06.09.16

06.09.16

29.08.16

2014 Nonesuch/Warner Bros.

čas: 49:48
styl: alternative/electronic/folk/rock/country/world music

Po rozpadu legendárních LED ZEPPELIN roku 1980, je z jejich členů dlouhodobě nejaktivnější někdejší frontman a zpěvák Robert Plant. Zatímco v 80. a 90. letech natočil řadu alb jako sólový interpret a několikrát se vrátil i ke spolupráci se svým někdejším souputníkem Jimmym Pagem, od počátku nového tisíciletí vydává své počiny s doprovodnými kapelami. Nejprve to byli STRANGE SENSATION, kteří se podepsali pod "Dreamland" a "Mighty ReArranger", poté BAND OF JOY, účinkující na stejnojmenné desce a v současnosti jsou to SENSATIONAL SPACE SHIFTERS, s nimiž Plant nahrál své aktuální album "Lullaby and... The Ceaseless Roar".

V těch se sešla poměrně rozmanitá sestava muzikantů, z nichž každý na novinku přispěl svými skladatelskými nápady. Výsledkem je multižánrová kolekce, ve které se snoubí Plantova vášeň pro klasický rock, blues či country s elektronickou hudbou a především sugestivním pojetím blízkovýchodního a afrického folklóru. To je podtrženo celou plejádou exotických nástrojů z daných oblastí, jako jsou například jednostrunné housle ritti nebo další neobvyklé (většinou strunné a bicí) instrumenty s tajemnými názvy jako tehardant, tabal či kologo, o kterých asi slyšel málokdo. Jakkoliv se může zdát, že v praxi tato zvláštní kombinace nemůže smysluplně fungovat, pravý opak je pravdou. Plantovi a jeho doprovodné kapele se naopak podařilo všechny tyto vlivy skloubit velmi kreativně, chytře a s citem pro detaily.

Nahrávka se pyšní téměř meditativním charakterem, místy překvapí hypnoticko-psychedelickými pasážemi či experimenty se zvukem, jinde dá zas průchod zdánlivě obyčejnému písničkářství, které má však díky mistrově nezaměnitelnému pěveckému projevu opravdovou emocionální hloubku. A pokud zůstaneme u vokální stránky, je obdivuhodné, že ani po letech Robertův hlas nestárne. Možná už nedosahuje tak závratných výšek jako kdysi, nicméně jinak jakoby se na něm více než čtyřicet let aktivního působení na scéně vůbec nepodepsalo.

Novinka "Lullaby and... The Ceaseless Roar" ale především stojí na silných skladatelských nápadech, uhrančivé atmosféře a hudební i nástrojové pestrosti. Plant se nesnaží přes své kvality strhávat veškerou pozornost na sebe a nechává poměrně široký prostor pro vyjádření i svým spoluhráčům, jejichž umělecký přínos je naprosto zásadní. Velmi vrstevnatá, propracovaná, moderně pojatá, posluchačsky poměrně náročná a tedy nepodbízivá instrumentální složka dělá totiž z tohoto počinu víc než jen "dobrou desku se skvělým zpěvem", právě její zásluhou jde o jednu z největších hudebních událostí současné světové scény.

Pokud rockoví veteráni, kteří svou kariéru započali ve zlaté éře přelomu 60. a 70. let minulého století, dnes ještě vystupují a nahrávají desky, těží zpravidla ze své dávné tvorby, na níž se snaží co nejvěrněji navázat. Robert Plant se svou doprovodnou kapelou SENSATIONAL SPACE SHIFTERS se ovšem nostalgickému vzpomínání vzpouzí, naopak hledá stále nové cesty a hudební tvary a daří se mu to znamenitě. "Lullaby and... The Ceaseless Roar" je zároveň více než pádným argumentem, proč by měl nechat legendární LED ZEPPELIN i nadále spát a soustředit se především na vlastní tvorbu…

sestava: Robert Plant – zpěv, Justin Adams – bendirs, djembe, kytary, tehardant, doprovodný zpěv, Liam "Skin" Tyson – banjo, kytary, doprovodný zpěv, John Baggott – klávesy, syntezátory, baskytara, klavír, tabal, doprovodný zpěv, Juldeh Camara – kologo, ritti, doprovodný zpěv, Billy Fuller – baskytara, kontrabas, omnichord, programované bicí, Dave Smith – bicí; hosté: Julie Murphy – zpěv, Nicola Powell – doprovodný zpěv
produkce: Robert Plant
1. Little Maggie
2. Rainbow