29.08.16

KISS - Monster

KISS - Monster

2012 Universal Music Group

čas: 43:43
styl: heavy metal/hard/pop rock

Je těžké říci, jak si budou lidé pamatovat dekádu započatou rokem 2010, pokud jde o hudbu. Dosud nebylo toto desetiletí charakterizováno a jestli vůbec něčím, tak spíše svou rozmanitostí nežli jednou dominancí žánru či vývojovými trendy. Za krátký čas tomu bude téměř tři roky a jak se zdá, stále je tu prostor pro všechno: široká terminologie popu, rocku, hip-hopu, jazzu, EDM, post-ničeho či post-čehokoliv.  Ale je tu ještě jedna věc, která zůstává v jistém smyslu konzistentní: jednoduchý comeback zkušených rockerů.

Celkem dost kapel, kterým je už přes dvacet let, přežila období nápaditých i zavádějících experimentování, přičemž okruh těchto alb spíše připomíná dělání si bláznů z fanoušků. Abychom jmenovali alespoň některé, jsou jimi např. SMASHING PUMPKINS, Bob Mould nebo RATT a všichni uvolňují "vynikající" návratové záznamy v průběhu několika posledních let. Ovšem KISS dosahují náskoku nad všemi, stejně jako roku 2009 se svým velkým comebackem "Sonic Boom". Člověk to bral jako důstojný návrat a dovršení "kissácké" historie. Navíc to byla nejlepší kolekce nových písní od konce sedmdesátých let. "Monster" je zas pokus, jak vydestilovat klasického výrobce rockových zvuků do ještě čistší podoby. Celé album bylo nahráno na staré analogové zařízení, které se vyplatí z hlediska syrové estetiky (viz. "Wasting Light" od FOO FIGHTERS, hovořící samo za sebe). Přesto vzhledem k tomu, že "Sonic Boom" byl kusem naleštěného listu se snadno rozeznatelným vybarvením, "Monstrum" zápasí s něčím, co je jen trochu hlučnější a více mladistvé. Navzdory zakladatelům v kapele, jenž si žijí svých sladkých šedesát.

To moc nepomáhá otvíráku Paula Stanleyho "Hell Or Hallelujah", na druhou stranu ale zase sedne kousku Genea Simmonse, vhodně titulovaném jako "The Devil Is Me". Jádrem obou písní jsou sladěné sbory tavené dost jedovatou aerodynamickou drsností. Skladby celkově se snaží být stejně silné díky místy rozléhajícím se zpěvům a zašeptávadlům slibujícím věrnost a nezávislost (výsledkem je plátek lyrického sýra, který získá na svou stranu především skalní fanoušky a bude je mít na háku). I to je ale klíčovým prvkem. Desce chybí háčky a čárky. KISS můžou ve svém rockovém rozpětí zkoušet vše, ale jejich nejlepší písně mají lepkavě popové centrum, které v kombinaci s jejich temperamentem olizuje (ne)vtipnou lyriku, stojící na údajně silném a krásném vyprávění. Zpět do doby kamenné - poslední šancí k použití opičích akordů je "machr" Tommy Thayer, který pohořel už na předchozích deskách KISS a ani zde nepůsobí příliš přesvědčivě, dokonce i když má slušnou půdu na vokály, jejichž přidáváním do střední dynamiky rozbíjí, ztrácí a unavuje sám sebe – škoda. "Monster" má být návratem k původnímu starému zvuku. Jenže co čert nechtěl, sešlo na stranu trendů, tedy k popové uhlazenosti. Ovšem i ta ve své kategorii zní skvěle.

Po stránce stavby skladeb a jejich rytmických (a zvody vařených) riffů představují KISS spíš rané období AC/DC, nežli cokoliv, co mají v katalogu. Jak už bylo řečeno, písně nakopou především stávající posluchače. Nové sice zřejmě nezískají, ale i tak pro to autoři dělají, seč mohou. K tomu chytře využívají prvky T-REX nebo LED ZEPPELIN. Ukazují tak často zapomenuté hloubky vlivů kapel, naznačující sofistikovanost hudebního souboru zaslaného do současnosti. New Yorkem plozená čtveřice už od dob svého vzniku skáče mezi žánry a ne a ne si nasadit jasnou tvář. "Monster" se krom riffů zaměřuje i na původní těžkost basových linek, jednoduché metafory, trigger-happy kytarová sóla a Stanleyho pěvecky naříkající delirium. Nechybí ani pozlátko pompéznosti, které bylo na "Sonic Boom". Fajn, ale opakované triky nemůžou fungovat věčně.

Textová stránka věci je poměrně slabá. Dá se dokonce říct, že žádné linky nejsou zapamatovatelné ani natolik, aby si je kdokoli zpíval i o týden později. Témata se zdají monotónní a nucené výrobou, vyžadující snad i precedent. Stává se, že texty nekoordinují s hudbou jako takovou a slova jakoby dostávala přednost. Jejich přednes pak v podobě členů nezní vůbec špatně a má v sobě špetku sedmdesátých let, tedy "kissáckých" začátků. Ovšem je pravda, že u Paula už ztrácí trochu energii a nenatahuje se k limitům.

"Vzhledem k tomu, že nové album "Monster" je realitou, je fantastické asi jako jistý druh psa: Hlídá si své místo, je loajální, zábavný, musí být všude kolem, ale divoký je, jen když to musí být. V kompletu většinou hloupý jako poleno - ale to neznamená, že to není úžasné."

Jeremy J. Johnson

sestava: Gene Simmons – baskytara, zpěv, Eric Singer – bicí, zpěv, Paul Stanley – kytary, zpěv, Tommy Thayer – kytary, zpěv; host: Brian Whelan – piano ("Freak")
produkce: Paul Stanley, Greg Collins