06.09.16

29.08.16

Jakszyk, Fripp and Collins - A Scarcity of Miracles

2011 Panegyric

čas: 42:22
styl: progressive rock

Ačkoliv se v současnosti zdá, že poslední oficiální sestava britských KING CRIMSON s Adrianem Belewem za mikrofonem řekla své poslední slovo počinem "Power To Believe" z roku 2003, fanoušci této progresivní legendy nemusí smutnit. Fenomenální kytarista Robert Fripp totiž znovu oprášil A KING CRIMSON PROJEKCT a s tímto podtitulem představil na aktuálním počinu "A Scarcity Of Miracles" rovněž velmi zajímavé složení.

Najdeme zde Mela Collinse, který zdobil v 70. letech crimsonovské desky svou hrou na saxofon a flétnu, na kultovních dílech "Lizard" a "Islands" dokonce coby jejich řadový člen. Potěší i účast dalšího "karmínového" navrátilce - legendárního baskytaristy Tonyho Levina a částečně i bubeníka Gavina Harrisona (PORCUPINE TREE), který s kapelou vystupoval sice jen živě, ale je součástí jejího posledního známého line-upu. Jedinou relativně neznámou tváří zůstává tedy charismatický multiinstrumentalista a zpěvák Jakko M. Jakszyk, který je ale s KING CRIMSON rovněž pevně spjat, neboť jde o člena jejich nejproslulejšího tributního spolku 21ST CENTURY SCHIZOID BAND.

Na desce nalezneme šest poměrně rozsáhlých kompozic, které jsou vystavěny na ambientně-psychedelických zvukomalebných plochách, decentní avšak nápadité rytmice a především jedinečné souhře kytarového čaroděje Roberta Frippa a saxofonisty Mela Collinse, který zde dostal nebývale mnoho prostoru a v mnoha pasážích jeho nástroj dominuje. Hypnoticky podmanivou atmosféru celého dílka pak umocňuje Jakszykův melancholicky zastřený zpěv. Zasněně potemnělé skladby se nesou povětšinou v poklidném až lehce ospalém tempu, ale jsou velmi obrazotvorné a dalšími poslechy rostou a rozpínají se.

Kdo by chtěl hledat paralely s libovolnou érou KING CRIMSON, bude možná zklamán, neboť "A Scarcity Of Miracles" se s žádnou jejich deskou příliš srovnávat nedá a celkově působí vzhledem k původu zúčastněných dost netypicky. Jediným pojítkem se zvukem kapely je v některých pasážích pouze Frippova kytarová hra a nahrávka svým vyzněním místy evokuje spíše pozdní "gilmourovské" PINK FLOYD nebo sólovku "Broken China" jejich klávesisty Ricka Wrighta. I tak lze ale tento počin označit za originální a nezaměnitelné dílko, které nabídne v rámci progresivního rocku poměrně nevšední a intenzivní posluchačský zážitek.

"A Scarcity Of Miracles" sází na melancholicky potemnělou atmosféru, minimalistické pasáže a pomalé zasněné tempo. Velmi niterně až stísněně působící nahrávka sbírá plusové body i díky tomu, že vzhledem k věku svých protagonistů nezní ani příliš staromilsky a dokazuje, že Fripp je stále schopen poměrně kreativního přístupu ke své tvorbě. Kromě zmiňovaných KING CRIMSON či PINK FLOYD by tak mohla být dobrým tipem i pro fanoušky kapel jako PORCUPINE TREE či RIVERSIDE.

sestava: Robert Fripp – kytary, soundscapes, Jakko M. Jakszyk – zpěv, kytary, klávesy, guzheng, Mel Collins – saxofony, flétna, Tony Levin – baskytara, Chapman Stick, Gavin Harrison – bicí, perkuse
produkce: Robert Fripp, Jakko M. Jakszyk
1. A Scarcity Of Miracles