1989 Panton (LP)
2001 Sony Music / Bonton (součást 2CD)
2013 Supraphon (CD)

čas: 44:47
styl: art rock

"Možná to nebyla tak převratná deska jako debutové dvojalbum, ale rozhodně Shutdown patřilo k tomu nejzajímavějšímu z roku 1989." (Honza Dědek - Instinkt 9/2013)

Druhé a současně poslední řadové album STROMBOLI vždy stálo a stále se nachází tak trochu ve stínu slavnějšího dvojalba z roku 1987. To sice působilo dojmem poněkud nesourodého slepence, bylo ale v češtině a zvláště na druhém kotouči nabízelo několik trvale uznávaných hitů, které ve své době byly zárukou nejen koncertních úspěchů. Přestože kytarista Michal Pavlíček tehdy mohl znovu provozovat PRAŽSKÝ VÝBĚR, obnovený pod názvem VÝBĚR, zatímco zpěvačka Bára Basiková byla nadále součástí skupiny PRECEDENS, ještě jednou se opět dostal ke slovu jejich společný projekt. Jeho třetím pilířem se stal baskytarista Jiří Veselý, ovšem v menší míře si zde zahráli také další členové předchozí sestavy, jmenovitě bubeník Klaudius Kryšpín a klávesistka Vendula Kašpárková, jež po jejich emigraci nahradili bubeník Jan Seidl a klávesista Roman Dragoun. Ambice byly zjevné a značné, skoro až světové, přesto šlo o poslední významnější explozi tohoto hudebního vulkánu.

"Sopka pak v roce 1989 vyhasla a neoživilo ji ani hlavně pro export určené album Shutdown, poskládané z kratších písniček klasické stavby." (Vojtěch Lindaur, Ondřej Konrád - "Bigbít" - Torst 2001, Plus 2010)

Roku 1989 vyšel nejprve singl s českými verzemi písní "Sandonoriko" a "Okolo ohňů" a pak i anglicky nazpívané album, přičemž o texty nebo jejich překlady se podělili Martin Němec, Michael Žantovský, Ondřej Hejma a Michal Horáček. Slova ale opět stála kdesi v dalekém pozadí za Pavlíčkovou hudební, instrumentální, aranžérskou či kompoziční perfekcí, jakož i nadále působivým zpěvem Báry Basikové, přestože její angličtina bývá nazývána příšernou a mnohé posluchače odrazuje. Album coby celek sice není příliš hitové, oproti předchozímu dvojalbu však působí mnohem celistvěji a drží více pohromadě. Jeho výrazová rozmáchlost sahá od rockově žahavé skladby "Abacus" po klavírně éterické "Scanners", mezi nimiž emotivní "Labyrinth" představuje skvělý spojovník. Neméně dobře dopadá funkyrockově roztančené "Around The Fires" či melodicky a rytmicky nesmírně přitažlivé "Back In The Castle", jenže jakožto naprostý vrchol bývá označováno majestátně a explozivně gradující "Sandonorico". Vyloženě varovně dopadá filmově použitá kompozice "Why", reagující na tehdy kulminující vlnu fanouškovské agresivity na fotbalových stadionech. Zpravidla jde o pozoruhodné artrockové opusy, jež mohou být považovány za klenoty, současně se však někomu můžou jevit nudně, chladně či příliš komplikovaně, jako třeba mírně experimentální skladba "Picturesque Bells". Přesto převažuje pocit čehosi víceméně zdařilého, co ve své době zůstalo poněkud nedoceněno a nečekaně zapadlo. Zřejmě to bylo zvoleným jazykem, vadnoucí činností souboru i nadcházející jinou dobou.

"Neprávem pozapomenuté dílo z období nejjiskřivějšího uměleckého souznění Báry Basikové s Michalem Pavlíčkem. Pro mnohé posluchače může být setkání s tímto projektem, do kterého se v emoční rovině promítla i reakce na rozpadlý vztah protagonistů, příjemným překvapením. Nadčasová nahrávka ukazuje Pavlíčka na vrcholu interpretačních i skladatelských sil. Svou náladou odpovídá jeho celoživotnímu uměleckému hledání s hlavou v oblacích, při němž však stojí nohama pevně na zemi." (Roman Jireš - Rock & Pop 4/2013)

Roku 2001 album vyšlo ve společném balení s nahrávkou, kde několik kompozic z repertoáru souboru hraje smyčcové těleso EPOQUE QUARTET. Zatímco toto vydání doplnily obě české singlovky, aktuální digipaková reedice je bez bonusů, obalově však plně vycházející z původního vydání. Nepochopitelně se jeví snad jen příliš natažené pauzy mezi skladbami, přesto ani ty nedokážou změnit nic na tom, že toto dílo zasluhuje větší pozornost, než jaká mu bývá přisuzována.

"Určitou symboliku nalézám už v samotném názvu elpíčka. Shutdown bychom snad do češtiny mohli přeložit jako Spadla klec. Je v tom cosi hrozivého, hořce osudového… a důvěrně známého. Přesto tuším v tom názvu i další významy: uvnitř nezměrně velké klece světa, omezeni lidskou nutností živit se, šatit, každý den usínat, hledáme své stezky v pokoře před nekonečným vesmírem, ale i s neudusitelnou hrdostí, nezměrně velcí, pomíjiví i trvající na cestách labyrintu uvnitř své klece zvané Země." (Michal Horáček - příloha LP - Panton 1989)

sestava: Michal Pavlíček - kytary, syntezátory, programované bicí, zpěv, Bára Basiková - zpěv, Jiří Veselý - baskytara, Klaudius Kryšpín - bicí, Jan Seidl - bicí, Vendula Kašpárková - syntezátory, Roman Dragoun - syntezátory, sbor, hosté - Miroslav Vitouš - kontrabas, Zdeněk Zdeněk - akustické piáno, syntezátory, Marcela Březinová - sbor, Naďa Nosková - sbor, Lešek Semelka - sbor, Vilém Čok - sbor, Michal Horáček - recitace
produkce: Michal Pavlíček
1. Abacus (Počítadlo)
2. Labyrinth (Labyrint)