06.09.16

29.08.16

1984 RCA

čas: 32:33
země původu: Irsko
styl: soundtrack

Kdo by neznal anglickou legendu z konce 12. století o Robinu Hoodovi. Kdo nikdy neslyšel o meči, ukutém božským kovářem Waylandem – o Albionu. Vždyť na toto téma byla v průběhu desítek let natočena spousta filmů a seriálů. Českému divákovi (hlavně generaci dnešních třicátníků) asi nejvíce v paměti utkvěl televizní seriál s Michaelem Praedem v hlavní roli. I když u nás běžely pouze první dvě řady (13 dílů), zbývající epizody (už s "novým" Robinem) byly k vidění na polské televizi. Snad všichni jsme v dětství přímo hltali dobrodružství odvážného Robina z Loxley.

Kromě příběhů o zbojníkovi a jeho družině zde byla i neméně zajímavá hudba, kterou k tomuto seriálu složila kapela CLANNAD. Tenhle irský rodinný klan působí na hudebním poli od začátku 70. let a toto byla jeho první zkušenost s filmovou muzikou. I když hudba nebyla komponována přímo do seriálu, ale kapela udělala nejdřív nahrávku a její fragmenty byly později vloženy do jednotlivých scén, přesto působí podmanivě a i díky ní budete vtaženi do děje. O její kvalitě svědčí např. fakt, že za tento soundtrack CLANNAD získali ocenění za nejlepší originální televizní hudbu.

"Byl to pro nás ohromný milník. A velká zkušenost. Seznámili jsme se s režisérem, herci, autorem scénáře. Procházeli s nimi lokality v okolí Bristolu… To bylo něco úplně jiného než být jen zavření ve studiu! Úplně jsme se nechali vtáhnout do děje. Nejprve jsme doprovodili hudbou třináct dílů, a pak jich najednou bylo dvacet šest!" vzpomněla kdysi v jednom rozhovoru zpěvačka Máire.

Při poslechu se stačí zasnít a sami si prožijete dobrodružství anglosaského hrdiny, pobíhajícího hlubokými hvozdy Sherwoodu. Nejznámější je asi úvodní znělka "Robin (The Hooded Man)", která v roce 1984 vyšla i na vinylovém 7"EP, a kterou CLANNAD později umístili na svou výběrovku "Past Present". Ale i ostatní skladby rozhodně stojí za poslech, protože v pravý moment dokáží zvolnit nebo naopak vygradovat. Namátkou to jsou emotivní "Strange Land", krátká "Battles" úderně podkreslující šarvátky s šerifovými vojáky nebo závěrečná pozitivně laděná "Ancient Forrest" nechává plně vyniknout podmanivý zpěv Máire.

Magická hudba bratří Brennanových vychází z tradiční gaelské hudby a starého folku, včetně používání dobových nástrojů, a tím navozuje tu správnou atmosféru starodávných dob. Je to náladová muzika plná emocí, ať už v instrumentální podobě, nebo to jsou klasické písně s hlavním zpěvem doprovázeným sbory v pozadí. I tak do ní hudebníci vkládají spoustu vlastní invence, díky čemuž jsou tak oblíbení. Na jednu stranu je to geniální muzika, která ovlivnila pěknou řádku umělců (schválně nejmenuji), na druhou stranu tato kapela zůstává jaksi skromně v ústraní.

Tohle je snad jeden z mých nejoblíbenějších soundtracků (hned vedle třeba "The Last of the Mohykans", kde mají mimochodem CLANNAD skvělou skladbu "I Will Find You"). Člověku se ani nechce věřit, že to bude příští rok už 30 let, co tato hudba doprovázela skvělého lučištníka v boji proti bezpráví a útlaku!

sestava: Máire Brennan – zpěv, harfa, Pól Brennan – akustická kytara, příčná flétna, píšťala, klávesy, zpěv, Ciarán Brennan – kontrabas, syntezátory, akustická kytara, zpěv, Pádraig Duggan – mandolína, akustická kytara, zpěv, Noel Duggan – akustická kytara, zpěv
produkce: Tony Clarke
1. Robin (The Hooded Man)
2. Now Is Here