1987 Panton (2LP)
1995 Bonton Music (2CD)
2012 Supraphon (2CD)

čas: 44:14/58:17
styl: art rock

"Potřebuji obě polohy: tu, kdy muzika stojí pevně na zemi, i tu, kdy se kdesi – nedovedu pojmenovat kde – vznáší." (Michal Pavlíček – obal 2LP – Panton 1987)

Pětadvacet let uplynulo od vydání bezejmenného dvojalba skupiny STROMBOLI, jež roku 1987 patřilo mezi ojedinělé úkazy na naší tehdy ještě nesvobodné hudební scéně. Díla, které je i přes jisté výhrady považováno za jedno z předních alb české rockové historie.

"Debut a hned dvojalbum? Málokomu se to v socialistickým hospodařením ovládaném Československu podařilo, ale kapela Stromboli měla to štěstí. Mimořádní hudebníci si zkrátka zaslouží mimořádný formát. A ač je z dnešního pohledu první albový zápis superskupiny Stromboli poněkud roztříštěný, jeho dokumentární význam je neoddiskutovatelný." (Jindřich Göth – "Stromboli znovu bouří" – Instinkt 21/2012)

Psal se rok 1982, kdy se českou kotlinou šířila rocková nová vlna a PRAŽSKÝ VÝBĚR jako její nejčelnější představitel nahrál legendární album "Straka v hrsti". To ovšem tehdy nejenže nevyšlo, ale ještě hůře bylo po nechvalně proslulém likvidačním článku "Nová vlna se starým obsahem", který v březnu 1983 otiskl komunistický týdeník Tribuna a jehož autorem byl fiktivní Jan Krýzl. Několik skupin včetně této bylo zakázáno, což ale nebránilo v jiných hudebních aktivitách jejich členů. Zatímco Michael Kocáb se věnoval hlavně projektu "Odysseus", Vilém Čok se stal členem kapely MOPED a Jiří Hrubeš emigroval, kytarista Michal Pavlíček se vedle spolupráce se zpěvačkou Zuzanou Michnovou na albu "Rány" pustil také do dalšího zajímavého a zpočátku bezejmenného projektu.

"Mně v té době umírala máma a já začal psát temnější, smutnější, ale zároveň romantičtější skladby, které se nedaly použít pro Výběr. Vždy jsem měl dva šuplíky: do jednoho jsem dával věci pro Pražský výběr a do druhého ostatní. A ten se teď začal plnit. Oslovil jsem tedy Klaudu Kryšpína a Gumu Kulhánka a udělali jsme trio, kam jsem začal lifrovat tyhle temnější věci. A pak jsem si uvědomil, že mi chybí zpěvačka. A vydal jsem se na koncert Precedensu." (Michal Pavlíček v rámci rozhovoru Romana Lipčíka – "Vulkán plný hudebního magmatu" – Rock & Pop 5/2012)

Na koncertě novoromantické kapely PRECEDENS spatřil a uslyšel zpěvačku Báru Basikovou a okamžitě ji začal lákat do svých projektů, jejichž prvními hmatatelnými výsledky byl jeden dvoupísňový a jeden čtyřpísňový singl. Mezitím se na jazzovém festivalu v pražské Lucerně vůbec poprvé prezentovalo trio prozatím nazvané Michal Pavlíček & spol., které vedle jmenovaného tvořil velmi zkušený baskytarista Vladimír "Guma" Kulhánek a naopak mladý bubeník Klaudius Kryšpín. Následně se přidala již zmíněná Bára Basiková a bylo umožněno nahrávání desky. Původně mělo jít o sólové album Michala Pavlíčka, jehož jméno je také coby jediné uvedeno na titulní straně obalu, ale nakonec z toho vykrystalizovalo dvojalbum skupiny, jež přijala název STROMBOLI. Později se přidala klávesistka Vendula Kašpárková, zpívající i basující host Vilém Čok, zatímco za "Gumu" Kulhánka, jenž dával přednost Mišíkovi s ETC…, začal čím dál častěji zaskakovat další baskytarista Jiří Veselý.

"V červnu 1986 začali Stromboli natáčet dvojalbum, ale rozsáhlý ambiciózní projekt rozjetou kapelu zbrzdil. Kvůli Pavlíčkovu perfekcionismu, střídání na postu baskytaristy (Kulhánka nahradil Jiří Veselý) a nekonečnému hledání optimální tváře vznikl nakonec v roce 1987 hybrid, na němž se střetávala živě nahraná, částečně improvizovaná hudba z počátků účinkování kapely s kompozicemi, v nichž se Pavlíček pokoušel skloubit komplikovaně komponovanou rockovou skladbu á la King Crimson s vokálem Báry Basikové, s košatou až neprůhlednou aranží a verši Christiana Morgensterna. Některým písním nešlo upřít půvab (Košilela), ale jinde zůstával rozum stát; jako kdybychom se vraceli o deset let zpátky. Přesto měli Stromboli na koncertech velký ohlas." (Vojtěch Lindaur, Ondřej Konrád – "Bigbít" – Torst 2001, Plus 2010)

Roku 1987 vyšel nejprve singl s písněmi "Ó hory, ó hory" a "Carmen" a po něm i samotné dvojalbum, rozdělené do čtyř vzájemně různorodých stran. Pokud nešlo o instrumentální skladby, o texty se mezi sebou podělili Josef Novotný, Zuzana Michnová a Vilém Čok, občas bylo použito také překladů básní Christiana Morgensterna. Slovní náplň ovšem stála v dalekém pozadí za naprosto prvořadou hudební, instrumentální, aranžérskou či vůbec kompoziční stránkou, nemluvě o vskutku úchvatném vokálním projevu Báry Basikové, jejíž fascinující hlas byl v některých bezeslovných kreacích pozitivně využíván jako v podstatě další hudební nástroj. Výsledkem byla muzikantsky velkolepá, často rockově zemitá, jindy pro změnu křehce éterická a zejména v několika vrcholných číslech silně emotivní produkce, ve své době považovaná za téměř nedotknutelné velké umění.

"Co je to za hudbu, kterou Stromboli hraje? Cítím v ní neustálý přetlak, který se ventiluje ve výbušných pasážích, aby záhy opětovně narůstal ve sférických, povznášejících náladách, z nichž na mě dýchá odvěká lidská touha i obava zároveň – dotknout se absolutna, jedno v jaké podobě. Není to odraz Pavlíčkových vrcholných hudebních zážitků? (Josef Chuchma – obal 2LP – Panton 1987)

První stranu původního dvojvinylu tvoří koncertní záznam z festivalu Jazz Praha '85 v pražské Lucerně, kde tehdy v podstatě ještě bezejmenné trio Pavlíček, Kulhánek a Kryšpín zcela premiérově předvedlo rozsáhlejší instrumentální kreace. Jazzrockové kompozice pro náročného posluchače ale znějí dodnes možná až zbytečně akademicky chladně, byť "Rychloběžka" tepe vzorově. Druhá strana nabízí rovněž živé nahrávky, konkrétně z festivalu Jazz Praha '86 a dále Lidového domu v Praze, ovšem tentokrát již s Basikovou, která zde výrazně prokazuje své velké hlasové možnosti. Velkolepé "Stromboli" i ostatní skladby mají svou kvalitu, ale pořád jim ještě něco chybí. Třetí stranu, složenou ze studiových snímků nahraných v té nejsilnější sestavě, lze označit za vrcholnou a v tom nejlepším smyslu hitovou. Hodně dobrého naznačuje již "Carmen" a Basikové jedinečná hlasová exhibice "Villa Ada", naprosté klenoty však přicházejí v podobě zhudebněných Morgensternových veršů. Poťouchle poklidné "Veliké lalulá" mistrovsky pojí převážně Pavlíčkův zpěv, Veselého výtečnou baskytaru a geniálně nesmyslnou báseň, zatímco éterická "Košilela" představuje zcela fascinující atmosférickou nádheru s procítěným zpěvem a neméně pozoruhodným textem. Čtvrtá strana působí trochu výběrovsky, určitě i proto, že výraznou tvůrčí i interpretační roli zde hraje Vilém Čok a jednou se objeví také Michael Kocáb. Dominantní sílu tvoří rockově úderné "Ivanhoe", ale hlavně monstrózně patetický a bezmála až metalově majestátní veleopus "Ó hory, ó hory", disponující nepřekonatelným ústředním kytarovým motivem a sborovým chorálem, jakož i finální erupcí italské sopky, jež kapele dala jméno.

"Bezejmenné dvojalbum Stromboli se po právu setkalo s vřelým přijetím posluchačů. Svou roli v tom určitě hrál i tehdejší hlad po jakékoli kvalitní muzice mimo oficiální střední proud, ale tahle muzika by asi obstála za jakéhokoli režimu. Michal Pavlíček byl ve svém tvůrčím i muzikantském zenitu a z projevu Stromboli přímo čišela jeho hladová touha po hraní, po muzice, kterou si dosud nevyzkoušel." (Jindřich Göth – "Stromboli znovu bouří" – Instinkt 21/2012)

Vedle přízně rockových posluchačů album tehdy potěšilo i recenzenty, paradoxní ale je, že v prestižní publicistické anketě "Československá deska desek" z roku 1990 nijak neuspělo. Pravděpodobně se na tom podepsala jeho určitá rozpolcenost, která ostatně byla typická pro oba hlavní aktéry. Nejenže je spojoval jejich společný projekt, jenž v roce 1989 přišel s anglicky zpívaným, poněkud vlažně přijatým a zároveň posledním albem "Shutdown", ale dostalo se také na další působiště. Michal Pavlíček mohl obnovit rockově syrovější a v názvu zkrácený VÝBĚR, zatímco Bára Basiková po boku Martina Němce neopomíjela výrazově přece jen poněkud popovější PRECEDENS.

"To byly dvě tváře, podobně jako u Michala Výběr a Stromboli. Mně se Michalova muzika hrozně moc líbila, inspirovala mě a každou věcí, kterou přinesl, se vždycky trefil nejen technicky, ale právě i výrazem a náladou." (Bára Basiková v rámci rozhovoru Romana Lipčíka – "Vulkán plný hudebního magmatu" – Rock & Pop 5/2012)

Čtyři strany slavného dvojalba se na dva kompaktní disky smrskly poprvé již roku 1995, ale teprve až nyní, pětadvacet let od prvního vydání, se objevila digipakově důstojná "jubilejní edice 1987 – 2012". Zde jsou vedle hlavní náplně bonusově přiřazeny živé snímky, které, jak praví bookletová informace, "byly pořízeny přímo z mixpultu kdesi kdysi v průběhu roku 1987". Nejsou špatné, jenže po předchozí explozivní náloži připomínají spíše jen nastavovanou kaši. Ono klíčové dvojalbum a hlavně jeho druhá část však patří nadále k základům českých rockových dějin.

"Řekl bych, že se to řídí jednak tím, nakolik je z hudby znát vložený cit a emoce, a potom mírou originality. Myslím si, že má výpověď spojená s Bářiným úžasným hlasem a se všemi dalšími muzikanty napomohly vytvoření určitého zvláštního a originálního fluida. To je podle mě na Stromboli nezpochybnitelné." (Michal Pavlíček v rámci rozhovoru Romana Lipčíka – "Vulkán plný hudebního magmatu" – Rock & Pop 5/2012)

sestava: Michal Pavlíček – elektrická a akustická kytara, kytarový polyfonní syntezátor, baskytara, zpěv, Bára Basiková – zpěv, Vladimír Kulhánek – baskytara, Jiří Veselý – baskytara, Vendula Kašpárková – syntezátor, Klaudius Kryšpín – bicí, hosté – Vilém Čok – zpěv, baskytara, Michael Kocáb – zpěv, Iva Bittová – housle, Jiří Chlumecký – programování automatického bubeníka, Jan Pavlíček a Michal Pavlíček ml. – zpěv
produkce: Michal Pavlíček
CD 1 (live 1985/1986)
1. Aladin