AC/DC - Live at River Plate

2011 Columbia
natočeno 4.-6. prosince 2009, Estadio Monumental Antonio Vespucio Liberti, Buenos Aires, Argentina

čas: 111:48
země původu: Austrálie
styl: hard rock

Nikdy nezapomenu na ten okamžik, kdy můj otec k našemu nově pořízenému VHS přehrávači přinesl i několik prvních kazet. Pamatuji si to naprosto přesně. Na jedné z těch kazet byly místo popisků přilepené novinové výstřižky, zřejmě z TV programu. Na té důležité kazetě byly dva – Country hitparáda (rok si bohužel nepamatuji) a "AC-DC – Live at Donnington". Ten nezapomenutelný pocit, kdy jsem jako malý prcek vložil VHS do videa a stiskl tlačítko play, už se mi z hlavy nikdy nevymaže. Následovala naprostá extáze. Všude rohy, zpěvák houpající se na provaze od velkého zvonu ("Hells Bells") a jako hlavní ikona Angus Young, ten malý bláznivý chlapík, který neustále hopsal po pódiu, byl oblečený jako školačka a s kytarou prováděl nehorázné věci. A před pódiem obrovský dav fanoušků čítající 72 500 hlav. Pro malého kluka něco neskutečného. Pouštěl jsem si ten koncert každý den a poskakoval jsem po obýváku s vařečkou, stejně jako skákal Angus po pódiu s kytarou. Až o mnoho let později jsem si uvědomil, že právě toto byl můj první kontakt s tvrdou hudbou, která se stala takřka mou životní filozofií.

Už jako staršímu se mi dostal do ruky záznam koncertu "Stiff Upper Lip", který vznikl v roce 2001, tedy dlouhých deset let po koncertu v Donnington Parku. A moje nadšení bylo opět ohromné. Nechápal jsem, jak mohou ti muzikanti zvládat dvouhodinový pohyb po pódiu, připisoval jsem to nadšení, životní energii a také drogám.

Když jsem se loni dozvěděl, že se chystá další živé DVD, přistupoval jsem k této informaci skepticky. Nic už přece nemůže překonat Donningtonský koncert. Proto jsem novému živáku nevěnoval pozornost. Jak se ale postupem času na internetu začaly objevovat další a další trailery, můj zájem se probouzel. Pak přišel květen 2011 a já neodolal a DVD si prostě musel opatřit.

Záznam koncertu "Live at River Plate" vznikl během "Black Ice World Tour" v roce 2009 v argentinském Buenos Aires. Během pěti dnů AC/DC odehráli tři vyprodané koncerty, které navštívilo celkem neuvěřitelných 200 tisíc lidí. Koncerty nasnímalo 32 HD kamer a o režii se postaral kdo jiný než David Mallet. Pokud vám toto jméno nic neříká, tak vězte, že tento pán točil živá vystoupení a klipy pro takové veličiny, jako jsou QUEEN, DAVID BOWIE, SCORPIONS, DEF LEPPARD a mnohé další. A samozřejmě i pro AC/DC.

Na první pohled určitě zaujme hezky vyvedené kreslené menu disku. Mimo nastavení zvuku je zde možnost pustit si koncert celý, či jen jednotlivé songy. Jako bonusový materiál je tu zajímavě natočený 25 minut dlouhý dokument kombinující záběry z back stage spolu s rozhovory s fanoušky. Pro mnohé z nich jsou Australané očividně životním poselstvím. Druhým bonusem je pak animované video, které bylo promítáno jako intro pro každou show.

Koncert je zrežírován i sestříhán bezchybně, obrovský podíl na výsledném dojmu má pak časté užití split screenu, kdy je obrazovka rozdělena na několik částí a máme tak možnost sledovat záběry z více kamer současně. Je ale pravdou, že tato moderní vymoženost je užívána někdy až moc často, ale půjde asi o vkus.

Samotné pompézní scéně dominují dvě velké LED obrazovky po stranách a mezi nimi lokomotiva – Rock'n'Roll Train. Asi nejvýraznějším prvkem scény je pak několik desítek metrů dlouhé molo, po kterém se proháněli Angus i Brian. Ovšem tím prvkem, který tento koncert dělá jedinečným, byli fanoušci. 66 tisíc lidí na stadiónu, z toho odhadem tak polovina na ploše. A když se tento několikatisícový dav rozeskáče do rytmů známých hitů a ani jeden z návštěvníků jen hloupě nepostává (a vlastně ani nemůže – dav ho strhne), je to úchvatná podívaná. Vlnící se oceán zpocených těl, který doprovází tisíce a tisíce blikajících rohů. Ty zvláště ve tmě vypadají v tomto množství fantasticky.

Setlist koncertu byl vybrán pečlivě, dočkáme se všech největších hitů kapely, které jsou samozřejmě podpořeny i kousky z poslední desky "Black Ice". AC/DC předvedli nadprůměrný výkon, fanoušci v jižní Americe jsou šílení a tyto dva prvky fungují v dané symbióze naprosto perfektně. Nechybí typická Angusova sóla, tanečky i striptýz, na jehož konci nám ikona AC/DC odhalí sexy trenky s nápisem… jak jinak než AC/DC. Největší úspěch měly tradičně pecky jako "Thunderstruck", "T.N.T.", "Highway to Hell" a set uzavírá rockenrollová hymna "For Those About to Rock (We Salute You)". U některých skladeb se dočkáme i dlouhých vyhrávek a sólíček Anguse, který je nepochybně hlavní postavou celé skupiny. Ostatním členům, až na Briana Johnsona, není dán moc velký prostor. Potěší i tradiční houpaní na velkém zvonu, které předchází jedné z mých nejoblíbenějších písní, "Hells Bells". Brian Johnson se nebojí s davem komunikovat a čas od času vypustí i nějaké to španělsky vyslovené díky.

"Live at River Plate" je úžasným příkladem toho, že AC/DC stále táhnou statisíce lidí po celém světě, a to jejich kariéra letos dosáhla již úctyhodných 38 let fungování na scéně. Skutečná hardrocková legenda prostě nestárne. Mé obavy se nakonec ukázaly jako liché, AC/DC jsou stále schopni vytvořit záznam koncertu, který dokáže konkurovat legendárnímu vystoupení v Donningtonu, i když tyto dva milníky od sebe dělí neuvěřitelných 18 let. A ta atmosféra, která na koncertech panovala, jednoznačně a nekompromisně musí strhnout i toho nejzatrpklejšího človíčka. Protože tohle, vážní čtenáři, je ďábelská energie, před kterou není úniku.

sestava: Brian Johnson - zpěv, Angus Young – sólová kytara, doprovodný zpěv, Malcolm Young – rytmická kytara, doprovodný zpěv, Cliff Williams – baskytara, doprovodný zpěv, Phil Rudd – bicí, perkuse
produkce: Rocky Oldham
1. Rock N Roll Train