06.09.16

06.09.16

29.08.16

1997 Bonton Music
2013 Supraphon

čas: 53:26

"Byla to první porevoluční, a tedy svobodná deska Pražského výběru - publikum na ni čekalo až do roku 1997. Těžko mohla konkurovat prvním dvěma deskám, které měly pel zakázanosti a nezpochybnitelně nadčasové hity." (Honza Dědek - Instinkt 16/2013)

Jestliže pro osmdesátá léta měl PRAŽSKÝ VÝBĚR naprosto zásadní význam, v následující dekádě jeho role pohasínala. Michael Kocáb se věnoval zejména politice a odsunu sovětských vojsk, k čemuž sice bylo připraveno turné, ovšem na pár let zcela poslední. Michal Pavlíček provozoval BSP a BIG HEADS, Vilém Čok kapely NOVÁ RŮŽE a DELIRIUM, zatímco Klaudius Kryšpín žil v Austrálii, kde hrál například s BLOODSTONE. Až někdy kolem poloviny devadesátých let přišel čas pro koncertní návrat a následně také zbrusu nové album, jež vyšlo na konci roku 1997. Přestože je všeobecně považováno za třetí, vše je spornější, pokud se vezme v potaz živé "Adieu CA" nebo prastará jazzrocková "Žízeň", přesto ale lze tvrdit, že v rámci klasických sestav, ať už s Hrubešem či Kryšpínem, jde opravdu o třetí studiový počin. Protože však ty předchozí vyšly pod dobově vynucenými názvy "Pražský výběr" a "Výběr", pánové se, tentokrát již dobrovolně a za cenu vědomého nesmyslu, rozhodli v tomto zkracování pokračovat. Po deseti letech se opět sešla osvědčená sestava, nicméně s tou změnou, že Kocáb se leckde obešel bez kláves, zatímco Čok sice všude přispěl zpěvem, leč baskytarově byl částečně upozaděn a větší prostor dostal slovenský host Marta Minárik, tehdy člen megapopulární LUCIE.

Nahrávka představuje pestrou směs artrockové bombastičnosti, hardrockové syrovosti, odlehčených momentů a nově i náznaků tehdy progresivní moderně taneční hudby. Zachytit lze také velmi pozdní dozvuky novovlnné atmosféry, byť celek tentokrát působí tak trochu rozvážnějším a v dobrém smyslu profesorským dojmem. Textově se citelně prosazuje písničkář Vlasta Třešňák, jenže ať už je autorem slov kdokoli, znovu je v nich značná dávka absurdna či podivných jazykových vylomenin. Ačkoli album působí vyrovnaným dojmem, nepatrně z něj ční ve všech směrech nápaditý otvírák "Tož vem to ďas", podivným žvaněním otevřená a místy metalově zběsilá palba "Melem, nemelem, všechno semelem", skoro až psychedelicky zamlžené "Ách jó, jak já jsem línej", jehož rozespalost se v samém závěru alba připomíná utajeným a poněkud zbytečným přídavkem, jakož i šansonově plouživý "Stín", přecházející do mocně gradovaných pasáží. Za zmínku stojí i "Tajtrló", dobově poplatná "Mobilizace - debilizace", melodičtější "Magdalena" nebo roztančený "Nekonečnej mejdan". Tyto i ostatní skladby jsou vesměs strhující ukázkou odvěkého kompozičního a instrumentálního umění obou klíčových aktérů, přetékají hudebními i textovými nápady, přesto nepřekročily stín minulosti.

Některými posluchači chválené a jinými přehlížené album původně vyšlo v podobě listovací knížečky, vylepšené kruhovým výřezem, který ve spolupráci s potiskem disku měl efekt jakéhosi malého orloje. Tato specialitka sice tentokrát chybí, přesto jde o vkusně provedený trojpanelový digipak s vloženým bookletem, kde vše znovu vychází z osvědčeného seskupení vážných tváří, smějících se obličejů nebo rozšklebených ksichtů. Čiší z nich zřetelné muzikantské sebevědomí, ale možná i tehdejší určité obavy z přijetí tohoto alba. Oprávněně, neboť obojí z něj vyvěrá dodnes.

"Běr polistopadového Pražského výběru je typickým příkladem nahrávky, která se bohužel minula s dobou i posluchači. Zatímco mnohé desky jsou vlivem okolností přeceňovány, jiné neprávem upadnou v zapomnění." (Roman Jireš - Rock & Pop 5/2013)

sestava: Michael Kocáb - zpěv, klávesy, sbor, Michal Pavlíček - kytary, klávesy, zpěv, sbor, Vilém Čok - baskytara, zpěv, sbor, Klaudius Kryšpín - bicí, hosté - Marta Minárik - baskytara, Milan Cimfe - baskytara
produkce: Michael Kocáb & Michal Pavlíček
1. Tož vem to ďas
2. Joker