29.08.16

Gary Numan - Dead Son Rising

Gary Numan - Dead Son Rising

2011 Mortal Records

čas: 52:47
styl: industrial rock

Nebývá příliš zvykem, aby interpret, jež svou kariéru započal již v sedmdesátých letech a etabloval se jako jeden ze synthpopových pionýrů, došel mnohem později, prakticky ze dne na den, k takové sebereflexi, že se dokonale adaptoval na soudobé hudební trendy. Styl New Romantic svou konjunkturu prodělal hluboko v osmdesátých letech a většina kapel se po odeznění této populární vlny raději rozpadla, Gary Numan však roku 1994 udělal něco zcela jiného, nadobro odhodil již notně obnošený popový kabát a doslova šokoval nesmírně temným a ve své podstatě undergroundově pojatým albem "Sacrifice". Prý ho ke stylovému přerodu přesvědčila jeho (v té době budoucí) žena Gemma, tak či onak, Numan začal svou kariéru nanovo prakticky z čisté vody. Nechal se obklopit o generaci mladšími muzikanty (sám vizuálně jakoby omládl a zvážněl), hudebně zabředl do industriálního rocku, svou tvorbu nechal pokrýt drásavou patinou a zpěvem evokoval gothicrockové souputníky (současně však nezanevřel na svůj široký pěvecký rozsah), přišel sice o mnoho konzervativních fans, nicméně oslovil mladé posluchače, kteří v té době sjížděli tvorbu Trenta Reznora nebo Marilyna Mansona. Reznor kdysi řekl, že když rozjížděl NINE INCH NAILS, Numan ho inspiroval, nyní se karty obrátily.

Kolekce "Dead Son Rising" vznikla díky inventuře v archívu dem Numanových rozličných bočních projektů, některé instrumentální kompozice složil spolu s Ade Fentonem pro nerealizovaný soundtrack (k filmu The Unborn se roku 1991 ale jeden realizovat podařil) a ideový středobod tvoří sci-fi/fantasy příběh, jež se rodil několik posledních let. Přestože navenek album vypadá jako pořádný mišmaš, navíc skladby "For the Rest of My Life (Reprise)" a "Not the Love We Dream Of (Piano Version)" působí možná poněkud vycpávkově, neboť se jedná o albové variace, ve skutečnosti se CD "Dead Son Rising" blyští opět prvotřídní kvalitou (inovované) značky Gary Numan.

Již klipovka "The Fall" značí, že Gary Numan je i po padesátce stále v kondici, zní moderně, svěže a naživo pěkně nabroušeně. Vliv NINE INCH NAILS je sice na celém albu silně patrný, nicméně Reznor svou industriální bárku před lety ukotvil, tudíž Numan výtečně vyplňuje volné teritorium. Navíc Numanův pěvecký projev je natolik osobitý a nezaměnitelný včetně jistých instrumentálních pablesků osmdesátkového a devadesátkového retra (třeba počátek "When the Sky Bleeds, He Will Come"), že hovořit o bohapustém plagiátu v žádném případě nelze.

Numan de facto pokračuje tam, kde Reznor s NINE INCH NAILS skončil a jde mu to na výtečnou. Sice nepokořil své předchozí opusy jako nesmírně emocionální "Exile" nebo drásavě vznětlivý "Pure", chybí zde opravdu epická "gothic" balada typu "Prophecy" nebo "One Perfect Lie", v níž dříve Numan exceloval (ok, "Not the Love We Dream Of" rozhodně není špatná, ale něco tomu k dokonalosti chybí). "Dead Son Rising" naproti tomu nepopře výtečně odvedené řemeslo zkušeného hudebníka, s grácií lavíruje mezi industriálním lomozem včetně zkreslených kytar a inteligentním popem. Tento styl v jeho krystalicky čisté poloze dnes již mnoho muzikantů nehraje, nyní frčí minimalistické retro a na poctivý expresivně zádumčivý industriální rock se poněkud zapomíná. O jeho renesanci se musel postarat až sám synthpopový veterán, do něhož by asi jen málokdo řekl, že kdysi býval oním androidně lehce excentricky vyhlížejícím mladíkem z klipu k nehynoucímu hitu "Cars", který ostatně znají i ti, jež o nějakém Gary Numanovi jakživ neslyšeli.

sestava: Gary numan - zpěv, kytara, klávesy, syntezátory; hosté: Ade Fenton - klávesy, piáno, programování, Tim Muddiman - kytara, baskytara, Steve Harris - kytara, Nathan Boddy - klávesy
produkce: Gary Numan, Ade Fenton
1. Resurrection