy singlově, popově, rockově či raritně, vyšlo ovšem také nemálo těch, jež se pokoušely o výběr toho nejlepšího. Hned po převratu se o to snažil velmi mizerně sestavený počin "Holubí dům" (1990), na který pak v lepším světle navázaly "Jahody mražený" (2003) a dvojdisková, přičemž dosud asi nejlepší bilance "Jsem prý blázen jen" (2006). Aktuální komplet sice přidává ještě jeden kotouček navíc, přesto budí rozpaky.

Nevadí, že interpretovu kariéru mapuje ve všech jeho polohách, tedy včetně bubblegumových stupidit "Boty děravý", "René, já a Rudolf" či "Dráty pletací", mezi nimiž se legendární "Holubí dům" tyčí coby malý zázrak. Přestože tato počáteční éra se skupinou FARAON se výrazně promítala také do dalších let, hlavně skrze občasné účinkování s různými skupinami či orchestry, včetně filmových hitíků "Což takhle dát si špenát" a "Hop, a je tu lidoop…", výraznější roli převzala kontroverzně vnímatelná SKUPINA FRANTIŠKA RINGO ČECHA. Její žánrově ohebný vedoucí a přitom ne právě duchaplný textař si ve spolupráci se Sodomou a později Schelingerem sice neodpustil popové nesmysly jako "Evženie" nebo "Dělám hú", průběžně však naštěstí začaly převládat docela vkusné balady "Co je to mezi námi" a "Léto s tebou", obhájitelné bigbíty typu "S pomocí přátel" či dokonce výstavní hardrockové skvosty "Divné tušení", "Držte se módy", "Lucrezia Borgia", "Praví muži zkušení" a samozřejmě největší perla všech perel "Kartágo". Tyto vpravdě průkopnické momenty zdejšího tvrdého rocku skvěle doplňovaly nejen balady "Jsem prý blázen jen" a zde titulní "Čas", ale také zajímavá folkrocková zpestření "Láska" a "Bral jsem to vážně" s hostujícími členy těles ETC… a MARSYAS, zatímco spíše dojmem kompromisu působily textově laciné rockové hitovky "Jahody mražený" a "Lupič Willy", nemluvě potom o jazykově zmateném blábolu "I Love You Mädchen krásné". Byť zpěvákův charismatický chraplák dokázal někdy pozvednout ledacos, smíšené pocity lze dodnes zažehnat jen stěží.

Všechny tyto stylové přemety a kotrmelce jsou namíchány tak, že zatímco první disk nabízí věci jiných autorů, na tom druhém jsou písně napsané přímo Jiřím Schelingerem, zatímco třetí kotouč předkládá česky přetextované coververze, mezi kterými vynikají "Báječní muži" od BLACK SABBATH a baladická "Šípková Růženka" od DEEP PURPLE. Následuje zajímavý pokus o menší rekonstrukci nedokončeného alba "Zemětřesení", nabízející nejen to, co protagonista před svou tragickou smrtí ještě stihl natočit, tedy písně "Stavros Niarchos", "Alchymista" a "Sen", ale též některé další songy, jež v různých dobách realizoval Jiřího bratr Milan Schelinger, včetně jisté rozsáhlejší dvojskladby. Jeho hlasu patří také zde trochu nepatřičně zařazený bonus "Pár posledních přání", působící spíše dojmem reklamy na aktuální program "Valpuržina noc" se skupinou LUCREZIA BORGIA. Kolekci místy obohacuje i nějaká ta raritka, včetně vůbec nejstaršího snímku "Sookie, Sookie", pořízeného roku 1971 společně s THE MAJESTIC živě v nějakém baru v Rostocku v tehdejší NDR.

Čert vem chybějící pitomosti "Sim-sala-bim" nebo "Švihák lázeňský", opomenutí "Nám se líbí" je však zásadním pochybením, díky němuž tuto kompilaci nelze považovat za zcela reprezentativní a zájemce o výcuc toho nejlepšího nutno odkázat spíše na tu předchozí.

sestava: Jiří Schelinger, FARAON, SKUPINA F.R.ČECHA, Milan Schelinger aj.
CD 1
1. Boty děravý (1972)