06.09.16

29.08.16

2011 EMI

čas: 72:20
země původu: Československo, Česko
styl: rock/pop/techno

Osmdesátá léta byla nesmírně podivnou dobou. Zatímco v bratrské sovětské velkozemi v neskutečně rychlém tempu hynuli senilní generální tajemníci, u nás Silvestrem znavený lid oblažoval "Novoroční projev generálního tajemníka Ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezidenta Československé socialistické republiky Gustáva Husáka". Jindy se tento soudruh pusinkoval s lecjakým Honeckerem, přestože prezidenti spřátelených zemí, snad až na polského generála, připomínali oživlé mrtvoly, které příliš nevzbudila ani Gorbačovova perestrojka.

Naši sportovci se "svobodně" rozhodli nezúčastnit olympiády v nepřátelském Los Angeles, ačkoliv se na ni čtyři roky pilně připravovali. Šest medailových kulí ze Sarajeva bylo velkým úspěchem, nicméně kdyby sportovní šéf Himl záhadně nezemřel při návštěvě Číny, možná by bylo lépe i v Calgary a Soulu. Přestože leckterý tenista či hokejista ilegálně opustil a tím zradil socialistickou vlast, hokejisté slavně triumfovali alespoň v Praze a brankář Dominik Hašek již tehdy sebou mlátil v dresu Pardubic. Zatímco wimbledonská vítězství Navrátilové se nechávala bez povšimnutí, raději se slavilo dvacet titulů mistrů kolové bratří Pospíšilů. Vrcholnou sportovní událostí socialistického středu Evropy byl však cyklistický Závod míru, kde řádil kdejaký Olaf nebo Uwe, včetně ročníku, kdy byli závodníci nuceni projíždět nedaleko čerstvě explodující jaderné elektrárny Černobyl.

Rozrůstajícím se panelovým králíkárnám silně konkuroval svět tuzexů či veksláků, každý socialisticky uvědomělý občan se ovšem raději účastnil povinně rozjásaných prvomájových průvodů, vylepoval na okna naše a sovětské vlajky a popřípadě nacvičoval na spartakiádu, kde mu Michal David zazpíval cosi o "krásném údělu kvetoucích poupat". Ve školách se učila ruština, mnohý žák však radši sbíral céčka, lízal Vitacit, nosil tričko se Sandokanem a poslouchal Kotvalda s Hložkem.

Nejmenší mincí byl pětihaléř, přičemž rohlík stál 30 haléřů, zmrzlina či žlutá limonáda jen o něco více, noviny padesátník. Malé gramodesky byly za 12 Kčs, velké za 44 Kčs, národní a zasloužilí umělci nebo slavičí medailisté přišli na rovných 50 Kčs. Cédéčka ještě neexistovala, desky si ale bylo možné nahrát na magnetofonové kazety Emgeton a ty pouštět na přenosném kazeťáku s velkými oranžovými tlačítky. Jestliže na Slovensku gradovala výrazně sympatičtější "velká éra Opusu", v české části země se dařilo především klanům kolem Štaidla, Vágnera, Janečka a Hanniga. Jakožto vrchol zahraničního rocku byl předkládán východoněmecký PUHDYS, zatímco to smysluplnější bylo obvykle k mání jen na ilegálních burzách. Na desky Supraphonu měly z českého bigbítu přístup víceméně pouze kapely jako OLYMPIC, KATAPULT, PRAŽSKÝ VÝBĚR, ABRAXAS, TANGO, STROMBOLI či CITRON, mnohé z nich však s menšími či většími zákazy, odklady či jinými režimními obstrukcemi.

A pochopitelně TURBO. Kapela, jež by za normálních okolností nikoho nezajímala, v oné době alespoň částečně uspokojovala neukojený zájem o cokoliv kytarovějšího. Její neskutečně populární, nicméně poměrně příšerný pseudohardrock, později věnčený europovskými zpívajícími klávesami, tehdy splnil svou historickou úlohu. Přestože leckteří neznalí posluchači mluvili o jedné z našich nejlepších kapel, čemuž někteří zakonzervovaní blouznivci věří dodnes, drtivá většina tehdejších kritiků to viděla zcela opačně a nepochybně takto vnímá neustále. Richard Kybic byl jistě schopný zpěvák a kytarista, uměl napsat nosný melodický motiv, ale tím výčet pozitiv končil.

Byla to také éra diskoték, kde však nevládli dýdžejové, nýbrž diskžokejové, tedy Skalkové, Zemanové a Salavové, kteří na samém sklonku režimu vyděsili společnou interpretací mimořádně ohavné písně "Heslo dnešní – koktejl z třešní". A právě tuto garnituru někdy v té době doplnil Martin Hrdinka, který také sestavil tento aktuální výběr, vycházející k třicátému výročí kapely, přestože mapuje pouze její porevoluční a tedy zdaleka ne tak slavné období.

Zatímco celou éru kapely kvalitně zmapovalo čtyři roky staré dvojalbum "Best Of", čerstvá výběrovka postrádá smysl. Koncipovat výběr dvacetiletým vymezením se ukazuje jako trochu nešťastné, protože z devadesátých let zde není v podstatě nic. Poslední album staré éry sice vyšlo až krátce po revoluci, nahráno však bylo ještě před ní a právě do těchto let lépe pasuje. Docela poslouchatelná a rozhlasově stále hraná píseň "Kdo z nás je vinný?" se tehdy stala posledním příspěvkem do zlatého fondu kapely a jejím víceméně posledním skutečným hitem. Následně se soubor rozpadl a několik dlouhých let po něm nebylo vidu ani slechu. Návrat byl velmi ostudný.

Nejhloupější agrorockeři vždy trpěli dosti úchylnou představou, že techno remix vznikne tak, že se do původního kytarového základu násilně narve ten nejstupidnější tuc-tuc rytmus. ALKEHOL kdysi takto "zvelebil" svou hitovku "Na zdraví!", ještě dále ale zašla obnovená Kybicova parta, která této metodě podrobila své klasické hity. Její taneční "remixy 2000" působí jako zoufalá snaha stárnoucích rockerů přiblížit se moderním trendům a znít mladě a svěže, což se moc nedařilo ani o patnáct let dříve. Ať už je to napadlo samo nebo jim to nakukal nějaký podvratný vtipálek a oni mu uvěřili, dopadlo to natolik strašlivě, že se ani nechce věřit tomu, že to někdo myslel vážně. Co z toho, že hitovka "Přestáváš snít" graduje svým způsobem neodolatelnou návazností klávesové a vokální melodie, když finální výsledek tohoto neblahého pokusu lze považovat za možná to vůbec nejotřesnější a nejpříšernější, co v oblasti oficiálního českého porevolučního jakože bigbítu vzniklo.

Velehit "Hráč" je zde navíc v podobně hrůzné tribute verzi nazpívané kabátovským Josefem Vojtkem, na jejímž smyslu moc nemění ani nepochybně smutná skutečnost, že roku 2003 zemřel Richard Kybic, jenž podlehl rakovině. Další poctou jeho osobě je značně patetická, přesto únosná píseň "Byl to hráč". Kybicův nástupce Mirek Chrástka má v remixu titulní písně této kompilace určitě pravdu v tvrzení, že "Je to jízda". Jen zapomněl doplnit, že do pekel. Kdysi talentovaný zpěvák dal zapomenout na veškerý SKELET, TRIUMF či MAC BETH a objevil se v lůně souboru, s nímž už kdysi dávno hostoval. Nové písně z poslední desetiletky, ať nazpívané ještě Kybicem nebo již Chrástkou, sice nejsou vždy vyloženě blbé, přesto jsou pouze matným odleskem slavnějších časů a v kontextu současného českého rocku nemají žádný zásadnější význam, ať si skalní fanoušci myslí co chtějí.

Jestliže hitovka s příznačným názvem "Vodopád prázdných slov" plně vystihuje povážlivou textařskou jalovost veršujícího tria Vostárek, Mertlík, Kočandrle, ještě hůře dopadá vizuálně neskutečně odbytý a informačně skoupý obal, za nějž by se grafik měl stydět.

Ano, toto výběrové album je skutečně špatné.

sestava: různá
1. Vodopád prázdných slov (remix 2000)