PRECEDENS - 30 let

PRECEDENS - 30 let

2012 EMI

čas: 77:21
země původu: Československo / Česko
styl: pop / rock / novoromantismus

Skupina PRECEDENS, zejména v osmdesátých letech jedna z těch tuzemsky významnějších, v loňském roce završila třicet let své existence. Při této příležitosti připravila bilanční výběrové album, mapující to nejpodstatnější z dosavadní tvorby, byť kupodivu ne ze všech období.

Soubor začal vystupovat na jaře 1982 a u jeho zrodu stála dvojice, která krátce předtím tvořila těleso DUŠEVNÍ HROB. Jenže zatímco skladatel, textař, klávesista a občas i zpěvák Martin Němec je klíčovou osobou souboru po celé ty tři dekády, jeho poněkud kontroverzní kolega Jan Sahara Hedl zde vydržel jen asi dva roky. Další zásadní personou se stala zpěvačka Bára Basiková, podílející se již na legendární demonahrávce "…co nám zbejvá…" z let 1983 až 1984. Tuto počáteční éru, později občas nazývanou přiléhavým označením PRAPRECEDENS, však aktuální výběr zcela pomíjí.

Vše proto startuje až prvními oficiálními nahrávkami z druhé poloviny osmdesátých let, vydanými na úspěšných deskách "Doba ledová", "Věž z písku" a "Pompeje", přičemž z těch dvou starších byl tehdy sestaven debutový kompaktní disk "Dívčí válka". Pokud jde o ony čtyři počiny, pak hlavně titulní písně toho prvního a posledního se staly značně oblíbenými hity. Zároveň podstatně nastínily vývoj kapely, jež z původních syrově alternativních a později novovlnných kořenů dospěla k obecně stravitelnějším a bezmála až popově znějícím písničkám, občas přiřazovaným k tehdy modernímu novoromantismu. Dominantními rysy se staly především Němcovy výrazné klávesy či Basikové jedinečný zpěv, ale také velmi prazvláštní texty a z toho všeho plynoucí místy pochmurná atmosféra. Zpěvačka sice souběžně působila s Pavlíčkovými STROMBOLI a na určitý čas je dokonce upřednostnila, ale naštěstí se pěvecky prosazoval také kytarista Vladimír Dvořák, jakož i samotný kapelník. Celé toto slavné období však zde připomíná pouhých šest songů, možná s ohledem na někdejší výběr "The Best Of", čerpající výhradně z této doby, jež je patrně tou historicky nejklasičtější a nejproslulejší.

Přestože následující projekty nebyly označeny názvem PRECEDENS, nahrála je do značné míry stejná sestava a jsou proto připomenuty také tímto diskem. Zatímco Basikové sólový debut čerpal z mnoha autorských zdrojů, o navazující desku "Viktorie královská" se plně postaral Němcův BASIC BEAT a její pestrost naznačuje nadoblačně se vznášející "Létací kůň", rocková hitovka "Soumrak bohů" a křehce éterické "Kristiáne, vstávej!" od Ravena. Žel, další zpěvaččinu kariéru začaly ovlivňovat a rozmělňovat nejprve muzikály a později "gregoriany". Byť zpočátku ještě chvíli přizvukovala, jak dokazuje příjemný hitík "Tisíc jmen", na scénu se vrátil znovunalezený Jan Sahara Hedl, s nímž byla připravena uznávaná a chválená alba "Tajnej svatej" a zde nezastoupené "Šílený pondělí". Leč dotyčného divná povaha se opět projevila a tak ani toto období nemělo příliš dlouhého trvání.

Pro obnovený start s původním názvem byl objeven nesmírně talentovaný zpěvák Petr Kolář z kapely SARAH a s ním připraveno nejen dobově přehlížené, ale také tímto výběrem zcela opomenuté album "La La Lá". Naopak velmi výrazně je přítomné mnohem pozdější "Držhudbu!", odkud pochází i známá hitovka "Anděl". Leč zpěvák nejprve posílil ARAKAIN, aby se za pár let vydal na mimořádně úspěšnou sólovou dráhu. Řešením se ukázal být návrat popově potřísněné Basikové, s níž realizované a na této výběrovce početně zastoupené album "Aurora", v azbuce jako "Abpopa", bylo důstojným navázáním na starou minulost, žel s mnohem menším dopadem. Jako host zde zpívá rovněž Dáša Součková, jinak protagonistka Němcova souběžného, personálně provázaného a v posledních sezónách více aktivního projektu LILI MARLENE, pojatého rockově šansonovým způsobem.

PRECEDENS v posledních letech stojí tak trochu na vedlejší koleji. Tento třicetiletý výběr jej připomíná sice neúplně, přesto solidně. Jednotlivá období jsou zde zastoupena velmi nerovnoměrným až možná podivným způsobem, zásadní hitovky jsou tu ale víceméně všechny.

sestava: Martin Němec - klávesy, zpěv, Bára Basiková - zpěv, Jan Sahara Hedl - zpěv, Petr Kolář - zpěv a několik dalších
1. Doba ledová (Basiková, Němec - 1987)
2. Věž z písku (Basiková - 1988)