HIM

Dave Holland – Prism

Dave Holland – Prism

2013 Okeh Records

čas: 70:10
styl: jazz

Ačkoliv se nyní zdá být Dave Holland již etablovaným a uznávaným hudebníkem a leaderem několika skvělých seskupení nesoucích jeho jméno (DAVE HOLLAND QUINTET, DAVE HOLLAND SEXTET, DAVE HOLLAND OCTET), i on, jako mnoho jiných zrovna tak skvělých hudebníků své doby, kdysi spolupracoval s Milesem Davisem. Zkušení a poznání chtiví posluchači jazzové hudby se dříve nebo později nutně museli propracovat k všeobjímající stylotvorné i styl bořící desce "Bitches Brew", která ve své době vzbudila obrovský ohlas, ale i rozpaky, a to nejenom u kritiky. Mladý Dave Holland měl to štěstí a u zrodu této mimořádně složité desky nechyběl, čímž se navždy zapsal do povědomí širokého posluchačstva, které při poslechu této bravurní a velkorysé kompozice nevychází z údivu dodnes. Nejenom díky této šťastné shodě náhod, ale zejména kvůli další mnohaleté poctivé práci se Dave Holland v průběhu let stal tím, kým dnes je, tedy zkušeným jazzovým harcovníkem, který tvoří složité hudební kompozice náročné nejenom na zahrání, ale i na poslech.

Na aktuální desce "Prism" se Holland obklopil známými jmény, které hudební příznivci znají z jeho dalších projektů, případně ze sólových desek jeho nejdůležitějšího spoluhráče, saxofonisty Chrise Pottera. Avšak zrovna ten na současné nahrávce zcela chybí a celá deska se obešla bez dechových nástrojů, což se každému, kdo zná Hollandovu tvorbu posledních třeba dvaceti let, musí zdát minimálně trochu zvláštní.

"Zvuk téhle kapely je jiný, než u mých dosavadních projektů," říká Holland. "Většina mých kapel zahrnovala dechaře a jen výjimečně jsem pracoval s klávesisty. Ale pro tuto skupinu jsem chtěl jiný zvuk, který mi poskytlo právě spojení kytary s pianem a Fender Rhodes, basou a bicími. Otevřelo mi to nové hudební horizonty," dodává.

Kontrabas si pochopitelně obstarává mistr sám, keyboardy obsadil Craig Taborn (známý ze sólových desek projektu UNDERGROUND Chrise Pottera), za bicí se vrátil starý známý Eric Harland, no a konečně kytaru si na starost vzal Eric Eubanks, známý i jako vynikající hráč na pozoun. Skvěle vyvážené seskupení silných individualit zavdává silný příslib pro nevšedný hudební zážitek a při prvním poslechu má posluchač plné právo očekávat příval složitých a nádherných melodií, kterými se v touze po poznání chtě-nechtě bude muset prokousat.

Deska "Prism" by se dala nejspíš označit za fúzi, ale obecně nerad takto škatulkuji a tak mohu prozradit akorát to, čím deska rozhodně není, a to klasickým swingem v obvyklém smyslu. Album se spíše skládá se složitých riffů postavených na těžkých groovech, kde melodickou linku tvoří střídající se Taborn se svými klávesy a Eubanks s kytarou. Už třeba hned v úvodní skladbě "Watcher" začíná deska rockovo-funkově znějícím elektrickým pianem, kde tuto jednoduchou melodickou linku Eubanks kytarou chytře zdvojuje a postupně v průběhu plynoucího času se celá melodie jemně zkreslí, aby se pak opět navrátila v plné síle a vsadila posluchače zpět do předem stanovených mantinelů. V pomalu tekoucí "The Empty Chair" se zpočátku kytarová melodická linka ležérně povaluje na beatovém souznění bicích a kontrabasu, aby se postupem času postupně proměnila v parádní dravé kytarové sólo, které se ke konci opět zklidní. Skladba tak působí dojmem kompozice, který se obvykle líbí na první poslech a byť ještě člověk v tu dobu netuší, oč se přesně jedná, přesto si ho skladba získá a učaruje mu. Všechny kompozice prostupuje technická zručnost protagonistů a střídající se improvizační linky všech zúčastněných interpretů hraničí s čistou virtuozitou, takže při poslechu desky se nelze ubránit pocitu, že se zlehka dotýkáme dokonalosti samé. V podobném duchu se nese všech devět skladeb a o žádné z nich nelze říct, že by se nějakým způsobem výrazně odchylovala od koncepčního záměru desky.

Pro Hollandovu tvorbu bývá příznačné, že se obklopuje silnými hudebními osobnostmi, které nejenom že fantastickým způsobem ovládají své nástroje, ale navíc často přinášejí i vlastní nápady, které pak dotvářejí obraz celého bandu. Holland jako vždy, věčně se usmívající a skromně stojící někde v pozadí, své spoluhráče jako zkušený kapelník obratně navádí a směřuje, rozvíjí jejich individuální schopnosti a tlačí je k polohám, při kterých tak hranice svých možností posouvají nejenom posluchači, ale možná i hudebníci samotní. Dave Holland se už za svého života stal legendou a tento původem britský hudebník (nyní žijící v New Yorku) neustále prokazuje, že hudební hranice lze posouvat takřka do nekonečna. Za více než 40 let se podepsal pod ohromné množství nejrůznějších projektů, spolupracoval z celou řadou více či méně známých hudebních kolegů a pomohl pro svět objevit slušné množství nových tváří, které v současnosti už jsou v hudebním světě stejně tak respektovanými umělci, jakým se stal on sám. Za to všechno patří tomuto nezničitelnému jazzovému nadšenci můj neskonalý obdiv a uznání.

Jazzko

sestava: Dave Holland- kontrabas, Eric Harland – bicí, Kevin Eubanks- kytara, Craig Taborn - piano a fender rhodes
produkce: Dave Holland