29.09.14 | 19:00 hod.

Ian Anderson - Thick as a Brick 2

Ian Anderson - Thick as a Brick 2

2012 EMI

čas: 53:45
styl: progressive/folk-rock

Britský zpěvák, flétnista, textař a skladatel Ian Anderson je znám především jako frontman legendární folk-rockové veličiny JETHRO TULL, která byla založena pro rockovou hudbu magického data 1967. Už jejich debut "This Was" ve své době zaznamenal solidní úspěch, ale zásadněji se kapela prosadila až s druhým počinem "Stand Up", který se tehdy vyšplhal až na samotný vrchol britského žebříčku nejprodávanějších alb. Následovaly desky "Benefit" a "Aqualung", které výjimečný status spolku potvrdily a upevnily jeho pozice. Mezitím počátkem sedmé dekády začalo sílit progresivní šílenství a vznikat velkolepá koncepční alba, což Anderson a spol. vzali jako výzvu a vrhli se do megalomanského konceptu, který dostal název "Thick as a Brick" a roku 1972 spatřil světlo světa coby pátá studiová nahrávka kapely.

Výsledkem byla více než čtyřicetiminutová jednolitá skladba, pro účely LP rozdělená na dvě poloviny, zamýšlená jako bombastická parodie na tehdy vznikající smrtelně vážně brané koncepční projekty rockové scény. Anderson tehdy mystifikoval hudební fanoušky i kritiku tvrzením, že jde u zhudebnění epické básně, která je osobní zpovědí geniálního osmiletého chlapce Geralda Bostocka, ale brzy vyšlo najevo, že se jedná o fiktivní postavu a skutečným autorem se ukázal být právě samotný leader JETHRO TULL. Jakkoliv se deska progresivnímu rocku částečně vysmívala, mezi většinou jeho fandů paradoxně doposud patří k tomu nejlepšímu, co v rámci žánru kdy vzniklo.

O pokračování tohoto fenomenálního dílka se mluvilo v minulosti již mnohokrát, ale teprve letos se stalo realitou a posluchači si na něho museli počkat dlouhých čtyřicet let. Největším překvapením je, že novinka "Thick as a Brick 2" nevyšla pod hlavičkou ani se členy JETHRO TULL, ale jako Andersonova sólovka. Album zkoumá další osudy fiktivního hrdiny Geralda Bostocka, ze kterého se již stal stárnoucí chlapík a tentokráte je rozdělí do pěti různých hypotetických scénářů. Setkáme se zde s Geraldem coby chamtivým investičním makléřem, homosexuálním bezdomovcem, vojákem z afghánské války, pokryteckým kazatelem a konečně i zcela obyčejným ženatým chlápkem, který si otevře malý obchod. Všechny tyto osudy ale směřují k nezvratnému okamžiku bilancování a konečnému pocitu opuštěnosti a bolestivé samoty.

Hudebně deska na svého čtyřicet let starého předchůdce už tolik nenavazuje. Oproti němu je rozdělena na větší množství kratších stop a nepřináší ani tak velkolepé vyznění a komplikovaně strukturované pasáže. Snaží se naopak působit více civilním a srozumitelným dojmem a tíhne spíše ke klasičtějšímu rockovému vyznění. To však díky celkové nápaditosti a stále famózní skladatelské invenci páně Andersona určitě není žádnou velkou nevýhodou. Nenajdeme zde slabší místa, která by bylo i po mnoha posleších třeba přeskakovat a vynikající souhra zobcové flétny, sólové kytary a Hammondek je místy naprosto neodolatelná. Velmi povedený je i v několika skladbách se objevivší ústřední motiv, především pak v "Banker Bets, Banker Wins", která je jednoznačných vrcholem alba a úžasnou plnokrevnou rockovou hitovkou, jejíž melodie vám bude ještě dlouho znít v hlavě.

"Thick as a Brick 2" s podtitulem "Whatever Happened to Gerald Bostock?" je typickou deskou Iana Andersona a chtělo by se říct i JETHRO TULL, kdyby vyšla pod jejich hlavičkou, jak velí logika. A i přes nepřeslechnutelný a neskrývaný retro sound působí svěže, maximálně záživně a přináší hudebně nijak komplikované, zato však velmi nápaditě a invenčně poskládané rockové písně. Zajímavostí je, že jestliže původní "Thick as a Brick" vyšla tehdy s přílohou v podobě papírového vydání fiktivních novin "St. Cleve Chronicle", které zdobilo i samotný obal desky, novinka na tuto tradici navazuje a Anderson pro tyto účely vytvořil reálně fungující internetovou verzi tohoto plátku www.stcleve.com, jehož hlavička je rovněž vyobrazena na přebalu alba.

sestava: Ian Anderson - zpěv, flétny, akustická kytara, Florian Opahle - kytary, John O'Hara - klávesy, piano, Hammondy, David Goodier - baskytara, zvonkohra, Scott Hammond - bicí, perkuse; hosté: Pete Judge - křídlovka, roh, tuba, Ryan O'Donnell - doprovodný zpěv
produkce: Ian Anderson
Divergence: Interventions, Parallel Possibilities
Pepples Thrown