29.08.16

KATAPULT - 50 let hraju rock

KATAPULT - 50 let hraju rock

2013 EMI (2CD)

čas: 75:41/76:54
země původu: Československo/Česko

Zřejmě nezničitelný KATAPULT se stále hlásí o pozornost, a to navzdory tomu, že před pár lety kolem něj smrtka kroužila opravdu vehementně a vybrala si hned několik obětí. Nejen Jiří "Dědek" Šindelář, ale i další členové souboru v rychlém sledu odešli tam, odkud se nevrací. Olda Říha zůstal sám, přesto "s pomocí přátel" a v silně omlazené sestavě pokračuje dál. Ať už si o jeho hudební tvorbě lze myslet ledacos a případně i mnoho špatného, z jeho osoby sálá a vyzařuje tolik pravověrného rockerství, že minimálně v tomto směru zasluhuje snad i trochu toho respektu.

Nechce se tomu věřit, ale hlavní protagonista poprvé vystupoval už někdy v roce 1963, což znamená, že letos slaví nejen 65 let svého života, ale i 50 let na jevišti. Při této příležitosti byla sestavena zbrusu nová výběrovka, která navazuje na v letech 1991, 1994 a 2002 vydané tři díly kompilace "Hit Album" a zatím nejreprezentativnější výběrové dvojalbum "Grand Greatest Hits" z roku 2006. Snad proto, aby se obsažené nahrávky zbytečně neopakovaly, byla zvolena poněkud netradiční koncepce. Nejde totiž o běžné "best of" plné těch největších hitovek, ale spíše tak trochu volněji pojatou procházku historií, vedle těch nejprovařenějších písní připomínající i některé méně známé věci, hlavně však rozdělenou na studiový a koncertní kotouč, což se jeví jako solidní nápad. A to přesto, že tuto rockovou legendu představuje v tom dobrém, jenže zároveň i daleko horším světle.

První disk se jmenuje "Classic" a je výběrem studiových nahrávek. Hned na startu jsou spotřebovány vůbec nejslavnější pecky "Až…", "Hlupák váhá", "Lesní manekýn" a "Půlnoční závodní dráha", všechny z druhé poloviny sedmdesátých let, jimž se může rovnat snad jen stejně staré "Blues", o něco mladší "Někdy příště" nebo silně nedoceněné "Chodníkový blues". Ostatní přítomné položky jen velmi zřídka nabízejí nějaký výraznější nápad, většinou se utápějí v tuctovosti a při svém převážně chronologickém řazení jasně a zřetelně dokreslují, kterak lze jít od deseti k pěti.

Zařazeny jsou také dvě novinky, jež už sice vyšly na loňském živáku, ale tentokrát jde o jejich studiové verze, v obou případech s výrazným pěveckým podílem mladšího osazenstva nynější sestavy. Zatímco "Oči" působí dojmem hodně nudné, únavné a rozbředlé balady, kterou je třeba přežít, o poznání lepší a údernější "Made in Rock 'n' Roll" představuje hudebně i textově ten naprosto nejklasičtější říhovský bigbít, jakých on zplodil už několik. Se všemi k tomu patřícími klišé.

Druhý disk nese označení "Live" a jde tudíž o výběr z koncertních nahrávek. Jednoznačný vrchol tvoří "Vlaky v hlavě", schelingerovskými či párplovskými citacemi roztažené do délky více než osmi minut, jimž výborně sekunduje podobně nabobtnalý "Katapult". Obě tyto položky jsou dokladem čiré radosti z hraní a podpořeny naprosto zaslouženým aplausem publika. Zmínit lze ještě některé známé balady, k nimž patří gellnerovské "Všichni mi lhali", lehce zkrácený "Vojín XY" a dále "Smutná nevěsta" nebo "Já nesnídám sám". Zbytek je opět jen sotva průměrným bigbítem.

Vícero dalších, byť přece jen menších hitovek, zcela chybí. Jak již bylo řečeno, jejich místo zde zabírají melodicky nudné, rytmicky těžkopádné a instrumentálně úsměvné songy, znějící jako křečovitý odvar oněch dávno zlidovělých a s určitou tolerancí dodnes poslouchatelných popěvků. Zatímco právě ony jsou, byť často k nelibosti některých kulturně vyspělejších jedinců, zařaditelné mezi českou rockovou klasiku, ty ostatní a zde žel převládající kousky zůstávají v jejich stínu a větší dopad mají jen v okruhu těch nejpravověrnějších fanoušků. Jenže s tímto trochu smutným údělem se ale potýká drtivá většina tuzemských rockových veteránů a ani tito žel nejsou výjimkou.

Přestože samotné rozdělení výběru na studiovou a koncertní část má něco do sebe, konkrétní náplň obou disků není tak úplně reprezentativní a vedle trvalých hitů nabízí i několik málo spíše podřadných položek. Pokud někdo touží po základním přehledu o tvorbě této kapely, lze mu doporučit především sedm let starou a zdařilejší výběrovku "Grand Greatest Hits". Ta aktuální má pouze doplňující význam a je spíše jen poctou Říhovu výročí než souhrnem toho nejlepšího.

sestava: Olda Říha – kytara, zpěv, Jiří "Dědek" Šindelář – baskytara, Andy Budka – baskytara, Anatoli Kohout – bicí, Jaroslav Kadlec – bicí, Milan Balcar – bicí, Michal Šindelář – bicí, Ondřej Timpl – bicí
CD 1 – Classic
1. Až… (1979)
2. Hlupák váhá (1978)