29.08.16

WISHBONE ASH - Elegant Stealth

WISHBONE ASH - Elegant Stealth

2011 Golden Core

čas: 65:52
styl: progressive/blues/hard rock

Rockoví velikáni WISHBONE ASH zažili své hvězdné období především v sedmdesátých letech, kdy platili za jednu z nejzajímavějších kapel britské scény a ovlivnili celou řadu známých hudebních skupin (k jejich odkazu se hlásí např. IRON MAIDEN, THIN LIZZY či DEF LEPPARD). Světový věhlas jim zajistil především geniální počin "Argus" z roku 1972 a typický sound na pomezí progress a hard rocku podpořený excelentním kytarovým "dvojzápřahem".

Jestliže sedmá dekáda minulého století znamenala tvůrčí vrchol, v osmdesátých letech přišel strmý pád a pokusy o současné vyznění nebyly příliš úspěšné. Do té doby celkem stabilní sestava se postupně rozpadla na kousky a WISHBONE ASH se stali spíše sólovým projektem jediného zbývajícího zakládajícího člena Andrew Powella a jeho hostů. Pokus o rekonstrukci původního a nejslavnějšího složení na konci osmdesátek nakonec také nedopadl příliš úspěšně a pánové takto stačili vydat už jen dvě desky. V devadesátých letech přišly mimo jiné ne úplně šťastné fúze s elektronikou a celkový útlum. Na přelomu druhého a třetího tisíciletí však kapelu zasáhla mohutnící retro vlna, která předznamenala návrat k "sedmdesátkovému" zvuku, který spolku sluší a padne zkrátka nejlépe.

V duchu desek sedmé dekády se nese i čerstvá novinka "Elegant Stealth". Ta mi svým vyzněním nejvíc připomíná fenomenální album "No Smoke Without Fire", na kterém se největší měrou skladatelsky podílel někdejší kytarista Laurie Wisefield. Toho bychom sice hledali v nynější sestavě marně, přesto je nesmírně zajímavé, jak věrně současní WISHBONE ASH dokáží toto období evokovat. Pánové opět kombinují hitové popěvky s hard rockovou razancí, progresivně vytříbenou instrumentací a bluesovým feelingem a počínají si stejně suverénně jako kdysi. Nechybí jim zároveň schopnost napsat skutečně silné plnokrevné rockové pecky.

Největší devízou novinky jsou samozřejmě výkony obou sólových kytaristů, které místy berou dech a výrazné baskytarové party. Ve čtvrté skladbě "Can't Go It Alone" zazní i housle, v osmé "Mud-Slick" zase nápaditě zakomponované Hammondy nahrané fenomenálním Donem Aireym (BLACK SABBATH, JETHRO TULL, WHITESNAKE, DEEP PURPLE, JUDAS PRIEST…). K tomu patří i typický pěvecký projev Andrew Powella, který charakterizuje zvuk kapely, stejně jako jeho originální hra. Ač by se jisté zpátečnictví a cílený hudební návrat o několik dekád zpět mohly jevit jako výrazná slabina, bonus v podobě hrůzostrašného remixu úvodní skladby "Reason To Believe" na samotném konci desky i minulé pokusy o aktuálnější vyznění dosvědčují, že je tento přístup nakonec tím nejlepším, jaký kapela mohla zvolit.

"Elegant Stealth" je zkrátka staromilskou lahůdkou, která potěší a zahřeje na srdci milovníky sedmdesátých let a především fanoušky nejsilnější a nejplodnější éry tohoto dnes už legendárního seskupení, byť z těchto časů zbyl v kapele už jen Andrew Powell. Příznivci experimentů a rockové moderny si naopak mohou s klidným svědomím nechat zajít chuť a poohlédnout se jinde.

sestava: Andrew Powell – kytary, zpěv, Muddy Manninen – kytary, Bob Skeat – baskytara, Joe Crabtree – bicí; hosté: Don Airey – Hammondy, Pat McManus – housle, Tom Greenwood – klávesy, varhany, doprovodný zpěv, Brian Hallermann – trubka, Tasha Larae – doprovodný zpěv, Nia Reed – doprovodný zpěv, Darren Elam – doprovodný zpěv, J.J. Boogie Reichert – doprovodný zpěv, Nanyana Summers – doprovodný zpěv, Lucy Underhill – doprovodný zpěv, Byron Word – doprovodný zpěv
produkce: Andrew Powell
1. Reason To Believe
2. Warm Tears