06.09.16

29.08.16

Steve Hackett - Beyond the Shrouded Horizon

2011 InsideOut Music

čas: 57:52
styl: progressive rock/folk

Steve Hackett je jedním z nejosobitějších kytaristů rockové historie. V 70. letech spoluutvářel charakteristický zvuk nejlepších alb legendárních GENESIS, se kterými úspěšně překlenul i odchod původního frontmana a fenomenálního vokalisty Petera Gabriela. Roku 1977 kapelu ale nakonec opustil také a začal se věnovat především své sólové tvorbě, jejímiž stěžejními díly se stala především znamenitá první čtyři alba. Vysoko nastavenou kvalitativní laťku si ovšem Steve za svou dlouhou kariéru udržel až do současnosti, kdy spatřilo světlo světa jeho v pořadí již dvaadvacáté řadové album "Beyond The Shrouded Horizon".

Přestože od vydání debutu "Voyage Of The Acolyte" uplynulo již necelých čtyřicet let, základ Hackettovy tvorby až na občasná vybočení zůstává po celou jeho kariéru obdobný. Melancholicky zabarvené, zasněné a instrumentálně vytříbené progresivně rockové výrazivo je obohaceno o folkové prvky, ambientní pasáže a psychedelické plochy. To podtrhává osobitá a snadno rozeznatelná kytarová hra hlavního protagonisty, která dokáže vykouzlit velmi pohlcující a uhrančivou atmosféru.

Na novince se opět objeví i Hackettův mladší bratr John, který se kromě flétny zhostí v jedné skladbě i zpěvu. Výraznou pěveckou posilou je pak skvělá Amanda Lehmann. Ta se objevila již na předchozí nahrávce "Out Of The Tunnel's Mouth" a na aktuálním počinu její charismatický hlas vynikne především v orientálně laděné "Waking To Life" patřící k vrcholům celé desky. Zaujme i potemnělý ambientnější kousek "Two Faces Of Cairo" a poměrně netypické polohy nabídne bluesem načichlá "Catwalk". Nejsilnější položkou je však dramatický dvanáctiminutový epos "Turn This Island Earth" s úžasnou orchestrací a četnými psychedelickými pasážemi, který celé album uzavírá.

Jestliže v sedmdesátých letech patřil Steve ke skutečně progresivním a nadčasovým umělcům, dnes se za touto dobou spíše nostalgicky ohlíží a působí retrospektivním dojmem, byť se nebrání ani modernějšímu vyznění. Jeho tvorba však stále nepostrádá patřičnou hloubku, charisma, jistou hudební výlučnost ani nepopiratelný skladatelský um a nápaditost. A novinka je toho více než dostatečným důkazem.

"Beyond the Shrouded Horizon" určitě v rámci Hackettovy diskografie není nijak význačným či snad přelomovým dílem, přesto jde opět o nesmírně poutavou, pohlcující a hudebně vyšperkovanou nahrávku, na které si jeho stále velmi početná fanouškovská základna s chutí smlsne. Vyplatí se pořídit především speciální edici s bonusovým CD, které svou kvalitou rozhodně nezůstává oficiálnímu počinu nic dlužno.

sestava: Steve Hackett – kytary, zpěv, harmonika, Roger King – klávesy, programování, Nick Beggs – baskytara, Chapman Stick, ukulele, Chris Squire – baskytara, Amanda Lehmann – zpěv, kytary, Dick Driver – kontrabas, John Hackett – flétna, zpěv, Richard Stewart – cello, Christine Townsend – viola, housle, Rob Townsend – saxofon, basklarinet, píšťala, Gary O'Toole – bicí, zpěv, Simon Phillips – bicí
produkce: Steve Hackett, Roger King
1. Loch Lomond
2. The Phoenix Flown