29.09.16

06.09.16

06.09.16

29.08.16

2013 Supraphon

čas: 49:15

Neskutečné padesátiny slavící OLYMPIC letos na jaře postihla opravdu smutná událost, kdy naprosto nečekaně zemřel nejmladší člen souboru, bubeník Milan "Ferda" Peroutka, jenž zde působil dlouhých sedmadvacet sezón. Není tedy žádného divu, že právě jeho památce je věnováno zbrusu nové album, kde jej za bicí soupravou nahrazuje "stálý host" Martin Vajgl.

Strašlivě stará kapela, jež před půlstoletím již existovala a každým dalším dnem zvyšuje český či skoro i světový rekord v délce působení rockového seskupení, přichází s novou řadovkou po dlouhých šesti letech, což je v jejím případě rovněž rekord. Nic na tom nemění skutečnost, že v onom mezidobí vyšlo vánoční album, Jandova sólovka, několik reedic, po čtyřiceti letech restaurovaná francouzská deska či hned deset retrospektivních živáků z Malostranské besedy.

Pod vlivem smutku se Petr Janda pustil do nové tvorby a za velmi krátkou dobu ze sebe vychrlil větší množství skladeb, z nichž formou užšího výběru bylo sestaveno vcelku vyrovnané album. Žádná píseň nebudí vyložené nadšení, současně se však žádné z nich netřeba hrozit. Není zde ani jeden okamžitý prvoposlechový hit, který může konkurovat staré klasice, přesto několik v dobrém smyslu obyčejných a poměrně slušných písní, jež zdobí většinou výrazné melodie a solidní kytarové či klávesové motivy, které při opakovaném poslechu mají schopnost zaujmout. Zdaleka ne všechno působí zcela dotaženě, ovšem není zde téměř nic, co by nějak vadilo či tahalo za uši.

Přestože převažuje střední a pomalejší tempo, album jako celek nepůsobí až tak staře, unaveně nebo rezignovaně, jak by leckdo mohl předpokládat, a místy z něj vyloženě prosakuje chuť to ještě nevzdat a nepodlehnout svému věku. Mnohé písně sice připomínají něco z minulosti, přesto jde o důstojnou nahrávku starých pánů, od nichž nelze očekávat žádné experimenty nebo nějaký progres, ale kteří si ani na nic takového nehrají a chovají se naprosto přirozeně.

Některým písním vyloženě pomáhají docela zdařilé texty, jež pozvedávají i samotnou muziku. Hlavně přímo samotný Petr Janda napsal slova, jejichž řemeslnou nedokonalost vyvažuje schopnost poutavé osobní výpovědi. Takto vyniká zejména balada "Já nejsem zlej", kde autor přiznává naštvanost na své stáří a že nové trendy ho nebaví, zatímco skrze "Jen tak si jdu" naopak nadšeně popisuje, že se mu na světě strašně líbí, když mu jeho holka slíbí. Aby těch kontrastů nebylo málo, v písni "Prej mě má ráda" se s ní rozchází, jenže později na ni marně čeká v hardrockovém "Prší", kde dokonce i sněží a mrzne. Přičemž slovo "holka" patří na albu k těm vůbec nejčastějším.

Převládající téma vztahů a rozchodů pak ještě více rozvíjí Miroslav Černý a jeho "Bujný noci", ale také Eduard Krečmar, který slovy opatřil další obstojnou píseň "Divná", především na textu stojící křehkou baladu "Prázdnej dům", ale i milou bigbítovou nostalgii "Kluci, já to dám", jež stejně sklouzne k lásce. Aleš Brichta otextoval ostřejší skladby, z nichž se lépe povedla melodicky přitažlivá "Santa Maria", ale dobře dopadl také Karel Šíp s rockovou modlitbou "Pane můj".

Rockoví veteráni už dávno nemají na to, aby trumfli svou vrcholnou tvorbu z období 1965 až 1970, ba ani druhé velké vzepětí ze sezón 1979 až 1982, nicméně zplodili to nejlepší od čtrnáct let staré a silně nedoceněné nahrávky "Karavana". Čerstvé album proto rozhodně dopadá lépe než nepříliš povedené "Dám si tě klonovat…" nebo tak trochu nevyrovnaná "Sopka".

Příští rok má být údajně vydáno další album a o rok později pak ještě jedno, čímž má po třiceti letech vzniknout druhá, byť tentokrát asi méně tematická trilogie. Jestliže kapele vydrží její současná možná až nečekaně dobrá forma, lze se na pokračování snad i těšit.

Vrcholy: "Já nejsem zlej", "Jen tak si jdu", "Kluci, já to dám", "Santa Maria", "Prázdnej dům"

sestava: Petr Janda – kytara, zpěv, Milan Broum – baskytara, sbory, Jiří Valenta – klávesy, Martin Vajgl – bicí, sbory
produkce: Petr Janda