06.09.16

06.09.16

29.08.16

HUDBA PRAHA 1983-2013 - ...all the best!!!

2013 Parlophone

čas: 75:31

Legendární HUDBA PRAHA naznačuje třicet let od okamžiku navázání na režimně zakázanou skupinu JASNÁ PÁKA, a při této příležitosti sestavila nový výběr. Ten první vyšel roku 1994, zahrnoval období prvních deseti let, byl zaštítěn jmény obou souvisejících kapel a nesl název "Starý pecky (a tak dál…)". Ten aktuální na něj plynule navazuje, to znamená, že obsahuje songy ze všech následných studiových či koncertních nahrávek, nicméně včetně dvou písní, které už byly přítomny na prvním výběru, ale na tom novém jsou zachyceny v tentokrát živém provedení.

Začátek obstarávají letošní novinky, které pokračují v tolik tradiční linii interpretačně obyčejného, ale melodicky chytlavého bigbítu, stojícího na typicky dominantním souznění mužských a ženských hlasů. Přestože tyto nové písně jsou vcelku solidní a v tomto směru velmi vyrovnané, současně je zřejmé, že starým osvědčeným hitům dávných let se rovnat nemůžou.

Následují nejlepší a nejznámější písně z obou těsně předrozpadových alb z poloviny devadesátých let. Zatímco z toho prvního byly zařazeny hitovky "Časy zlý", "Realita" a titulní "Maják", to druhé přibližují podobně zdařilé kousky "Nebudem", "Asi to s námi jde z kopce" a titulní "Divoký srdce", jehož název se stal předobrazem další Ambrožovy formace, a dále skvělá, Jimem Čertem inspirovaná "Marijuana", či pro tu dobu příznačná balada "Čau Amore". Přestože už za pár let došlo k návratu a další intenzivní koncertní činnosti, opravdu dlouhá léta se čekalo na novou studiovku, z níž je zde připomenuta titulní "De Generace" a nově nahraná prastará vykopávka "Uleť".

Závěrečnou fázi obstarávají koncertní verze některých starších písní. Živák "Nashledanou" zastupuje "Zákon o zachování energie", zatímco z "25 pecek" je toho vybráno mnohem více, jako třeba chytlavé "Všechno je naopak", pesimisticky smířené "Je to zlý" či rockově ostřejší "Máma táta". Pěknou tečku představuje beznástrojově laděné, tedy pouze zpívané a broukané "Sladce spi". Zvuk těchto nahrávek není optimální, odvěké síle oněch písní však ublížit nemůže.

Jestliže skoro dvacet let stará první výběrovka obsahuje téměř výhradně samé historicky dostatečně prověřené hitovky, na té čerstvé je jich sice také pár, jejich koncentrace je však přece jen o něco nižší. Zcela tedy chybějí ty nejstarší jasnopákovské hity "Pal vocuď, hajzle!", "Špinavý záda" či "Majolenka", ale také pozdější trvalky z osmdesátých a počátku devadesátých let, takže to opravdu nutno brát tak, že tento výběr časově navazuje na ten předchozí. Období posledních téměř dvaceti let je zmapováno zřejmě dobře, včetně několika koncertních připomínek výrazných pecek ze staršího repertoáru, čímž je alespoň částečně dosaženo kýžené hitové kompletnosti.

Pozornost zasluhuje také vcelku unikátní obal, jehož přední stranu si může každý samostatně polepit přiloženými kulatými samolepkami. Může přitom buď respektovat jejich bookletové rozmístění nebo si je rozmístit podle sebe a tedy jakýmkoli jiným způsobem.

Vrcholy: "Maják", "Marijuana", "Čau Amore", "Je to zlý"

sestava: 2013: Michal Ambrož – zpěv, kytara, Vladimír Zatloukal – kytara, zpěv, Jiří Jelínek – baskytara, Karel Malík – saxofon, zpěv, Vítek Malinovský – saxofon, zpěv, Michael "Šimon" Šimůnek – bicí, Kristýna Peteříková – zpěv, Alena Sudová – zpěv; 1995–2010: různá sestava
1. Stůj co stůj (2013)
2. Už nemám kam se vrátit (2013)
3. Rozvrat (2013)