29.08.16

John Foxx And The Maths - Interplay

John Foxx And The Maths - Interplay

2011 Metamatic Records

čas: 42:39
styl: electronic

John Foxx se po odchodu z legendárních ULTRAVOX vydal na velmi plodnou sólovou dráhu, hned jeho kultovní debut "Metamatic" z roku 1980 zaujímá výsadní postavení v síni slávy syntezátorových matadorů. Možná si v té době uvědomil přílišnou hudební (temné drásavé syntezátory na mainstreamovém hudebním poli působily jako zjevení v konfrontaci s v té době pučící novou popovou vlnou) a koncepční (obsese dystopickým sci-fi podivuhodného J. G. Ballarda) nadčasovost svého počinu, neboť záhy překvapivě stočil žánrové kormidlo o 180 stupňů směrem k tehdy velmi populárnímu stylu - syntpopu (pro svou melancholickou podstatu někdy označovaný taktéž jako "new romantics"). Pokud se vám doposud dostala do rukou jen nějaká kompilačka (třeba best of "Modern Art" z roku 2001) mapující toto trendové období, jež se nadobro rozplynulo s uplynutím osmdesátek, můžete být poněkud rozčarováni, jakou hudební evoluci Foxx na "stará kolena" prodělal.

Obvykle interpreti, kteří svou hudební kariéru započali v sedmdesátých letech, s přibývajícími roky sázejí spíše na rutinní jistotu, nebo v horším případě netvoří vůbec, avšak Foxx po svém návratu na scénu roku 1997 začal produkovat svá vůbec nejlepší díla. Jako multitalentovaný umělec - nutno zdůraznit, že Foxx vyniká i v oblasti vizuálního umění, tvořil obálky nejen pro své desky, ale také pro jiné hudební velikány (např. "Lightbulb Sun" od PORCUPINE TREE) - se nebojácně vydává na území rozličných hudebních žánrů (od ambientu až po indie disco), a to velmi sofistikovaně. Aby jeho desky zněly moderně a celkově svěže, nechává se obklopovat neméně talentovanými umělci, často o dvě dekády mladšími. Jedním z nich je londýnský elektronický experimentátor Ben "Benge" Edwards " (na obalu CD uvedený jako The Maths), s nímž nahrál první společné album "Interplay".

Benge si libuje v unikátním zvuku starých analogových syntezátorů (některé jeho vybavení pochází až z konce 60. let), ve svém studiu podniká doslova archeologický průzkum ke kořenům elektronické hudby (jak o něm kdysi prohlásil samotný Brian Eno). Symbióza "vintage" elektroniky s moderní studiovou produkcí rozhodně nemohla nechat Johna Foxxe chladným, připočteme-li ještě jeho stále magicky podmanivým zpěv (a neméně svébytnou lyriku), lze konstatovat, že můžeme být svědky nevšedního hudebního zážitku.

První, co mě napadlo při poslechu hned úvodní "Shatterproof", nečekaně temnému dusotu se silně zefektovaným vokálem, že CD zní i přes své minimalistické pojetí překvapivě velmi moderně, směle dávající na frak kdejaké mladé "youtube" partičce. Zcela v emočním kontrastu stojí následující satirická "Catwalk", nicméně teprve až s lakonicky pojmenovanou trojkou "Evergreen" nás prosluní nádherná nostalgie, velmi uvolněná "osmdesátková" záležitost, v níž i Foxxův zpěv o poznání omládl. Snad na žádném Foxxově albu nesmí chybět nějaká skladba vycházející z ballardovské urbanistické alegorie, ve "Watching A Building On Fire" mu jakoby odlidštěná androidka sekunduje Mira Aroyo (z výtečných "retropopových" LADYTRON), Foxxův zpěv naopak evokuje spíše nějakou polozapomenutou klasiku od Davida Bowieho. Titulní maximálně minimalistická suita "Interplay", podpořená pouze dvěma melodickými linkami, se asi nejvíce vymyká albovému hudebnímu koloritu, Foxxův zpěv se zde nese v té nejčistší možné poloze (ne nadarmo mi na mysli ihned vyvstanul nezapomenutelný Brendan Perry). Jasným favoritem alba se stala kraftwerkovsky minimalistická (ale s o to působivější melodickou linkou) šestá "Summerland". Opět na nás dýchne hřejivá retro nálada jako v případě "Evergreen", v podobném duchu se nese i "A Falling Star" či závěrečná, taktéž velmi minimalistická, "The Good Shadow". Naproti tomu lehce extravagantní skladby s epickými syntezátory - "The Running Man" (zde slyšíme skutečnou baskytaru) a "Destination" - nechají zavzpomínat na (nejen na svou dobu) svéráznou desku "Metamatic". Tak nějak by mohla znít nekonvenční synthpopová hitovka "Underpass", kdyby vznikla o třicet let později.

John Foxx a Benge odvedli pořádný kus práce, albem "Interplay" dodávají pseudopojmu futuretro pravý a především relevantní význam. Jejich hudební vize nejsou výsledkem bohapustého trendového kalkulu, nýbrž produktem umělce, který kdysi samotný žánr spoluutvářel. Podobných, do naprostého detailu vychytaných a především působivých alb relativně náležících ke středního proudu, se dnes jen tak neslyší.

sestava: John Foxx - zpěv, nástroje, Benge - nástroje
produkce: John Foxx a Benge
1. Shatterproof