29.09.16

06.09.16

06.09.16

29.08.16

2012 Starfaith Records

čas: 57:22

Mexický kytarista Carlos Santana a jeho stejnojmenná kapela se zapsali do historie především svými prvními čtyřmi počiny z přelomu 60. a 70. let. Stěžejním okamžikem kariéry seskupení byla účast na legendárním festivalu ve Woodstocku roku 1969, kde zazářili a jejich vystoupení patřilo k absolutním vrcholům tohoto legendárního podniku. Zde také představili svůj vynikající bezejmenný debut, který brzy na to překonali fenomenálním albem "Abraxas" a ve stejném duchu navázali i následující deskou "Santana III".

Čtvrtý počin "Caravanserai" překvapil především odklonem od latinskoamerického zvuku svých předchůdců a výrazným příklonem k jazz-rockové formě. Instrumentálně vrstevnaté a komplikované výrazivo v kombinaci s vrcholným skladatelským apetitem Santany a jeho spoluhráčů dalo vzniknout jednomu z největších hudebních skvostů sedmé dekády a uměleckému vrcholu seskupení. Zároveň šlo o zlomový moment, neboť se začala drolit původní sestava, což bylo prvním impulsem k tomu, aby se z kapely stal pouze projekt jejího kytaristy a rozličných hostů. Kvalita dalších počinů šla strmě dolů, což bylo v osmdesátých a devadesátých letech stvrzeno i klesajícím zájmem posluchačů.

Koncem devadesátých let však nečekaně přišel Santanův velký comeback díky albu "Supernatural", které i přes své pochybné hudební kvality zaznamenalo ohromné prodejní úspěchy, obdrželo cenu Grammy a drželo se na vrcholech žebříčků všude ve světě. V podstatě se však jednalo o čistě popový počin, který stál i padal především na výkonech jednotlivých hostů. Ti se navíc ve většině případů stali i autory a producenty jednotlivých skladeb, takže se jednalo spíše o album různorodých hudebníků, jehož naprostou nesourodost spojovala výlučně Santanova kytarová hra. Přes obrovský komerční úspěch tedy paradoxně šlo o naprostý umělecký propad i totální rezignaci na vlastní tvorbu.

Ve stejném duchu navíc navázali i další studioví následovníci "Shaman" a "All That I Am" a už to skoro vypadalo, že z jednoho kdysi fenomenálního muzikanta se definitivně stal na stará kolena přihlouplý senilní kašpárek amerického hudebního showbyznysu. O to větší překvapení a rozruch vyvolala zpráva, ve které Santana počátkem roku 2011 oznámil přípravu nové desky a s ní i návrat k jazz-rockovému soundu, jímž se kdysi prezentoval právě na kultovním albu "Caravanserai". Podle jeho slov mělo jít dokonce o jakési navázání právě na tento skvostný počin, od jehož vydání letos uplyne přesně čtyřicet let.

Výsledkem je novinkový počin "Shape Shifter", na kterém kupodivu tentokráte skladatelské otěže Santana třímá pevně ve svých rukou a je tak odrazem jeho současného hudebního rozpoložení mnohem víc, než "tajtrlíkování" v písních popových interpretů. Kdo však čeká podobně odvážné, instrumentálně propracované a specifické dílko ozvláštněné netradiční atmosférou, jakým bylo kdysi "Caravanserai", bude zřejmě dosti zklamán. Znovunabytí umělecké nezávislosti a kontroly nad svou tvorbou bohužel ukázalo smutný fakt, že Carlos Santana je v současnosti kreativně zcela vyhořelá persóna, která již hudebně bohužel nemá co říct. A právě čerstvá řadová deska je toho jednoznačným důkazem.

Mělo to být vzedmutí, ambiciózní album, jímž jeho autor chtěl ukázat světu, že ještě nepatří do starého železa, že je ještě schopen tvořit a skládat stejně strhující, originální a podmanivě exotickou hudbu jako kdysi. Aspoň tak to vypadalo ještě v době před samotným vydáním. Jenže výsledek skončil hluboko za očekáváními. Abych to zestručnil, "Shape Shifter" přináší zcela průměrnou a obsahově až protivně konzervativní kolekci rockových skladeb, která poslouží účelněji jako kulisa k vaření než k soustředěnému poslechu. Na vině je naprostá skladatelská fádnost, zoufalá jednorozměrnost a absence jakéhokoliv zajímavějšího hudebního motivu. Santana zde jen recykluje a vykrádá sám sebe a to navíc s tak nízkou dávkou invence, že by to snad lépe zvládla i průměrná česká zábavová kapela. Koncept desky je navíc nastaven tak, aby v popředí pokaždé byla výhradně poněkud unavená mistrova hra a zbytek kapely se staral pouze o účelný, nekonfliktní, decentní a především extrémně nudný doprovod. Kdo by naivně očekával jazzový feeling typický pro rané a nejzásadnější období kapely, zle by se mýlil.

Ze vší té šedi trochu vyčnívá snad jen svižnější úvodní titulní skladba začínající indiánským zaříkáváním, světlejší chvilku a důstojnou vzpomínku na staré časy obstará i "Nomad" a poměrně příjemná je i latinskoamerická hitovka "Eres La Luz", ve které jako jediné uslyšíme zpěv. Zbytek je v podstatě unyle konzervativní staromilský bigbít bez větších přesahů, který by pravděpodobně nikoho příliš nevzrušil ani kdyby vyšel o několik dekád nazpět. I tohle málo ale kupodivu stačí k tomu, aby "Shape Shifter" překonal minimálně své dva řadové předchůdce.

Jakkoliv novince Carlose Santany a jeho spoluhráčů nelze upřít několik zásadních pozitiv, jako je návrat k autorskému materiálu či absence účelově komerčních písní, výsledek působí spíše unaveným a nepříliš záživným dojmem. Opakovaný soustředěný poslech navíc nenaplní kýžená očekávání, ale spíš utvrdí v domněnce o postarším kreativně vyhořelém muzikantovi, který už žije jen ze své někdejší slávy a kromě průměrně prezentované nostalgie nemá víc co nabídnout.

sestava: Carlos Santana – kytary, Chester Thompson – klávesy, Salvador Santana – piano, Benny Rietveld – baskytara, Dennis Chambers – bicí, Raul Rekow – konga, Karl Perazzo – perkuse, Andy Vargas a Tony Lindsay – zpěv ("Eres La Luz")
1. Shape Shifter
2. Dom
3. Nomad