06.09.16

06.09.16

29.08.16

2011 Frontiers Records

čas: 47:28
styl: progressive/art rock

Představovat YES je asi zcela zbytečné. Tato legendární skupina vydala za více než čtyřicet let své existence skoro dvacítku řadových počinů a v 70. letech patřila k nejvýraznějším světovým art rockovým akvizicím. Hlavním poznávacím znamením kapely se stal originální pěvecký projev frontmana Jona Andersona, kterého lze bez nadsázky považovat za jednoho z nejlepších zpěváků rockové historie. Jeho hlasivky zdobily všechny desky YES s výjimkou počinu "Drama" z roku 1980. Pár let po vydání alba "Magnification" (2001) však nastaly u Andersona závažné zdravotní potíže, které mu na nějaký čas znemožnily živé vystupování. Zbytek kapely se rozhodl v koncertování pokračovat a angažoval za mikrofon kanadského zpěváka Benoita Davida z tributní kapely CLOSE TO THE EDGE.

Nastalé spory vyeskalovaly mezi lety 2008-2009 Andersonovým odchodem. Roku 2010 se vydali YES do studia a z Davida se stal oficiální zpěvák kapely. Zbytek sestavy pak překvapivě okopíroval výše zmiňovaný počin "Drama" poté, co sestavu doplnil klávesista Geoff Downes a zpěvák, klávesista a producent Trevor Horn, kteří se rovněž velmi aktivně pustili do skládání nového materiálu.

Výsledkem se stala novinka "Fly From Here", kterou lze i přes výše uvedené změny označit jako typickou nahrávku YES. Nový zpěvák Benoit David se totiž výrazově Andersonovi velmi přibližuje, přesto však jeho projev obsahuje cosi svojského. Neznalé ucho by je však po prvním poslechu bylo schopno lehce zaměnit. I po hudební stránce se zdá, jako by se kapela částečně vracela ke svým klasickým deskám a od prvních tónů nenechá nikoho na pochybách, s kým má tu čest.

Středobodem a jednoznačně i vrcholem desky je titulní šestidílná kompozice, na níž se skladatelsky překvapivě nejvíce podíleli "nově" příchozí Downes a Horn. Silné skladby však najdeme i na zbytku desky. YES na novince dokázali zkombinovat instrumentální hravost a vytříbenost 70. let s chytlavostí a hitovostí přelomového počinu "90125" z roku 1983. Nevytratila se ani typicky zasněná melancholická atmosféra, symfonické prvky, propracované sbory či smysl pro dramatičnost. I přes Andersonovu nepřítomnost lze tedy hovořit o jakési esenci YES. Mimořádně povedené skladby navíc řadí "Fly From Here" mezi mé favority v "nesedmdesátkové" diskografii kapely. Lehkost a nápaditost jsou zde totiž klíčovými slovy a zároveň hlavními devízami.

Novinka YES by neměla urazit snad žádného fanouška těchto legend. Jedinou vadou na kráse může být pro některé z nich snad jen absence Jona Andersona, ačkoliv ani jeho příznivce by projev nového zpěváka Benoita Davida neměl odradit. Kapelník a zakládající člen Chris Squire navíc připustil, že po uplynutí koncertních aktivit k popdoře "Fly From Here" se Anderson vrátí zpět na pěvecký post. Ani to, ani negativní kritika někdejšího frontmana však nemění nic na tom, že je nové album YES vynikající.

sestava: Benoit David – zpěv, Chris Squire – baskytara, doprovodný zpěv, Steve Howe – kytary, doprovodný zpěv, Geoff Downes – klávesy, Alan White – bicí, hosté: Trevor Horn – doprovodný zpěv, klávesy, Oliver Wakeman – klávesy, Luís Jardim – perkuse, Gerard Johnson – piano
produkce: Trevor Horn
1. Fly From Here - Overture
2. Fly From Here - Part I - We Can Fly