29.08.16

SQUACKETT - A Life Within a Day

SQUACKETT - A Life Within a Day

2012 Esoteric Recordings

čas: 46:13
styl: progressive rock

Britské seskupení SQUACKETT je projektem dvou dnes již legendárních postav progresivní scény. Jak název napovídá, jde o basistu a spoluzakladatele YES Chrise Squira a někdejšího kytaristu GENESIS Steva Hacketta, který se již delší dobu soustředí na sólovou dráhu. Spolupráce obou vznikla poté, co se Squire objevil coby host na Hackettových posledních dvou řadových deskách. Oba pánové se pak společně pustili do skládání společného materiálu a výsledkem je aktuální nahrávka "A Life Within a Day".

Nápomocen jim byl i Hackettův dlouholetý spolupracovník a dvorní klávesista Roger King, který se rovněž aktivně zapojil do tvůrčího procesu a navíc obstaral produkci celého dílka. Za bicí pak usedla další velká muzikantská kapacita Jeremy Stacey. Ten v minulosti spolupracoval například s takovými jmény jako Sheryl Crow, EURHYTHMICS, Robbie Williams, Joe Cocker či Charlotte Gainsbourg.

Počin by se dal charakterizovat jako střet typického zvuku pozdějších alb YES a sólovek Steva Hacketta, jehož vliv díky charakteristické virtuózní kytarové hře mírně převládá a místy na sebe strhává veškerou pozornost. Squirův přínos lze naopak zaznamenat v podobě typicky "yesovské" zpěvnosti. S vokální stránkou si totiž oba hlavní protagonisté poradili sami a jejich charismatické hlasy společně báječně ladí a podtrhují decentně melancholickou a zasněnou atmosféru desky. Ve skladbě "Can't Stop the Rain" jim pak přizvukuje okouzlující zpěv Amandy Lehmanové.

Pánové zjevně nemají ambice tvořit spolu něco převratného či novátorského, "A Life Within a Day" spíš působí jako nostalgické ohlédnutí za minulostí, nicméně po všech stránkách příjemné a skladatelsky poměrně nápadité a svěží. Nenajdeme zde mnoho slabých míst, některé písně naopak patří k tomu nejlepšímu, co oba za několik posledních let stvořili. To platí především pro úvodní a zároveň titulní skladbu, dále "Aliens" či již zmiňovanou "Can't Stop the Rain".

Dílko projektu SQUACKETT je jako hezká vzpomínka z mládí. Zahřeje, trochu dojme a neopakovatelná atmosféra tohoto zážitku kdesi ve vás zůstane a budete se k ní chtít vracet. Přitom však nemusí jít o nic vyloženě významného, třeba jen obyčejný výhled z hory, kterou jste kdysi zdolali s partou přátel. Nostalgie, zasněnost a melancholičnost, kterými je album prošpikováno, velmi příjemně pohltí a umně zakryjí i těch pár nedostatků a slabších míst, stejně jako lehkou výrazovou neaktuálnost. Síla celé kolekce je především v tom, že dokáže pohnout emocemi a to pro mnohé může být nakonec tím nejdůležitějším faktorem.

sestava: Chris Squire – zpěv, baskytara, Steve Hackett – zpěv, kytary, harmonika, Roger King – klávesy, Jeremy Stacey – bicí, Amanda Lehmann – doprovodný zpěv, Dick Driver – kontrabas, Richard Stewart – cello, Christine Townsend – viola, housle
produkce: Roger King
1. A Life Within A Day
2. Tall Ships