29.08.16

Václav Neckář - Největší hity 1965 - 2013

2013 Supraphon

čas: 75:56
země původu: Československo/Česko
styl: pop

Zpěvák Václav Neckář v minulosti bilancoval již několikrát. Poprvé v roce 1986, kdy vyšel dvojitý vinyl "Pokus o autoportrét", lehce doplněný a kompaktně vydaný roku 2003. Lepším dojmem působí další dvojitý výběr "40 hitů" ze sezóny 2006 a ještě rozmáchleji trojdiskový "Život" z roku 2011. Pouhé dva roky poté a tudíž u příležitosti zpěvákových sedmdesátin je na světě další bilance, kdy tentokrát jsou největší hity vtěsnány na jediný disk.  Na jednu stranu je sice pravda, že až na bonusovou novinku zde není vůbec nic, co by jeho posluchači dávno dobře neznali, na druhou stranu však lze tvrdit, že výběr je sestaven velmi dobře a přináší opravdu ucelený výběr těch nejslavnějších písní, kde v podstatě nic opravdu důležitého nechybí a víceméně ani nepřebývá.

Převážnou většinu nahrávek z hitově nejplodnějších let 1965 až 1970 sice nahrály popové orchestry, což však v oné době ještě nebylo známkou podřadnosti, nýbrž téměř tím nejlepším z tehdejší tvorby. Rozhodně je to i případ slavné kytarovky "Tu kytaru jsem koupil kvůli tobě", kterou mnohem později ještě více proslavily filmové "Pelíšky". Dokonce přímo pohádkový původ mají písně "Miluju a maluju" a "Znám jednu krásnou zahradu", které napsal tehdy teprve sedmnáctiletý Jan Hammer, přičemž v té druhé se vyskytuje právě ona "Šíleně smutná princezna" Helena Vondráčková, jejíž hlas zdobí rovněž "Stín katedrál". Mezi velké hity těch let však jistě patří také písně zahraničního původu "Ša-la-la-la-li" a "Massachusetts", stejně jako autorsky ryze české, ale o nic menší hity "Lékořice", "Jak ten čas letí", "Dobrá zpráva", "Láska má" a rozvernější "Dr. Dam di Dam", které jejímu protagonistovi zajistily v té době mimořádnou popularitu a mnoho bronzových Slavíků.

Bratrem Janem Neckářem vedené BACILY jsou poprvé podepsány pod textařsky excelentní převzatou baladou "Kdo vchází do tvých snů (má lásko)", jíž silně konkuruje "Chci tě líbat" a přibližuje se vítězná bratislavská lyrovka "Tvým dlouhým vlasům". Schází cokoli z poměrně ceněného, ale přece jen méně hitového alba "Tomu, kdo nás má rád", stejně jako z většiny koncepčních projektů, z nichž pouze ten nejslavnější z nich, tedy "Planetárium", je přítomen jedinou písní "Potulný hráč". Chybět však nemůže "Je ráno, Anno", ale ani písně "Mademoiselle Giselle" a "Mýdlový princ", jejichž lehce rockový nádech pak ještě více propuká o pár let později skrze "Lásko ztracená". Především období sezón 1976 až 1980 bylo neskutečně úspěšné a vedlo k několika stříbrným Slavíkům, žel v průběhu dalších let zpěvákova někdejší popularita začala sice pozvolna, ale zjevně uvadat.

Po revoluci se Václav Neckář dlouhá léta pohyboval tak trochu na okraji obecného zájmu, nepříjemná mozková příhoda se ale stala zárodkem nového startu. Na tomto výběrovém albu se to projevuje tak, že po repertoárově čtvrtstoleté mezeře následuje předloňská chrámově vznešená balada "Půlnoční" a finále tvoří letošní docela zdařilá novinka "Podzim", obě s autorským nebo interpretačním podílem o generaci mladších lidí jako Švejdík, Neuwerth či Muchow.

Přestože na zde vybrané hity lze nahlížet různě, většinou jim nelze upřít, že přežily několik desetiletí, víceméně nezestárly, často disponují melodickým či někdy též básnickým půvabem a v rámci mnohdy pofidérní populární hudby patří spíše k tomu vkusnějšímu.

sestava: Václav Neckář – zpěv, Helena Vondráčková – zpěv (3,6), Jan Neckář – zpěv (19,20), Taneční orchestr Čs. rozhlasu (1,11,14), Orchestr Karla Vlacha (2), Sbor Lubomíra Pánka (2,7), MEFISTO (3,4), Filmový symfonický orchestr (5,6), Orchestr Karla Krautgartnera (7-9), Duo Irena a Olga (8,9), Orchestr GOLDEN KIDS (10), BACILY (12-21), UMAKART (22) a mnoho dalších
1. Tu kytaru jsem koupil kvůli tobě (1965)
2. Lékořice (1966)
3. Stín katedrál (+ H. Vondráčková – 1966)