06.09.16

29.08.16

Gary Numan - Splinter (Songs from a Broken Mind)

2013 Mortal Records

čas: 59:42
styl: industrial rock/dark wave

Představovat Garyho Numana určitě netřeba, tento charismatický britský multiinstrumentalista patří de facto mezi konstruktéry nové vlny na konci sedmdesátých let, kdy post-punková rocková přímočarost ustupovala syntezátorovému experimentátorství, futuristické androidní estetice bowieovského typu s ideovou inspirací v dystopické sci-fi P. K. Dicka nebo J. G. Ballarda. Roku 1979 tento umělecký směr kulminoval jeho prvním oficiálním sólovým albem "The Pleasure Principle", z nějž pochází jeho nejznámější a komerčně nejúspěšnější hit "Cars" (první místo v britské hitparádě). Pozdější osmé dekádě poplatná Numanova tvorba se sice nesla na vlnách středního proudu, avšak nejednalo se o x-tou variaci na v té době pučící zástup "nových romantiků", nýbrž jeho uchopení synthpopu nepostrádalo jistou dávku progrese či rafinovanosti s košatými aranžemi.

Krom rozličných klávesových rejstříků, na popový žánr však s relativně drásavě dramatickými melodiemi, nechyběly ani výrazné perkuse, bezpražcová baskytara, saxofon, harmonika, housle, sbory a především, na poměry žánru, relativně megalomanský nástrojový arzenál podtrhával Numanův nekonvenční vokální projev s velmi širokým rozsahem od melancholické, jakoby gotické, barytonové polohy až po vzletný tenor. Za nejzajímavější na Numanově hudební kariéře považuji jeho radikální stylový obrat o 180°, kdy si počátkem devadesátých let zřejmě uvědomil, že "osmdesátkovým" popem již díru do světa neudělá a o předních příčkách hitparád si již může nechat jen zdát. Namísto, aby se jako mnoho jiných kolegů stáhl do ústraní, tak si naopak s deskou "Sacrifice" dokonale osvojil aktuální hudební trendy na poli nezávislé elektronické hudby, přitvrdil kytarové aranže po vzoru v té době sílících NINE INCH NAILS a celkově ztemnil sound v duchu pučící nové gothic rock/metalové vlny. Ani v jednom případě však nešlo o nějaké levné plagiátorství, sám Trent Reznor prozradil, že právě Numan patřil k jednomu z největších inspiračních vzorů v době, kdy svou slavnou kapelu zakládal a naopak k NINE INCH NAILS se Numan hrdě hlásí nyní (ostatně jejich kytarista Robin Finck na aktuálním albu hostuje). Možná kdysi žák předčil svého učitele, nezapomínejme ale, že v žánru, který Numan v podstatě založil.

Koncem loňského roku vychází již šesté album Numanovy "druhé éry" jeho hudební kariéry "Splinter (Songs from a Broken Mind)". Jedná se zbrusu nový materiál po sedmi letech (předchozí, jinak výtečné, CD "Dead Son Rising" se sestává z kompilátu archivního materiálu), nicméně nelze říci, že se jedná o přímé navázání na "Jagged". Přestože na albu hostují rovnou tři kytaristé, jsou jejich party více utopené v mixu industriálních ruchů, pokud v minulosti kytary dotvářely skoro až metalový feeling, nyní nijak nedominují a navíc díky velmi radikálnímu zefektování není vždy snadné rozlišit, který motiv je kytarový či programovaný, ostatně přes tuny efektů prošly všechny nástroje, krystalicky čistě zní jen signifikantní Numanův zpěv. V tomto ohledu tedy CD "Splinter" nutno vnímat jako komplexní zvukovou masu, příliš se nesoustředit na jednotlivé nástroje (kupříkladu akustické bicí byste hledali marně, přestože rytmika místy působí poměrně organicky). Přes rozličné opulentní elektronické aranže, industriální efekty a ruchy rozhodně nelze hovořit o překombinovanosti, právě za jednu z největších předností nahrávky považuji její harmonickou vyváženost. Jedním dechem dodávám, že se Numan vyhýbá dnes toliko populárnímu elektronickému minimalismu, v němž si v posledních letech libuje zmiňovaný Trent Reznor (v přímém srovnání naopak Numan dává současným NINE INCH NAILS na frak).

Numan místy překvapí i orchestrálními efekty se soundtrackovým feelingem (parádní syntetické smyčce v "The Calling") či orientálními názvuky v titulní rouhačské "Splinter", kde navíc vynikne Numanův podmanivý vysoký zpěv, vznášející se nad majestátními skalisky hor. Ostatně, Numan se svým zpěvem variabilně pracuje a střídá jednu melancholickou polohu za druhou, v baladách "Lost" či "Where I Can Never Be " třeba jen křehce recituje, v paradoxně úderné "Here in the Black" rovnou šeptá, jindy naopak doslova naléhavě skoro až plačíc běduje ("Everything Comes Down to This"), no a samozřejmě nechybí ani "střední" hitová poloha jako kupříkladu v klipovce "Love Hurt Bleed".

Gary Numan nahrál mimořádné album, patřící do té lepší půle jeho pozdního tvůrčího období a v rámci industriálního rocku se zřejmě jedná o absolutní primát za rok 2013. "Splinter" vyniká jako produkčně sytý, nesmírně vyvážený materiál, byť v závěru kolekce nasazené tempo mírně polevuje, vždy však záhy přichází sprška vzpruhy. A třeba závěrečné adieu "My Last Day" doslova elektrizuje, navíc Japonci to vychytali s neméně povedeným bonusem "The Dark In Me", který by se výtečně vyjímal i v rámci standardního alba.

sestava: Gary Numan – zpěv, klávesy, hosté: Ade Fenton – klávesy, programování, Robin Finck – kytara (1, 6, 9, 10), Steve Harris – kytara (1, 7, 8, 10), Tim Muddiman – kytara (2, 3, 7, 8, 11, 12); baskytara (2, 3, 7, 8)
produkce: Ade Fenton
1. I Am Dust
2. Here in the Black