TITANIC - Metal Celebration / Ábel / 3

TITANIC - Metal Celebration / Ábel / 3

reedice – 2x 2010 / 1x 2011 vlastní náklad

čas: 78:56/41:14/41:18
země původu: Československo/Česko
styl: heavy/speed

Brněnská heavymetalová legenda TITANIC právě vydala "Double Time", tedy přesně po dvaceti letech zbrusu nové řadové album, ovšem ještě než na něj recenzně přijde řada, pár let staré reedice nabízejí možnost se ohlédnout za staršími nahrávkami této kapely.

Roku 1985 byl na dně Atlantského oceánu po více než 73 letech konečně objeven vrak zaoceánského parníku Titanic. Právě někdy v oné době vznikl stejnojmenný metalový soubor, který písní "Simulant" brzy pronikl i do rozhlasového pořadu "Větrník". Roku 1987 se stal sice jedním z oceněných laureátů tehdejší svazácké přehlídky Rockfest, ale také terčem televizního pořadu "Aktuality", jehož redaktoři Uhlík a Mrzena skupině vyčetli, že její "stereotypní rytmus láká velmi specifické publikum", dále že prý nemá mnoho společného s uměním či hudbou a nepatří ani na tyto přehlídky. Díky dokumentárnímu cyklu "Bigbít" lze toto blábolení nalézt v čase 1:00 až 3:00 zde:

Přesto u příležitosti dalšího Rockfestu vyšel větrníkovský singl se skladbou "Vizáž", která se následně objevila na kompilaci "Rockmapa", zatímco souběžně šířený rockmapový singl nabídl písně "Figurína" a "Bludnej kruh", jež se pak v jiné verzi objevily také na albu.

Metal Celebration (1989)

LP 1989 Opus / 2CD 2009 Underground / CD 2010 vlastní náklad

Přestože české interprety vydával výhradně Supraphon nebo Panton, což byla jediná tehdy existující hudební vydavatelství, v září 1989 vydanou první desku této kapely překvapivě vydal slovenský Opus. Po několika česky či anglicky zpívaných deskách skupiny CITRON šlo historicky o teprve druhý domácí metalový soubor, který se dočkal vydání dlouhohrajícího alba. Zelenomodrý obal s drakem však tehdy neprošel a byl nahrazen černým obalem se žlutým logem, kde je pouze malý dráček na zadní straně. Několik málo exemplářů s plnohodnotným obalem, původně snad určených jen pro zahraniční trh, se dostalo do obchodů teprve až pár měsíců po změně režimu.

Na metalově naprosto nenasyceném trhu album slavilo obrovský prodejní úspěch a skupinu zařadilo do té nejpřednější linie tehdejší tuzemské kovové scény. Přestože nechybějí téměř až blackmetalově potemnělé skladby "Ďábelská mumie" a ponurou mezihrou vybavený "Démon", většina písní se nese ve znamení heavymetalové tvrdosti, speedmetalové svižnosti a místy snad i thrashmetalové razance. Odlehčení nabízí populární balada "Figurína", jejíž křehce akustická krása postupně tvrdne a narůstá do vskutku velkolepé sborové gradace. Podobně slavná je přimíchaným aplausem poháněná hitovka "Simulant" a samozřejmě také titulní nářezovka "Metalový svátek", byť z dnešního hlediska vybavená poměrně úsměvným textem. Ani ostatní skladby nejsou špatné a tehdy zaujaly, s odstupem času však slouží především jako dokument těch časů. Přestože lze poukázat na zručnou instrumentaci, schopný zpěv, solidní zvuk či dobově poplatné texty, podstatné je, že toto album bylo jedním z prvních a i přes zjevnou rezervu proto patří mezi českou metalovou klasiku.

Původně pouze vinylové album vyšlo roku 2009 formou dvojdiskové edice s četnými bonusy, hned po roce ovšem vyšla i tato jednodušší edice. Její bonusovou součástí jsou obalově blíže nespecifikované koncertní nahrávky, které jsou podle očekávání zvukově trochu slabší, nicméně písňově velmi dobře identifikovatelné, stejně jako dobové singlovky z roku 1988.

hodnocení: 60 %

Ábel (1990)

LP 1990 Opus / CD 2010 vlastní náklad

Druhou desku v prosinci 1990 vydal znovu Opus, jehož logo je lehce nepatřičně ponecháno rovněž na nové edici. Přestože album ani zdaleka nedosáhlo prodejní úspěšnosti debutu, nejenže plně navazuje na jeho údernost, ale ještě více rozvíjí a zvýrazňuje mnohé jeho rysy a kvalitativně jej zcela vyrovnává či dokonce i předčí. Mezi vrcholy patří nezadržitelná speedthrashová palba "Tchýně", sborový refrén titulní skladby "Ábel", z jemnosti do vypjatosti plynoucí balada "Stále tě chci", ale i třeba kompozičně dobře vystavěný "Kazatel svědomí". Za pozornost stojí také obě instrumentálky, tedy svižné "Allegro" a vznešenými varhanami předznamenaná "Viva musica", ani ostatní songy však neklesají pod hranici solidnosti. Zřejmě vůbec nejlepší a nejvyspělejší nahrávka souboru vyniká brilantní bubenickou prací, ale ač nedoceněna, patří k nejlepšímu českému metalu té doby.

hodnocení: 70 %

Někteří členové se však následně vrhli na podnikání, složení skupiny se často měnilo a její popularita začala velmi prudce klesat. Výrazně obměněná sestava chystala album nazvané "Memento Mori", jež ale nevyšlo, a moc dlouhého trvání neměl ani krátce používaný název TITANIC INOVATION, pod nímž je kapela zachycena v encyklopedii "Ohlasy písní těžkých".

3 (1993)

CD 1993 Monitor / CD 2011 vlastní náklad

Třetí album bylo zaštítěné pouze pořadovou číslovkou "3", Monitor jej vydal na podzim 1993 a oproti oběma předchozím deskám působí nejen měkčím, ale zejména trochu bezradným dojmem. Záměrně neumětelský začátek alba je sice po chvíli uveden na pravou míru, přičemž kytarista svou dovednost prokazuje také skrze instrumentálku "Dobytí ráje", přesto se ukazuje, že precizní muzikantské výkony nejsou vším, a převážně heavyrockové skladby jsou pouhým stínem těch starších. Zatímco "Vejdi dál", motorkářská "Janny" či balada "Sedm dní" představují alespoň průměr, stejně jako přece jen ostřejší "Beznaděje", svižný "Útěk na Alcatraz" a zběsilý "Otloukánek", ostatní songy jdou ještě výrazněji níže. Není divu, že album tehdy prošumělo bez větší pozornosti.

hodnocení: 40 %

Roku 1996 pak ještě vyšlo převážně ploužákové album "Rockové balady" a v roce 1998 totéž s jiným obalem pod názvem "Requiem", ale to je pouze neřadová nahrávka, kde polovinu obsahu tvoří znovu nahrané pomalé písně právě z těch předchozích tří alb. Krátce na to nastal dočasný konec, kapela se po vzoru slavného parníku potopila a pár let o ní nebylo slechu.

sestava: Metal Celebration: Zdeněk Černý – zpěv, kytara, Miroslav Horňák – kytara, sbor, Milan Hanák – baskytara, sbor, Stanislav Fric – bicí, sbor / Ábel: Zdeněk Černý – zpěv, kytara, Georgi "Žoro" Enčev – kytara, sbor, Milan Hanák – baskytara, sbor, Stanislav Fric – bicí, sbor / 3: Bronislav Mikulinec – zpěv, Georgi "Žoro" Enčev – kytara, sbor, Milan Hanák – baskytara, sbor, Josef Cigánek – bicí
Metal Celebration (1989)
1. Ďábelská mumie
2. Mistr čas