06.09.16

06.09.16

29.08.16

2014 Bronze Rat

čas: 50:35
styl: alternative rock/blues/psychedelic rock

Nejsem si jistý, jestli jsem svým nedávným chvalozpěvem na zapovězené DEATHSTARS neztratil i ten poslední zbytek důvěryhodnosti, který mi ještě zbýval, a než abych proto zbytečně odpravil další mainstreamové jméno, zvolím si raději někoho, kdo pro většinu z nás vlastně ani neexistuje. O autorovi dnes recenzované desky jsem si zprvu myslel, že to je nějaký vzkříšený komik s náhodným hitovým vzplanutím. Vzápětí jsem ale zjistil, že je tento sedmdesátník už dlouho velkým vzorem pro hezkou řádku muzikantů, mezi nimiž nechybí Alice Cooper, Marilyn Manson, Peter Gabriel, Bruce Dickinson či dokonce THE PRODIGY. Pokud byste chtěli vystopovovat jeho původ, poslouží vám nejlépe právě parta THE PRODIGY, která na jeho nejznámější hlášce postavila celý hit "Fire". Od této taneční hymny potom zbývá už jen krok ke stejnojmenné rituálně halucinogenní písni "Fire", pod níž už je ale podepsán jakýsi Arthur Brown. Psal se tehdy rok 1968.

Soudě podle této stařičké ukázky by se teď o svůj trůn měli nejvíc bát švédští GHOST, ale hned první singl z nové desky "Zim Zam Zim" a vlastně i její název napovídají, že koketování s psychedelií a skoro až blackovou estetikou je více méně pryč. Žánrová cesta novinky je sice stále alternativně rocková, ale namísto krkolomných progresivností a těžkých raušů volí častěji jednoduchost, přímost a někdy až bluesové snění. Může se tak stát, že si při jejím poslechu vybavíte spíše poslední desku Nicka Cavea nebo některé starší skladby z dílny Joea Cockera či dokonce Toma Jonese. Je přitom až k neuvěření, že všechny tyto asociace nemá na svědomí ani zdaleka pouze hudba, ale ze všeho nejvíc právě unikátní Arthurův hlas, který jednoduše mění všechny své parametry přesně podle toho, co si která skladba právě žádá.

Album "Zim Zam Zim", za jehož vznik vděčíme sbírce na serveru Pledge Music, otevírá starý známý zaříkávač sedmdesátých let za doprovodu exoticky laděných saxofonů a vcelku přesně tak navazuje na grafiku, která nás k albu na jeho přední straně přivádí. Jenže potom už je vše tak trochu jiná pohádka. Následuje famózní odpich v podobě skladby "Want To Love", jakési psycho-variace na THE GATHERING a jejich "Alone". Říkám si, že ani ostrá jehla se nedostává pod kůži tak snadno a rychle, jako tento song! Hned vzápětí ale přepínáme na pralesní unplugged a posloucháme bluesmana drnkajícího na drát u sousedova plotu. Možná kdyby stála za mikrofonem nějaká máčka, nebylo by o čem psát, ale takto máme i bez jakýchkoliv aranží možnost vychutnat si štiplavý kousek, který dokáže trhat parkety z podlahy.

To vše se přitom odehraje ještě dřív, než se rozezní zřejmě největší hit v podobě prvního singlu "The Unknown". U něj stojí za to se pozdržet. Podobné úkazy se totiž ve světě hudby přeci jen nerodí každý den. Tento environmentální cirkus plný hlasového expresionismu, optimismu a totální hudební radosti by nejspíš nepotřeboval o moc víc než Arthurův hlas a bicí, ale když se postupně přidají decentní klávesy a hlavně to pravé barové piano, připadám si zpět v roce 1994, kdy všechny ulice světa rozpálil do ruda Joe Cocker a jeho "Summer In The City".

Druhá polovina desky přináší spíše zklidnění experimentů a příklon k tradičnějšímu rocku, jak to předvádí třeba skladba "Junkyard King". Kupodivu ale nechybí ani balada v naprosto klasickém kytarovém provedení, nazvaná "Light Your Light". Podobné kompozice by asi z Arthura uměleckou ikonu samy o sobě neudělaly, ale to neznamená, že to nejsou vynikající skladby, které vám doma okamžitě zatopí. Obě. Jedna vedle druhé, druhá vedle první. Vždycky když zní v pokoji refrén balady, vzpomenu si právě na Nicka Cavea a jeho "Push The Sky Away". A tak jako Nick nikdy nedokáže zcela odstrčit své nebe, ani Arthur už nedokáže dlouho odkládat konec své údajně poslední desky. Její závěr svěřuje nejzadumanějším skladbám, kde svým hlasem bilancuje i hrozí, a nakonec nechá všechny zvuky padnout do skutečně bezrozměrných a beztvarých hlubin. Protože jak sám říká, it's time to die.

Jestli toto má být poslední slovo loučícího se umělce, potom všechna čest. Arthur Brown sebral hromadu dobrých muzikantů a ještě větší hromadu hudební inspirace, nabrousil své jedinečné hlasivky a bez sebemenších ohledů na zvyklosti nahrál po čertech silně vtahující desku, která by mohla se stejným účinkem vyjít v roce 1994, 2014 a zřejmě i 2034. Některé hodnoty se totiž s časem nemění, ale naopak jeho během získávají na váze.

sestava: Arthur Brown - zpěv, Jim Mortimore - baskytara, kytary, perkuse, zpěv, Sam Walker - bicí, perkuse, zpěv, klávesy a další hosté
1. Zim Zam Zim
2. Want To Love