29.08.16

The Terminator - Original Soundtrack

The Terminator - Original Soundtrack

1984 Enigma records

čas: 35:32
styl: soundtrack

Snad není třeba komukoliv popisovat dějovou linku filmu Jamese Camerona, jehož status kultu potvrdila i Knihovna amerického kongresu a uložila jej pro budoucí generace. Uvažovalo se, že titulní roli kyborga z budoucnosti bude hrát Lance Henriksen (zahrál si později androida Bishopa v Cameronově Vetřelcích), Mel Gibson ji prý odmítnul. A tak padla volba na Arnolda Schwarzeneggera, kterého studio původně navrhovalo na roli kladného hrdiny Kylea. Jako Terminátor sice vyřkne jen pár slov, ale věta "I'll be back" se stala nesmrtelnou.

Los Angeles, rok 2029. Stroje se pozvedly z popela nukleární katastrofy. Jejich válka, která měla vyhladit lidstvo, trvala celá desetiletí, rozhodující bitva však nebude vybojována v budoucnosti. Bude vybojována zde, v naší současnosti.

Původně měl hudbu k filmu napsat Tony Banks, klávesista ze skupiny GENESIS, kterému byl dokonce odeslán scénář. Ale nakonec to nějak nedopadlo. A tak šanci dostal v té době třiatřicetiletý Brad Ira Fiedel, který měl do té doby zkušenosti jen se studentskými a televizními filmy. To prostě jednou Cameron dostal od nějakého agenta kazetu s nahrávkou, kterou si pustil v autě, a ta ho zaujala. Tak Fiedelovi přehrál hrubě sestříhaný film a ten hned druhého rána ve svém studiu v garáži složil hlavní melodii. A Cameron byl nadšen. Později spolupracovali i na pokračování T2: Judgement Day a Pravnivých lžích. Údajně ve vzduchu visela i účast na Titanicu, ale Fiedel se na tohle moc necítil. Zatím posledním jeho soundtrackem je Johnny Mnemonic (1995) a nevypadá to, že by se k filmové hudbě chtěl vrátit, protože z jeho pohledu už necítí v tomto průmyslu tolik tvůrčí svobody, aby mohla hudba vycházet přímo z jeho srdce. Raději se začal věnovat hudbě u divadla a stavění surfařských letovisek na mexickém pobřeží Tichého oceánu.

Při práci na Terminátorovi se Brad Fiedel pokusil o novátorský přístup, když všelijak propojil syntetizátory s různými sequencery a dalšími "udělátky". Díky nim vznikly prapodivné futuristické a industriální zvuky a ruchy, které ale všechny nahrál živě. Prostě se jen snažil docílit pomocí techniky toho, co mu hrálo v hlavě. Je to podivná elektronická disharmonie kombinovaná s klasickým pojetím tvorby scénické hudby. Tohle sice ve filmu v kontextu s jednotlivými scénami funguje a ve své době mohlo působit i nadčasově, ale samostatně už to zní trochu hůř. I tak se světlé momenty najdou, hlavně díky občasným silným motivům, jako je třeba bušení kovového srdce na čtyři doby nebo klavírní melodie v "Love Scene". A nesmím samozřejmě zapomenout na ústřední linku.

Zbývajících pět skladeb jsou klasické popové hity 80. let, které ve snímku zazněly. Ve třech z nich celkem obstojně zpívá herečka Tané McClure, kdy zvláště "Burnin' In The Third Degree" možná v sobě skrývá jistý potenciál hitu, ale ten během let jaksi vyčpěl. Dále je zde zastoupen zpěvák Jay Fergusson a zpěvačka Linn Van Hek, jejichž disco pop snad ani nestojí za řeč.

Původní nahrávka s relativně adekvátní stopáží vyšla na LP, CD i audiokazetě u dnes už zaniklého nezávislého vydavatelství Enigma records, které mělo v katalogu např. RED HOT CHILI PEPPERS, Iggyho Popa nebo SLAYER. O deset let později vyšla remasterovaná verze soundtracku s titulem "The Definitive Edition", která je natáhnutá na 70 minut (viz minirecenze níže) a rozšířená o dalších třináct skladeb. Zde platí dvojnásob, že tahle hudba bez filmu moc nefunguje. Aspoň ale oproti původnímu vydání neobsahuje ty popové songy.

Uvážíme-li, jak nízký měl film rozpočet (a možná i proto padla volba na začínajícího skladatele), pak výsledek není zase tak špatný. Celkový dojem trochu narušuje ta rozpolcenost na scénickou hudbu a disco část. Takže řešením by mohlo být pořízení vinylové edice (na internetových aukcích je k sehnání) a pouštění jen první strany. Ano, tenhle soundtrack je sice jen lehčí nadprůměr, ale i tak je příjemný na poslech a rozhodně ani po třiceti letech neurazí.

sestava: Brad Fiedel - komponování, nástroje + various
odkaz: en.wikipedia.org/wiki/The_Terminator
1. The Terminator Theme
2. Terminator Arrival
3. Tunnel Chase
4. Love Scene
5. Future Remembered
6. Factory Chase
7. Tahnee Cain & Trianglz – You Can't Do That
8. Tahnee Cain & Trianglz – Burnin' In The Third Degree
9. Jay Fergusson & 16MM – Pictures Of You
10. Tahnee Cain & Trianglz – Photoplay
11. Linn Van Hek – Intimacy

The Terminator - The Definitive Edition

1995 Edel America Records

Dodnes se neví, zda byl Terminátor výsledkem nápadu scenáristy a režiséra Jamese Camerona nebo jen okopíroval Harlana Ellisona, který tvrdil, že si Cameron "vypůjčil" tento nápad z jeho dvou epizod The Outer Limits. Buď jak buď, první díl už je ve filmových brožurách a byl dokonce uložen mezi malý výběr filmů, které jsou určeny jako odkaz pro další generace. Už jako dítě jsem vyrůstal na příběhu Sarah Connor a jejího osudového boje se strojem z budoucnosti. Dodnes na film nedám dopustit a s dvojkou jde o jeden z vrcholů žánru akční scifi. U jedničky přitom pracoval Cameron jen s rozpočtem 6,4 milionů dolarů, přitom tržby šly k hranici 80 milionů. Šlo o obrovský úspěch na takhle malý film, k tomu s přístupností R. Kvalita se v tomhle případě dokázala prosadit. Bohužel bych chtěl mít slova chvály i pro soundtrack.

Brad Fiedel neměl za sebou příliš filmů a vlastně se moc nečinil ani po Terminátorovi. Nevím přesně, proč Fiedel ignoroval možnosti tvorby hudby a více se neprosazoval. Možná to bylo jeho stylem. Na Terminátorovi je tak moc vidět, proč nemám rád synťáky. Nádherná ukázka toho, jak dokáže zub času ohlodat elektronický zvuk. Hrozně rychle to stárne a Terminátor má jediné štěstí, že film je o hrozbě strojů, takže využití elektroniky působí takřka nadčasově. Soundtrack je směsice kovových a mechanizovaných zvuků suplujících pohyb stroje. Občas je to proložené i slušnou melodií, kdy ústřední téma zná snad každý a stalo se poznávacím prvkem celé série. Naprosto jednoduchá melodie hodící se spíše jako vyzvánění do mobilu. Jak už je ale zvykem, tak v jednoduchosti je síla. Tahle skladba se občas objevuje dokonce v melancholické klavírní podobě v "Sarah's Destiny/The Coming Storm", což je jedna z nejlepších na albu.

Škoda, že zbytek už je jen atmosférická výplň s jednoduchými údery se skřípáním okolo. Za zmínku stojí už jen slušná melodie v "Gun Shop/Reese In Alley". V té době se musely synťáky vařit. Snažím se tedy brát zřetel na nízkorozpočtovost celého filmu, Fiedelovu (ne)zkušenost a věk nahrávky. K hodnocení jsem si vybral nahrávku z roku 1994/1995. Klasický soundtrack by měl hodnocení podstatně horší, protože neobsahuje takřka nic krom hlavního motivu, 15 minut skřípání a několik průměrných pop rockových písniček 80. let. Takže, pokud chcete investovat, tak jedině do edice z roku 1995. Nebo ještě lépe, vybral bych si mnohem zajímavější a propracovanější druhý díl.

čas:71:03

1. Theme From 'The Terminator'
2. 'The Terminiator' Main Title